نشت مواد مذاب مشتعل در نوار مرزی شهرستان میرجاوه/ احتمال فعال شدن تفتان وجود دارد+ تصاویر

مواد مذاب مشتعل در حاشیه کوه تفتان و در نوار مرزی شهرستان میرجاوه از دل زمین به بیرون نشت کرد.
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از لادیز،عصر روز سه شنبه نشست مواد آتشفشانی در منطقه ای در مرزمیرجاوه باعث تعجب مردم این منطقه شد.این مواد که از دل زمین بیرون زده بود پس ازبرخورد با جریان هوا پس از لحظاتی سرد و مبدل به سنگ های سیاهی شبیه به قیر میشد.
یکی از شاهدان عینی دراین باره به خبرنگارما اظهارداشت:نزدیک ساعت 7 غروب ، روشنایی ضعیفی توجه ما را به خود جلب کرد و هنگامی که نزدیک تر شدیم، مشاهده کردیم موادی از زیرزمین بیرون میزد وبعد از آنکه کنار می رفت در برخورد با جریان هوا سرد ومبدل به قیرسیاه میشد.

رئیس گروه زمین شناسی و زیست محیطی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره این موضوع گفت:آتشفشان تفتان یک آتشفشان جوان ونیمه فعال محسوب می شود.گدازه هایی که نزدیک شهرستان میرجاوه دیده شده می تواند گدازه های آتشفشانی با ماهیت بازالتی باشد که از کوه تفتان منشعب شده است.

فرماندارمیرجاوه نیز دراین باره به خبرنگار ما اظهارداشت:عصر روز سه شنبه برخی همشهریان نور و روشنایی در نزدیکی نوار مرزی میرجاوه مشاهده کردند و موادی شبیه به موادمذاب از دل زمین بیرون زده که پس از برخورد با جریان هوا سرد وجامد شده که این جریان از ساعت 7 غروب الی 8 صبح ادامه داشته است.

محمدمیهنی افزود:از آنجایی که این مواد از کنار یک تیرچراغ برق بیرون زده بود،نمایندگان وکارشناسانی از اداره برق و همچنین اداره صنعت ومعدن برای بررسی موضوع به منطقه آمدند و مواد را برای آزمایش وبررسی بیشتربه آزمایشگاه های استان منتفل کردند.

وی خاطرنشان کرد:این احتمال وجود دارد که این مواد ناشی از موادآتشفشانی تفتان و یا معدن قیرطبیعی باشد اما نتیجه قطعی این موضوع را صنعت ومعدن استان و پس از انجام آزمایشات اعلام خواهدکرد.

رییس اداره صنعت ومعدن استان سیستان و بلوچستان به خبرنگار ما گفت: مواد به دست آمده ار منطقه برای آزمایش به آزمایشگاه های مجهزاستان ارسال شده است که نتیجه پس از جواب قطعی اعلام خواهدشد.

نادرمیرشکار افزود:پس از آزمایش و بررسی های لازم بر روی نمونه های به دست آمده از منطقه ،مشخص خواهد شد که آیا این مواد ناشی از فعل وانفعالات تفتان بوده ویا ناشی از جریان دیگری است واین زمینه وجود دارد که این نمونه ها موادآتشفشانی باشد اما حصول جواب آزمایشات یک هفته به طول می انجامد وتا آن زمان نمی توان به طور قطعی اظهارنظرکرد.

گفتنی است، آتش فشان تفتان تنها آتش فشان نیمه فعال کشورمی باشد که در فاصله 42 کيلومتري شمال شهر خاش ميان شهرستان میرجاوه و خاش واقع شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا