سیستان و بلوچستان: شهرستان چابهار ۲۰۰۰ کلاس درس جدید نیاز دارد

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: چابهار ۲ هزار کلاس جدید می‌خواهد تا به سرانه آموزشی حداقلی کشوری و استانی برسد.

عبدالغفور ایران‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در چابهار اظهار داشت: سرانه فضای آموزشی در شهرستان چابهار کمتر از 2 متر و در شهر چابهار کمتر نیم متر است و این درحالی است که حداقل سرانه فضای مطلوب آموزشی در ایران 5 متر و در استان سیستان و بلوچستان که ضعیف‌ترین شرایط را دارد 3 متر است.

وی با بیان اینکه چابهار پایین‌ترین سرانه فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان را دارد، افزود: مهاجرت بی‌رویه از روستاها به شهر به‌خاطر خشکسالی بی‌سابقه در بلوچستان نرخ رشد جمعیت شهر چابهار در ایران بی‌نظیر و رتبه اول کرده است.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عمده رشد جمعیتی که در چابهار حضور پیدا می‌کنند به‌خاطر نداشتن تمکن مالی در مناطق حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند؛ در مناطق حاشیه‌نشین پایین‌ترین سرانه فضای آموزشی را داریم.

ایران‌نژاد ادامه داد: در مناطق حاشیه‌نشین چابهار با بیش‌از 50 هزار نفر جمعیت عمده مدارس استیجاره‌ای، تخریبی و ناایمن هستند؛ رشد سریع جمعیت و به‌ تبع آن رشد حاشیه‌نشینی موجب شده هم‌ اکنون در چابهار 6 مدرسه استیجاره‌ای باشد که همگی در مناطق حاشیه نشین است.

وی تاکید کرد: مدارس استیجاره‌ای دوام و استانداردهای لازم را ندارند و آموزش و پرورش از روی ناچاری و به‌خاطر نبود زیرساخت‌های آموزشی آن‌ها را از مردم اجاره کرده است؛ در مدارس استیجاره‌ای بین 40 تا 50 دانش‌آموز در هرکلاس، درس می‌خوانند.

نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: علاوه ‌بر مناطق حاشیه‌ نشین، بخش دشتیاری چابهار هم وضعیت اسفباری در زیرساخت‌های آموزشی دارد؛ بیشتر مدارس در دشتیاری تخریبی، ناایمن و از همه مهم ‌تر فاقد امکانات اولیه زیرساختی نظیر برق هستند، در دشتیاری ما بیش‌از 80 مدرسه بدون برق داریم یعنی دانش‌آموزان در گرمای طاقت فرسا به تحصیل مشغولند.

ایرانژاد خاطرنشان کرد: بنا به برآوردها ساخت حداقل 2 هزار کلاس درس در چابهار نیاز است تا این شهرستان راهبردی به سرانه‌ی مطلوب و حداقلی کشوری و حتی استانی برسد؛ از نهادهای برخوردار که در چابهار منافعی دارند انتظار می‌رود محرومیت مردم چابهار را درک کنند و برای ساخت مدارس و محرومیت زدایی از شهرستان راهبردی اقدام کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا