زندانی سیاسی هموطن بلوچ جاوید دهقان خلد با تایید و دستور ابراهیم رئیسی اعدام شد

بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» یک زندانی سیاسی هموطن بلوچ در زندان مرکزی زاهدان با تایید و دستور ابراهیم رئیسی جنایتکار علیه بشریت صبح امروز اعدام شد.

روز پیش دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از مقام‌های ایرانی خواسته بود تا اعدام جاوید دهقان را متوقف کنند.

بامداد روز شنبه ۱۱ بهمن ماه  زندانی سیاسی جاوید دهقان خلد پس از تحمل  ۵ سال شکنجه های وحشیانه و قرون وسطایی و زندان، و علیرغم فراخوانهای سازمانهای بین المللی و حقوق بشری  در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد و جان خویش را فدای راه  آزادی مردم  ایران نمود.

شکنجه گران اطلاعات سپاه پاسداران از شکنجه های قرون وسطایی مانند کشیدن ناخن، زدن با کابل ، تخت معجزه و سایر شکنجه های روحی برای گرفتن اعترافات مورد دلخواه خود استفاده نمودند. آنان به این هم  اکتفا نکردند و برای شکنجه روحی بیشتر او را در تاریخ ۲۹ آذر ماه تا پای جوبه دار بردند که شاهد مرگ سایر زندانیان بود اما  مجددا به بند  باز گرداندند.

زندانی سیاسی جاوید دهقان خلد، حدودا ۳۰ ساله  که در سال ۱۳۹۴ با یورش وحشیانه  ماموران اطلاعات سپاه پاسداران  در منزل شخصی خویش در شهر ایرانشهر دستگیر شد و به سلولهای انفرادی اطلاعات سپاه پاسداران و اداره اطلاعات زاهدان   منتقل کردند و ماه ها در این سلولها تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفت. او پس از این به بند ۳ زندان مرکزی زاهدان منتقل گردید

تمامی احکام اعدام در ایران  با تایید و دستور ابراهیم رئیسی جنایتکار علیه بشریت به اجرا در می آید. در پرونده این آخوند جنایتکار علیه بشریت اعدام هزاران زندانی سیاسی قتل عام سال ۱۳۶۷  ثبت شده است این فرد از زمان انتصابش در سمت قوه قضاییه بطور مستمر اقدام به تایید و دستور اجرای اعدام زندانیان سیاسی و عادی را در ایران صادر می کند.سکوت و عدم رسیدگی به جنایتهای این فرد و همدستانش او را در کشتار و جنایت جریتر نموده است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ، در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۹۹ با انتشار لیست ۸ نفره از اسامی زندانیان سیاسی هموطن بلوچ در زندان مرکزی زاهدان که در معرض خطر جدی حکم اعدام قرار دارند خواهان اقدام بین المللی برای متوقف کردن این اعدام ها شد، متاسفانه با سکوت و بی عملی تا به حال منجر به اعدام ۳ نفر از آنها شده است و هنوز ۵ نفر از آنها در معرض خطر جدی اعدام قرار دارند که یکی از آنها هنگام دستگیری ۱۶ ساله به نام سجاد بلوچ است و در بند ۲ زندان مرکزی زاهدان زندانی است

در چند هفته اخیر  تنها در زندان مرکزی زاهدان تعداد زیادی  زندانی اعدام شدند که در میان آنها حداقل  ۴زندانی سیاسی به نام های عبدالحمید میربلوچ زهی و عبدالباسط خشت، الیاس قلندرزهی و حسن دهواری بودند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ، اعدام جنایتکارانه زندانی سیاسی جاوید دهقان خلد به عنوان جنایت علیه بشریت محکوم می کند  و از دبیر کل ملل متحد، کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد  در امور ایران می خواهد که برای پایان دادن به  موج لاینقطع اعدام زندانیان سیاسی و عادی در ایران اقدام عملی نماید .

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

 ۱۱ بهمن  ۹۹ برابر با ۳۰ژانویه  ۲۰۲۰

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا