داستان تلخ شهروندان بدون شناسنامه در بلوچستان

با آغاز مهرماه در ایران میلیونها دانش آموز در سراسر کشور به مدرسه میروند این در حالی است که هزاران نفر در بلوچستان به دلیل نداشتن شناسنامه از این حق محروم هسند این افراد نه تنها از امکانات آموزشی و تحصیلی محروم هستند، بلکه از هر گونه امکانات رفاعی دیگر هم محروم هستند و عملا “شهروند کشور به حساب نمی آینده و انسانهای بی هویتی هستند که فقط در حاشیه جامعه ایران زندگی میکنند و آینده ای نامعلوم دارند، این ظلم بزرگی هست هم برای این کودکان و خانوادهاشان هم برای آینده بلوچستان و ملت بلوچ.

این در حالی است که وضعیت برای آنان که شناسنامه و هویت ایران را دارند هم خوب نیست و در بدترین شرایط رفاهی و اجتماعی زندگی می‌کنند و از همان کودکی تبعیض های سیستماتیک و حکومتی را لمس می‌کنند.

به گفته یکی از نمایندگان ملت بلوچ در مجلس شورای اسلامی شصت و هفت درصد دانش آموزان بلوچ قبل از پایان دوره تحصیلی ترک تحصیل می‌کنند، این منبع همچنین علت این مسئله را فقر حاکم در جامعه بلوچستان میداند.

این دانش آموزان پس از ترک تحصیل در سنین پایین مجبور به کار می‌ شوند تا کمک خرج خانواده های خود باشند.

اما افراد بدون شناسنامه در بلوچستان قربانی جنگی خاموشن در سایه هستند، که در سکوت و با تبعیض های بس ظالمانه توسط حاکمیت شئونیسم  روبرویند و این تبعیض از چشم جهانیان نیز مخفی است، چرا که قربانیان این جنگ هیچ هویتی ندارند و بطور تدریجی به نابودی کشیده می‌شوند.

حدود یک هفته پیش روز دهم مرداد ۱۳۹۷ بود که خبر ناپدید و گم شدن هفت کودک بلوچ که در حاشیه شهر تهران زندگی می‌کردند منتشر شد.

پلیس ایران نیم شب نهم مرداد به خانه های بلوچ های حاشیه نشین در حاشیه تهران حمله کرده و با تخریب خانه های آنها و ایجاد رعب و وحشت، باعث ترسانیدن کودکان و دور شدن آنها از این محل شده بود، از آن شب هیچکس اطلاعی از این کودکان ندارد و پدر مادر این بچه ها اعلام کردند که آنها از پلیس و نهادهای امنیتی ایران جهت پیدا کردن فرزندان خود درخواست کمک کردند، اما به دلیل اینکه آنها شناسنامه و مدارک هویتی ایران را ندارند، درخواست کمک آنها رد گردیده است، رئیس پلیس تهران هم در پاسخ به سوال خبرنگار در همین خصوص گفت، این افراد ایرانی نیستند و مدارک هویتی ندارند و باید کشور را ترک کنند.

با گذشت یک هفته از سرنوشت مبهم این کودکان، فعالان مدنی بلوچ بسیار نگران حال این بچه ها هستند. این در حالی است که چندین هزار شهروند بلوچ در استان سیستان و بلوچستان مدارک هویتی ندارند و این امر باعث نگرانی شدید فعالان مدنی و اجتماعی بلوچ شده است. در دنیای مدرن امروزی مدارک هویتی نقش بسیار مهم و سرنوشت سازی در زندگی انسان ها دارد.

ایران کشوری است که حاکمیتش بجای هزینه کردن در راه رفاه شهروندان خودش، سالانه میلیاردها دلار را برای ماجراجویی های سران حکومتی در سوریه، لبنان، فلسطین و یمن ….. هزینه و خرج می کنند.

سران حکومت ایران به دروغ خود را حامی مسلمانان و مستضعفین جهان میداند و سالانه میلیاردها دلار را صرف این تبلیغات دروغین می‌کنند، این در حالی است که در خود ایران و در استانهایی مثل بلوچستان، که به گفته نماینده مجلس شورای اسلامی خود رژیم، هشتاد درصد شهروندان بلوچ زیر خط فقر مطلق قرار دارند. به امید روزی که تبعیض، ظلم و نابرابری در ایران جای خود را به دموکراسی و آزادی و برابری بدهد.

للو تژم

Lallo Tajam

8.8.2018 برابر با ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ هجری شمسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا