نا امنی جاده های جنوب شرق با پول پورشه سواران!/ سوخت استان در جیب میلیاردر های غیر بومی

خروج سرمایه ملی تنها دستاورد میلیاردر های قاچاقچی نیست بلکه گذری بر آمار 3 هزار نفری مرگ و میر جاده های استان نشان از گریز وانت‌های تویوتایی است که سوخت قاچاق بار زده‌اند و در حالی که پلاک خودروها را با گل و پارچه پوشانده‌اند با افساری لجام گسیخته در جاده‌های استان می‌تازند تا مهر بدنامی را بر جاده های سیستان و بلوچستان هک کنند.
این روز ها خشکسالی و بیکاری سیستان و بلوچستان بهانه ای شده است برای مرفه نشینان کلان شهر ها تا در لباس بی پولی سرمایه ملی را از مرزهای جنوب شرق کشور خارج کنند.

کمپین فعالین بلوچ/ عصرهامون، خشکسالی‌های چند ساله گذشته و افزایش نرخ بیکاری در شهرهای مرزی اگر چه در سال های اخیر سبب شد تا بسیاری از مردم منطقه و روستاها در مشک هایی که روزگاری از شیر درون آن کره استخراج می کردند سوخت حمل کنند اما در این بین افزایش بی شمار قاچاقچیان نشان از حضور میلیاردرهایی داشت که راهی سیستان و بلوچستان شده اند تا در سایه بیکاری جاده های استان را در تسخیر تانکر های حامل سوخت کنند و میلیارد ها تومان از سرمایه ملی را از کشور خارج نمایند.

محبی جانشین دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری سیستان و بلوچستان پیش از این گفته بود که 80 درصد سوخت قاچاق از استان های دیگر و همجوار وارد این استان می شود و سیستان و بلوچستان تنها گذرگاه و محل ذخیره سوخت قاچاق است نه تامین کننده سوخت.

به نام سیستان و بلوچستان به کام دیگران

هر زمان که صحبت از قاچاق سوخت به میان می‌آید به دلیل همان اشتباهات تاریخی که تاکنون رسانه ملی در معرفی از چهره سیستان و بلوچستان تکرار کرده است صحنه های تعقیب و گریز خودروهای حامل سوخت قاچاق و افراد دخیل در این موضوع به همان لباس‌های محلی و ساکنان این استان ختم می‌شود اما واقعیت اینست که به گفته مسئولان 80 درصد سوخت قاچاق از استان های سایر کشور به سیستان و بلوچستان حمل می شود.

تعداد زیادی از ساکنان استان‌های همجوار این استان و حتی مرفه نشینان پایتخت کارت‌های سوخت خودروهای خود را به سیستان و بلوچستان می‌فرستند تا از این آب گل آلود که در نهایت به نام این استان تمام می شود برای خود ماهی بگیرند که کشف و ضبط تانکرهای سوخت متعلق به سایر شهرهای کشور در سیستان و بلوچستان توسط نیروی انتظامی خود گواه اینست که سیستان و بلوچستان تنها نام قاچاق سوخت را یدک می‌کشد.

خرید پورشه و مازراتی با پول قاچاق سوخت

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری در تشریح سودهای بادآورده قاچاق سوخت منجر به خرید خودروهای چند صد میلیونی و میلیاردی، گفت: ترافیک قاچاق سوخت در شرق کشور مشابه ترافیک بزرگراه همت یا تهران – کرج است و جسارت قاچاقچیان به حدی رسیده که با دوشکا می آیند.

وی بیان کرد: قاچاقچیان در زمان حاضر با انتقال سوخت به دو کیلومتر آن طرف تر با ۳۰ برابر قیمت می فروشند و همین افراد پورشه و مازراتی سوار می شوند.

 

خروج سرمایه ملی تنها دستاورد میلیاردر های قاچاقچی نیست بلکه گذری بر آمار 3 هزار نفری مرگ و میر جاده های استان نشان از گریز وانت‌های تویوتایی است که سوخت قاچاق بار زده‌اند و در حالی که پلاک خودروها را با گل و پارچه پوشانده‌اند با افساری لجام گسیخته در جاده‌های استان می‌تازند تا مهر بدنامی را بر جاده های سیستان و بلوچستان هک کنند.

 

مشاهده فیلم ها و تصاویر از قاچاق سوخت و تردد زنجیر وار خودروهای حامل سوخت در جاده‌های سراوان در جنوب سیستان و بلوچستان صحنه غریب و پنهانی نیست بلکه این خودروها در همان جاده‌های قانونی و دولتی می‌تازند و کمی مانده به پاسگاه انتظامی “گشت” به یکباره به بیراهه می‌زنند و در حالی که در ستونی از خاک محو می‌شوند ماموران و قانون را دور می‌زنند.

 

قاچاق 128 هزار لیتر سوخت از سیستان و بلوچستان

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان با توجه به قرارگرفتن در نقطه مرزی و همسایگی با دو کشور افغانستان و پاکستان و به دلیل تفاوت زیاد قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور همواره مورد توجه قاچاقچیان سوخت می باشد.

سید مرتضی مدنی فدکی در تشریح یکی از جدیدترین آراء صادره در خصوص قاچاق سوخت گفت : در یک مورد قاچاق که 127 هزار 950 لیتر سوخت از نوع بنزین توسط 4 دستگاه تانکر در حال جابجایی از شهرستان زاهدان به سمت مرز کوهک سراوان با اسناد و مدارک جعلی بود با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج) توقیف و پرونده متشکله جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

 

حکم 6 میلیاردی برای قاچاقچی سوخت

وی در ادامه بیان داشت : پرونده در شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان مطرح که متهم ردیف اول مالکیت مواد سوختی هر چهار تانکر را قبول و مدارک و مستنداتی ارائه نمود لیکن در بررسی مدارک مورد نظر تناقضات بسیاری از جمله مغایرت در نوع کالا، مغایرت در حمل کالا و کد رهگیری محرز گردید که شعبه مربوطه پس از بررسی های نهایی و اخذ دفاعیات متخلفین، مالک و رانندگان خودروها را به اتهام مباشرت در قاچاق سوخت و حمل آن به مبلغ بیش از 6 میلیارد ریال جزای نقدی و ضبط سوخت های مکشوفه به نفع دولت محکوم نمود .

مدنی فدکی افزود : در ادامه روند رسیدگی با اعتراض محکوم علیه پرونده در شعبه تجدیدنظر ویژه قاچاق کالاو ارز تعزیرات حکومتی سازمان تعزیرات حکومتی مورد رسیدگی مجدد قرار گرفت که با رد اعتراض رأی شعبه بدوی عیناً تأئیدو پرونده جهت اجرا به اداره اجرای احکام ارسال گردید.

وی در پایان بیان اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون تعداد 1656 فقره پرونده قاچاق سوخت به ادارات تعزیرات حکومتی استان وارد که از این تعداد 1634 فقره پرونده مختومه و منجر به محکومیت 53 میلیارد و 394 میلیون ریالی متخلفین گردیده است.

در ایران مرزهای باز و غیر قابل کنترلی وجود دارد و از طرفی با وجود بررسی‌های بسیار برای اشتغالزایی مرز نشینان اما هنوز آنها اشتغال ثابتی ندارند و به ناچار از فرصت‌هایی که ناشی از تفاوت قیمت حامل‌های انرژی در بین مرزها است استفاده کرده و از پرداختن به قاچاق در حوزه سوخت برای امرار معاش خود استفاده می‌کنند.

این ضرورت توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد با توجه برخورداری شهرستان سراوان از بازارچه‌های مرزی کوهک و جالق باید از این بهره و امتیاز برای ایجاد اشتغال و تامین معیشت مرزنشینان استفاده کرد.

افزایش فزاینده قاچاق سوخت از مرزهای شرقی که معلول تفاوت فاحش قیمت سوخت در ایران با کشورهای همجوار است، علاوه‌بر ضربات شدیدی که بر پیکره اقتصاد منطقه و کشور وارد می‌سازد، زمینه‌ساز ایجاد یک بحران کاذب و خطرات ناشی از آن شده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا