طالبان پاکستان با طالبان افغان ‘متحد می‌شود’

تحریک طالبان پاکستان اعلام کرده است که بعد از این با طالبان افغان یکجا شده و این دو گروه هماهنگ عمل خواهند کرد.

محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان، با ارسال ایمیلی به رسانه‌ها گفته که هدف آنها از این تصمیم “تلاش مشترک برای گرفتن انتقام هم‌رزمان کشته‌شده” این دو گروه است.
او گفته است که طالبان افغانستان و پاکستان به زودی اعلامیه مشترکی در مورد اتحاد این دو گروه صادر خواهند کرد.
خراسانی با اشاره به اینکه این اتحاد پاسخی است به مخالفان این دو گروه، گفته است: “برخلاف ادعاهای دشمن، طالبان افغان و پاکستانی با هم متحد هستند و اختلافی ندارند.”
سخنگوی تحریک طالبان پاکستان در ایمیل خود از رسانه‌ها نیز به عنوان مخالفان این گروه نام برده است.

محمد وزیری — بی‌بی‌سی

طالبان پاکستان پیشتر نیز گفته بود که از ملا محمد عمر (رهبر سابق طالبان افغانستان) تبعیت می‌کند؛ اما با اعلام خبر مرگ ملا عمر و پس از تنش‌ها بر سر انتخاب جانشین ملا عمر، اعضای طالبان پاکستان هیچگاه به طور رسمی در این باره اعلام موضع نکرده بودند.
در این چارچوب اظهارات آقای خراسانی را می‌توان اولین اعلام رسمی این گروه و ادامه مواضع قبلی آنها قلمداد کرد. البته طالبان پاکستان نامی از ملا اختر، رهبر کنونی طالبان افغانستان نبرده ولی می‌توان اظهارات آقای خراسانی را در هماهنگ کردن عملیات خود با طالبان افغانستان، تایید ضمنی رهبری ملا اختر، تعبیر کرد.
در عین حال آقای خراسانی در اظهارات خود مشخص نکرده است که این هماهنگی به چه صورت خواهد بود. اما با توجه به اینکه طالبان پاکستان همواره با شبکه حقانی نزدیک بوده است و اکنون سراج‌الدین حقانی (رهبر عملیاتی این شبکه) یکی از دو معاون ملا اختر است، ممکن است این هماهنگی عملیاتی بویژه در صحنه افغانستان شکل تازه‌تری به خود گیرد.
در این تحولات البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که طالبان پاکستان به شدت تحت فشار عملیات ارتش پاکستان در بیش از یکسال گذشته است و شاید بتوان گفت که قدرت عملیاتی سابق خود را از دست داده و چنددسته شده است. این اظهارات آقای خراسانی در عمل می‌تواند از سویی اعلام ادامه فعالیت آنها تلقی شود و از سوی دیگر می‌تواند در صورت اجرایی‌شدن عملی این هماهنگی با طالبان افغانستان، آنها را از لاک دفاعی بیرون آورد.
——————————-
گروه طالبان افغانستان تا به حال در مورد این اظهارات سخنگوی تحریک طالبان پاکستان، اظهار نظری نکرده است. با این حال محمد خراسانی ادعا کرده که دو گروه در حال حاضر تمرینات مشترک نظامی برگزاری می‌کنند و به زودی ویدئویی از جریان این تمرینات منتشر خواهند کرد.
در ماه مارس سال جاری تحریک طالبان پاکستان اعلام کرد که با جماعت الحرار و حزب لشکر اسلام که در منطقه خیبر اجنسی فعالیت دارد، متحد شده است. در آن زمان این گروه‌ها وعده داده بودند که شواهدی از همکاری‌های نظامی خود را ارائه خواهند کرد اما با گذشت چند ماه، تا به حال چنین شواهدی منتشر نشده است.
مقام‌های پاکستان حضور طالبان پاکستان در خاک افغانستان را تایید کرده‌اند. هفته گذشته سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت که در نیروهای وابسته به تحریک طالبان پاکستان در جنگ قندوز در شمال افغانستان شرکت داشته‌ و در کنار طالبان افغان می‎‌جنگیدند.
شهر قندوز حدود یک ماه قبل به دست گروه طالبان افتاد اما نیروهای دولتی افغانستان پس از سه روز بار دیگر کنترل این شهر را به دست گرفتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا