سیستان و بلوچستان: نماد چهار دهه ظلم! فلسفه دشمنی پیدا و پنهان جمهوری اسلامی با سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان را می‌توان نماد رنج‌های بی‌شمار ایرانیان در چهار دهه اخیر دانست؛ نمادی از محرومیت، فقر، بیکاری و رو به زوال رفتن جامعه‌ای که می‌توانست پویا و امیدوار به آینده باشد.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» برای بی‌توجهی‌های دولت به استان‌های مرزی دلایل متعددی آورده می‌شود؛ اما کسی تاکنون نتوانسته است فلسفه دشمنی پیدا و پنهان جمهوری اسلامی با سیستان و بلوچستان را بازخوانی کند. این دشمنی در چهل سال گذشته تقریباً همه‌چیز را از این استان دریغ کرده و مردم آن را در تنگنای دردناکی قرار داده است.

جمعیت سیستان و بلوچستان با تمام ظرفیت‌هایی که برای کمک به موتور اقتصادی کشور دارد، در سیاست‌های تبعیض‌آمیز حکومت، به انزوا کشیده شده و گویی این استان جزء ایران نیست. وقتی در رسانه‌ها شنیده شد که رتبه دوم کنکور انسانی ۱۳۹۷ از شهرستان سراوان است همه تعجب کردند. عبدالله رئیسی که با انواع محرومیت‌ها دست‌وپنجه نرم کرده است، می‌گوید همراه پدرش به کشاورزی مشغول بوده و هر روز از شهر خود تا محل تحصیلش ۱۱۰ کیلومتر را طی می‌کرده تا به این موفقیت رسیده است.

با وجود کافی نبودن امکانات تحصیلی در سیستان و بلوچستان، اداره کل آموزش ‌و پرورش این استان اعلام کرده است که در کنکور امسال ۱۰ نفر از داوطلبان این استان در کنکور سراسری رتبه دو رقمی کسب کرده‌اند. با این حال رسانه‌ها در ایران می‌گویند استعدادهای فراوانی در این شهر وجود دارند که با اندکی توجه از سوی دولت و فراهم کردن زمینه‌ها، می‌توانند سهم بیشتری از رتبه‌های طلایی کنکور به دست آورند.

زندگی در برزخ مشکلات

زندگی در گرد و غبار و دست ‌و پنجه نرم کردن با طوفان شن کار هرکسی نیست. مردم این دیار کهن چگونه می‌توانند با بی ‌آبی و بیکاری مبارزه هم ‌زمان و زیر بار مشکلات کمر راست کنند. طی چند روز گذشته ویدیویی در فضای مجازی دست ‌به ‌دست می‌شود که در آن، فرماندار زابل در مقابل دوربین با بغض به چند کودک اشاره می‌کند و می‌گوید «ریه این بچه‌ها از آهن نیست.» اشاره او به طوفان همیشگی و گردوخاک شدیدی است که امان اهالی این استان را بریده است. کل تابستان داغ امسال کولرهای مردم سیستان و بلوچستان از کار افتاده  بود چون طوفان، مخزن کولرهای آبی مردم را پر از شن می‌کرد.

حالا گزارش رسیده است که طی سه روز گذشته ۷۸۷ نفر از مردم منطقه سیستان به دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از طوفان گرد و خاک راهی مراکز درمانی شدند. عبدالرحمان شهنوازی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفته: «شدت گرفتن طوفان گرد و خاک در شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز موجب مشکلات متعددی برای ساکنان منطقه شده است.» از این تعداد مصدوم، ۱۳۴ به دلیل وخامت شرایط جسمی همچنان در بیمارستان بستری هستند.

گلایه از مدیران نالایق

«سیستان و بلوچستان نمی‌تواند از حق خود دفاع کند چون مدیران نالایقی دارد»؛ این حرفی است که در بین اهالی شهرها و روستاهای این استان رد و بدل می‌شود. سیستان و بلوچستان هشت نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که اغلب از جناح اصلاح‌طلب حکومت هستند.

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان درباره بی ‌توجهی مدیران به مشکلات این شهر می‌گوید: «به نظر می‌ رسد برخی از مسئولان استان به جای اینکه به دنبال حل مشکلات مردم باشند فقط به دنبال بهره‌برداری‌های شخصی و سیاسی خود هستند و روز به روز نیز بر ابعاد فعالیت‌های سیاسی آن‌ها در استان افزوده می‌شود. مردم استان نباید به آن‌ها اجازه چنین اقداماتی را بدهند؛ زیرا متأسفانه دولت، سیاسی ‌ترین مسئولان خود را به سیستان و بلوچستان فرستاده است.»

این نماینده مجلس توضیح نمی ‌دهد که منظورش از «سیاسی‌ترین مسئولان» چیست؛ اما می‌توان حدس زد مفهوم حرف‌های او در امتداد همان دشمنی بی ‌معنای حکومت با مردم سیستان و بلوچستان است؛ دشمنی‌ای که هرگز اجاره نمی‌دهد مردم این دیار رنگ عدالت را ببینند و بدون فقر، بیکاری، تبعیض و محرومیت در کنار یکدیگر زندگی کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا