سرکوب شدید نخبگان بلوچ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بلوچستان/مسلم عزیزی

سپاه قدس یکی از سازمان تروریستی در سطح بین المللی هست جهان شاهد اقدامات تروریستی این سازمان نه تنها در منطقه بلکه در جهان هستند.

از زمانی که امنیت بلوچستان به سپاه قدس واگذار شده است نقض حقوق بشر در بلوچستان افزایش یافته است. بعد از اشغال بلوچستان توسط بریتانیا، بریتانیا برای کنترل بلوچستان سیاست تجزیه بلوچستان را جلو برد. اگرچه حاکمیت شاه بلوچستان در کلات را به طور نیمه مستقل برسمیت می شناخت. بخشی از بلوچستان را به نام بریتش بلوچستان از بلوچستان جدا کرد. و بخش غربی بلوچستان را به ایران داد.

ایران از همان ابتدای سیاست انگلیس، اختلاف به انداز و حکومت بکن را به ارث برد. ایران به شکلی کشنده تری این سیاست در بلوچستان را از آن زمان جلو می برد.

محمود خلعتبری که در گذشته به عنوان رئیس کل «سازمان معاهده مرکزی» (سنتو) انجام وظیفه کرده، در گفت‌وگویی با “سلیگ.اس.هریسون” نکته‌ای افشاگرانه را یادآوری می‌کند: «تصور ما در سنتو همیشه این بود که بلوچ‌ها در فرصتی سعی خواهند کرد با کمک شوروی دولت مستقل خود را ایجاد کنند. بنابراین تلاش ما این بود که تا حد ممکن آن‌ها را از نظر سیاسی ضعیف، عقب‌مانده و نامتحد نگهداریم. نگاه کنید به مقاله “مرز و مسئله ملی نگاهی به بلوچستان در ایران”

http://iranglobal.info/node/5308

رژیم پهلوی این سیاست را در طول عمر خود جلو برد. با روی کار آمدن رژیم جمهوری اسلامی ایران شدت بخشیده است. اگر در زمان شاه این سیاست برای نامتحد کردن مردم بلوچستان را دو تشکیلات ژاندارمری و ساواک جلو می بردند هم اکنون در دوران رژیم جمهوری اسلامی ایران این سیاست تشدید شده است. بجای این دو نیرو هم اکنون سازمان اطلاعات ایران، نیروهای انتظامی، سپاه و سپاه قدس بسیج و بسیج عشایری و مرصاد در بلوچستان فعال هستند. به همان اندازه نیز کشتار و نفض حقوق بشر مردم بلوچستان افزایش یافته است.

سپاه قدس با تجویز سلاح به برخی از حامیان خود یا برخی از طوایف در بلوچستان باعث ایجاد درگیری طوایفی در نقاطی از بلوچستان شده و یا از میان برداشتن مخالفان سپاه در بلوچستان شده بطور ساده بگوئیم اگر در بلوچستان از حامیان سپاه باشی همه چیز در اختیارت هست از قدرت گرفته تا پست و مقام و اگر از مخالفان سپاه باشی یا باید مهر سکوت بر لبانت بزنی و اگر هم زنده بمانی از دست این سازمان باید کشورت را ترک کنی.

به یقین میتوان گفت؛ جمهوری اسلامی ایران بوسیله سپاه دست به پاک سازی نژادی در منطقه بلوچستان زده هست، بیشتر مردم بلوچ شاهد این هستند مردان بلوچ را با لباس بلوچی که نشانه هویت مردم بلوچستان هست بازداشت میکنند و با زور و تهدید خانواده‌هایشان شناسنامه این افراد را باطل و بعنوان افغانی از کشور اخراج میشوند، این یکی از تبعیض های سیستماتیک جمهوری اسلامی ایران علیه مردم بلوچ اعمال کرده است.

همچنین نیز دست به ایجاد رعب و وحشت در بین جوانان، دانشجویان و دانشگاهیان بلوچ که بدنبال حداقل حقوق مردم بلوچستان هستند، جوانانی که در بلوچستان توسط این سازمان بازداشت شدند هنوز که هنوزه در بلا تکلیفی بسر می‌برند، منجمله جوانان نصیرآباد که سالهاست توسط سپاه بازداشت شدند ،مادران سینه سوخته بلوچستان که درد دوری فرزندانشان در سینه خود نگهداشتند و چشم به انتظار هستند اما تا به امروز عزیزانشان در بلاتکلیفی بسر می‌برند.

جوانان قصرقندی که ماه هاست توسط سپاه بازداشت شدند معلوم نیست در کدام زندان بسر میبردند نه از دلایل بازداشت این جوانان چیزی گفتند و نه علیه این جوانان اعلام جرم شده پس به کدامین گناه و جرم در زندان هستند. بر اساس اخبار ناموٍثق جوانان قصرقندی در زندان مرکزی زاهدان هستند. خانواده ها تا هنوز امکان ملاقات با عزیزان خود را نداشته اند. زمانی که پروسه شکنجه ادامه دارد معمولا از ملاقات زندانی با خانواده جلوگیری می شود.

در بلوچستان اگر خواهان این هستی که زنده بمانی و خرج خانواده خودت را تامین بکنی، در عوض جان شما در خطر می افتد. روزی نیست که در جاده های بلوچستان بسوی رانندگان بلوچ تیراندازی نکنند. حمل انبه و آب معدنی با اتومبیل جهت فروش زیاد فرقی برای مامورین حکومت نمیکند فقط بلوچ باشد مورد تیراندازی قرار می گیرد. در برخی موارد تعدادی از این جوانان کشته می شوند و یا در ماشین های سواری خود می سوزند. جوانان بلوچ به دلیل بیکاری برای تهیه لقمه نانی برای خانواده های خود رو به کارهای کذب روی آوردند.

آنچه که مشخص است در بلوچستان جمعیت غیربومیان افزایش می یابد. ولی هیچگاه کسی از این غیربومیان توسط نیروهای انتظامی ایران کشته نشده است و یا مورد تعقیب قرار نمی گیرد. نیروهای سرکوبگر ایران فقط مردم بلوچ را تحت تعقیب قرار می دهند. بلوچستان برای غیربومی امن است چون این هدف را سپاه می خواهد و سیاست یکسان سازی ملی را پیش می برد تا مردم بلوچ را در سرزمین ملی خود به اقلیت تبدیل بکند. با ناامن کردن بلوچستان هدف ایران نابودی بلوچستان است.

ما مردم بلوچستان باید آگاهانه عمل بکنیم با توانایی بخشی خود از یکدیگر حمایت بکنیم فرهنگ تاریخ و زبان خود را حدف و تقویت بکنیم.

مسلم عزیزی

۱۹ ژوئن ۲۰۱۸

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا