مهمترین دلیل ترک تحصیل دانش آموزان سیستان و بلوچستان چیست؟

مشکلات اقتصادی؛ مهمترین دلیل ترک تحصیل دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان است که این استان متاسفانه در پی سکوت و عدم تدبیر مسئولان دولت روحانی از نظر آمار بازمانده از تحصیل در کشور صدرنشین است و رتبه اول را دارد.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از رسانه های داخلی، تحصیل و سوادآموزی به خودی خود تنها بخشی از مسئله‌ای است که بازماندگان از تحصیل از آن محروم می‌شوند. واقعیت این است که سواد در سطوح مختلف آن (از خواندن و نوشتن ابتدایی تا تحصیلات دانشگاهی) در زندگی روزمره افراد، شغل، آگاهی نسبت به شرایط، بزه‌کاری، زندگی خانوادگی، شیوه سبک زندگی و سرمایه فرهنگی و اجتماعی‌شان آنقدر مؤثر است که ریشه‌کنی بی‌سوادی گاهی مستقیماً منجر به کاهش مرگ و میر، کاهش بیماری، کاهش بزه‌کاری و کاهش خشونت‌های خانوادگی و اجتماعی می‌شود.

به همین دلایل است که جوامع مختلف نسبت به قضیه سوادآموزی حساسیت نشان داده و نسبت به ریشه‌کنی بی‌سوادی و کاهش بازماندگان از تحصیل به دنبال چاره هستند. البته که همه اینها در کنار بحث اصلی دیگری است که مربوط به حق تحصیل افراد و حقوق اجتماعی کودکان و بزرگسالان ساکن در یک جامعه در راستای حضور در مدرسه، سوادآموزی و بهره‌مندی از مواهب تحصیلات است.

افرادی که بر اساس سن باید در مدارس آموزش ببینند اما به هرعلتی در مدرسه نام نویسی نکنند بازمانده از تحصیل محسوب می شوند.

منظور از کودک بازمانده از تحصیل، آن گروه سنى از جمعیت است که در سنین مدرسه؛ یعنى بین شش تا ۱۸سال قرار دارند، ولی در ماه‌هاى تحصیلى و در چرخه‏ آموزشى کشور حضور ندارند؛ یعنى در زمان ساعات کار مدارس، خارج از مدارس هستند و به هر دلیلى؛ یا اساساً وارد چرخه‏ آموزش نشده‌اند یا بعد از مدت کوتاهى از آن خارج شده‌اند.

مسئله مهمی‌که در رابطه با این کودکان وجود دارد، این است که در مورد تعداد این کودکان آمار مشخصى وجود ندارد؛ یعنى مانند بسیارى از نقطه‌ضعف‏هاى آمار و اطلاعات در ایران، درخصوص این گروه هم آمار متمرکزى وجود ندارد. فقط بنا بر ‏آنچه در سرشمارى سال ۸۵آمده، بخش قابل توجهى از این کودکان وارد بازار کار شده‌اند. در سرشمارى سال ۸۵جمعیت ۹تا ۱۴سال و ۱۴تا ۱۸سال، به عنوان جمعیت فعال مشخص شده‌اند که بخش قابل توجهى از جمعیت کودکان بازمانده از تحصیل را تشکیل می‌دهند.

دستیابی مردم با هر توان مالی، سطح رفاه و موقعیت جغرافیایی محل زندگی به برنامه‌های آموزشی موجب توسعه عدالت آموزشی و اجتماعی می‌شود که از نظر مبانی دینی نیز اهمیت فراوانی دارد.

استان سیستان و بلوچستان نخستین استان کشور از لحاظ دانش آموزان ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل است.

 

* 92 هزار کودک بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه آمار بی سوادان این استان از میانگین کشوری بالاتر است، اظهار کرد: 92 هزار بازمانده تحصیل در استان در برنامه پنجم توسعه شناسایی شده است.

علیرضا نخعی با بیان اینکه غیبت و ترک تحصیل دانش آموزان ابتدایی بویژه دانش آموزان دختر زنگ خطری برای جامعه است، افزود: اگر بازماندن از تحصیل به دلیل مشکلات مالی افراد باشد با کمک های آموزش و پرورش اجازه نخواهیم داد مشکل مالی مانع ادامه تحصیل دانش آموزان باشد.

 

* 6 هزار کودک بازمانده از تحصیل در شهرستان خاش

وی با بیان اینکه تعداد 6 هزار کودک بازمانده از تحصیل در شهرستان خاش هستند، خاطرنشان کرد: از این تعداد 2600 نفر تاکنون جذب شدند و باقی مانده نیز در سال آینده سر کلاس حاضر خواهند شد.

نخعی بر جلوگیری از تولید بی سوادی در این استان تاکید کرد و گفت: کودکان زیر 10 سال بازمانده از تحصیل باید شناسایی و جذب آموزش مدارس شوند.

 

* هر ساله تعدادی از کودکان لازم العتلیم جذب مدارس نمی شوند

وی گفت: هر ساله تعدادی از کودکان لازم العتلیم جذب مدارس نمی شوند که این اداره کل با برنامه ریزی و شناسایی کودکان سعی و تلاش می کند که طی چند سال متوالی تمامی آمان را جذب کند تا کودکی از مدرسه و سواد محروم نماند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را در کودکان بازمانده از تحصیل دانست و گفت: این دسته از کودکان به دلیل عدم ورود به مدرسه و نیاموختن بسیاری از آموزه‌های زندگی، زمینه آسیب پذیری بیشتری دارند.

 

* جهل و بی‌سوادی سخت‌تر از هدایت و آموزش یک فرد تا دانشگاه است

نخعی با بیان اینکه مبارزه با جهل و بی‌سوادی سخت‌تر از هدایت و آموزش یک فرد تا دانشگاه است، اظهار کرد: افراد بی‌سواد به خصوص در سنین بالا در برابر مسائل مختلف جبهه گرفته و در تغییر روش‌های زندگی یا بهبود شرایط اجتماعی مقاومت می‌کنند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری و سایر بزرگان دینی در خصوص بی‌سوادی و لزوم مقابله با آن تأکیدات فراوانی دارند که توجه مسئولان و انجام اقدامات لازم در این عرصه علاوه بر اینکه موجب ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در جامعه می‌شود، رشد شاخص‌های فرهنگی، اخلاقی، معنوی، سلامت و غیره را نیز به همراه دارد.

نخعی اظهار کرد: بیشتر کودکانی که اولیای آنها مانع از ورودشان به مدرسه شدند مربوط به دانش آموزان دخترپایه ششم در روستاهاست که به دلیل به سن بلوغ رسیدن و مختلط بودن کلاس های درس اولیای آنها اجازه ادامه تحصیل را به آنها نمی دهند.

به گزارش خبرنگار علمی و فرهنگی تفتان ما، ریشه‌یابی علل دخیل در بی‌سوادی فراتر از نهضت و آموزش‌وپرورش است. اگر به دنبال ریشه‌کنی بی‌سوادی باشیم باید راه‌های بی‌سوادی را خوب بشناسیم و با تفکر و تدبیر مناسب در یک برنامه مستمر و بلندمدت به برطرف کردن آن‌ها اقدام کنیم.

ورود دولت در فرهنگ‌سازی مناطق محروم و ارزشمند جلوه دادن سواد برای مرد و زن، پرداخت سرانه آموزشی به خانواده‌های بی‌بضاعت در سال، بررسی وضعیت کودکان کار و حمایت از آن‌ها از جمله مواردی هستند که می‌تواند در مسیر مبانی انسداد بی‌سوادی کمک شایانی باشند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا