زنی که ‘روزا پارکس’ عربستان خوانده می‌شود

نوال الهوساوی رک و راست، سیاه‌پوست و دارای مدرک خلبانی است و با یک مرد سفیدپوست ازدواج کرده – دقیقا همان چیزهایی که منتقدانش می‌گویند شایسته یک زن عربستانی نیست.

اما با وجود فحاشی‌های فراوانی که در رسانه‌های اجتماعی به او می‌شود او حاضر به پذیرش رسوم نیست و با مخالفانش “با مهربانی” برخورد می‌کند.
نوال الهوساوی در رسانه‌های اجتماعی به ستاره‌ای درخشان تبدیل شده. او در توییتر از اهمیت تنوع نژادی و برابری زوجین صحبت می‌کند و حدود ۵۰ هزار نفر توییت‌هایش را دنبال می‌کنند. ولی همه آنها لزوما از او خوششان نمی‌آید.
او مدت‌ها است که هدف نفرت‌پراکنی بوده. او در آخرین پرده از این نمایش خشم در اواخر ماه دسامبر با موجی از فحش‌های نژادی روبه‌رو شد. اوباش اینترنتی سال‌ها است که او را هدف گرفته‌اند. برای او عکس گوریل و عکس‌هایی فوتوشاپی از قبایل آفریقایی می‌فرستند و او را “برده” خطاب می‌کنند.
الهوساوی، که در شهر مکه بزرگ شده، می‌گوید تا وقتی به آمریکا سفر نکرده بود آگاهانه خود را “سیاه‌پوست” حساب نمی‌کرد.
وقتی آن‌جا بود به کلاس پرواز رفت و حالا مدرک خلبانی دارد – هر چند که هنوز نتوانسته در آسمان کشورش پرواز کند. او همچنین به کلاس‌های مشاوره ازدواج رفت و حالا در همین زمینه کار می‌کند. او با یک سفیدپوست آمریکایی ازدواج کرد و چند سال پیش بود که به عربستان بازگشت. مشکلاتش از همان زمان شروع شد.

در جریان جشن‌های روز ملی عربستان در سال ۲۰۱۳ بود که خانمی به او حمله لفظی کرد و او را برده نامید. نژادپرستی در عربستان جرم است و او از آن خانم به دادگاه شکایت کرد. اما آن خانم بعد از صحبت با الهوساوی از او عذرخواهی کرد و الهوساوی هم شکایت خود را پس گرفت و حالا با یکدیگر دوست شده‌اند.
این خبر در سطح ملی بازتاب پیدا کرد و الهوساوی با حضور در تلویزیون توضیح داد که چه اتفاقی افتاده بود. رسانه‌ها به او لقب “رزا پارکس” عربستان دادند. رزا پارکس یکی از فعالان مهم حقوق اجتماعی در ایالات متحده بود. الهوساوی با استفاده از شرایط جدید در توییتر علیه نژادپرستی موضع گرفت و در رابطه با این مساله دست به اطلاع‌رسانی زد.
اما این پایان ماجرا نبود. قرار گرفتن در کانون توجه‌ها باعث شد تا حساب توییتری الهوساوی، که محلی برای انتشار پیام‌های او علیه نژادپرستی و خشونت خانوادگی است، به هدفی برای اوباش اینترنتی تبدیل شود و او به این ترتیب هدف نفرت‌پراکنی آن‌ها قرار گرفت. حالا رنگ پوستش، جنسیتش، طبیعت صریحش و ازدواجش با یک سفیدپوست به بهانه‌ای برای برافروختن خشم این اوباش تبدیل شده. او معتقد است که اکثر آن‌ها محافظه‌کاران دست راستی عربستان هستند.
در مصاحبه‌ای که با او داشتیم گفت “آنها از توییت‌های من درباره ازدواج، برابری و اتحاد خوششان نیامد. عکس‌های شوهر و بچه‌هایم را منتشر کردند و از بقیه هم خواستند که آنها را مجددا توییت کنند. واقعا برایم تکان‌دهنده بود.”
برای الهوساوی مثل روز روشن است که چرا او را هدف گرفته‌اند: “آنها از همه چیزهایی که من نمایندگی می‌کنم نفرت دارند و با آنها مخالفت می‌کنند. یک زن عربستانی که با یک خارجی ازدواج کرده. عقاید آن‌ها در ضدیت با آمریکا است. شوهرم سفیدپوست است و من سیاه‌پوست. آن‌ها ازدواج بین نژادهای مختلف را محکوم می‌کنند. می‌گویند زنان نباید کار کنند، برای همین نمی‌توانند زنی را تحمل کنند که نه تنها می‌تواند رانندگی کند بلکه مدرک خلبانی هم دارد. و جالب بودن حرف‌هایم برای خیلی‌ها آن‌ها را عصبانی می‌کند.”
البته این‌طور هم نیست که گرفتاری او اصلا برای کسی مهم نباشد. الهوساوی مجموعه‌ای از توییت‌های توهین‌آمیزی که گرفته را به مسئولان وزارت کشور داده و می‌گوید آن‌ها مساله را جدی گرفته‌اند، اما پیدا کردن افرادی که به شکل ناشناس این پیام‌ها را می‌فرستند طول می‌کشد.
او می‌گوید “من چیزهای زیادی از ماندلا، مارتین لوتر کینگ و گاندی آموختم. شما نباید با نفرت به جنگ نفرت بروید. شمعی برافروزید و مثبت بمانید. قطعا قویتر می‌شوید.”

http://www.bbc.com/persian/world/2016/01/160116_an_saudi_rosa_parks

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا