سیلاب ۷۴۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرد

در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران سیستان و بلوچستان مسئولین و مدیران و فرمانداران شهرستان های سیل زده استان گزارش های اختصاص از میزان خسارت های وارد آمده بر زیرساخت ها را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری پهره؛ صبح امروز با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، مدیران و فرمانداران شهرستان های سیل زده جنوب استان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران به مرکزیت شهرستان ایرانشهرمیزان خسارت وارد آمده از سوی هر مسئول گزارش داده شد هر چند که در پایان مبلغ خسارت وارد آمده از سوی استاندار اعلام نگردید.

40میلیارد تومان خسارت اولیه ایرانشهر در ابتدای جلسه فرماندار ایرانشهراظهار کرد: بارندگی در چند روز گذشته به بخش های کشاورزی، مسکونی، برق، راه و خدمات شهری این شهرستان طبق برآورد اولیه 400میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

نبی بخش داودی گفت: روزهای بارانی با توجه به حجم بارندگی برای جلوگیری از ریزش مدارس فرسوده، مدارس شهرستان ایرانشهر تعطیل شد. وی ادامه داد: این بارندگی ها به بیش از 500 مورد اماکن مسکونی خسارت وارد کرده، 26 رشته قنات بر اثر بارندگی و جاری شدن سیلاب دچار آسیب شدند و به 50 هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان ایرانشهر خسارت وارد شده است.

740 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان سیستان و بلوچستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: در پی جریان سیلاب به پنج هزار هکتار از مزارع زراعی، 500هکتار باغات و 350 واحد جایگاه دام خسارت وارد شده است. رضا نجفی با ابراز تأسف از هدر رفت این حجم از نزولات آسمانی با توجه به خشکسالی های استان سیستان و بلوچستان افزود:

براثر خشکسالی بیش از 30 درصد باغات استان خشک شده و 73 هزار هکتار مزارع استان فاقد کشت است. وی تصریح کرد: بر اساس گزارشات جمع بندی شده سیلاب 740 میلیارد تومان به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرده است. بیش از 5 هزار کیلومتر راه روستای صعب العبور در جنوب سیستان و بلوچستان مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان نیز گفت:

14 محور فرعی مهم فاقد استاندارد در جنوب سیستان و بلوچستان وجود دارد که 70 درصد جمعیت جنوب استان از این محورها تردد دارند. ایوب کرد افزود: از مجموع 8 هزار و 600 کیلومتر راه روستایی؛ 3 هزار کیلومتر آسفالت می باشد که 5 هزار و 600 کیلومتر مابقی راه های روستایی صعب العبور می باشد و عمدتأ از بستر رودخانه تردد می کنند که راهداران همچنان مشغول بازگشایی این محورها می باشند.

وی ادامه داد: 21 پل نیاز ضروری حوزه جنوب سیستان و بلوچستان می باشد که می طلبد با تزریق اعتبارات مورد نیاز علاوه بر ساخت پل های جدید، نگرانی توقف ساخت و ساز برخی دیگر از این پل ها مرتفع گردد. ایوب کرد اظهار داشت: پل فلزی اسفند شهرستان دلگان تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و پنج پل دیگر را هم در صورت همکاری در استان احداث خواهیم کرد. ایرج ضاربان رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر نیز در نشست ستاد بحران سیستان و بلوچستان در ایرانشهر اظهار کرد:

ترخیص 16 آمبولانس از بندر چابهار و پیگیری جایگاه سوخت هوایی برای استقرار بالگرد اورژانس از خواسته های اصلی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر برای کیفی سازی خدمات اورژانس به هفت شهرستان حوزه زیر پوشش این دانشکده با جمعیتی بیش از 700 هزار نفر است. همچنین معاون جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد:

در پی بارندگی روزهای اخیر 734 روستای جنوب استان از سیلاب متأثر شده است. علی مصفا افزود: در سیلاب سیستان و بلوچستان منازل یک هزار و 676 خانوار با تخریب رو به رو شد و 664 نفر گرفتار و محاصر در سیلاب توسط جمعیت هلال احمر از مرگ حتمی نجات پیدا کردند. استاندار میزان خسارت سیلاب استان سیستان و بلوچستان را اعلام نکرد در پایان استاندار سیستان و بلوچستان ضمن اشاره نکردن به میزان اعتبار خسارت های وارد آمده به مناطق متأثر از سیلاب گفت:

تلاش داریم به یکهزار خانوار روستایی مبلغ 20 میلیون تومان پرداخت شود. علی اوسط هاشمی ادامه داد: به خانواده های خسارت دیده با اثبات عدم تمکن مالی پنج میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می شود. هاشمی ادامه داد: 5 تا 6 میلیارد مترمکعب نزولات جوی در بارندگی روزهای گذشته در استان صورت گرفته است و هم اینک بیش از 85 میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای جنوب استان ذخیره شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا