نشست انستیتوی هودسن آمریکا درباره تنوع ملی و مذهبی و فدرالیسم در ایران

این برنامه که به صورت زنده از وبسایت موسسه Hudson پخش شود، ناصر بلیده‌ای، از “حزب مردم بلوچستان”، مائوری اسفندیاری از حزب کومله کردستان، آرش صالح از حزب دمکرات کردستان ایران،دکتر کریم عبدیان از حزب تضامن دموکراتیک الاهواز و حبیب آذرسینا از ائتلاف آذربایجان جنوبی به عنوان سخنگو نظرات خود را مطرح کنند.

نشست انستیتوی هودسن آمریکا درباره تنوع ملی و مذهبی و فدرالیسم در ایران
دبی-العربیه.نت، فارسی
با هدف بررسی تنوع قومیتی و مذهبی در ایران و نقش ملیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی و دینی در آینده این کشور، انستیتوی هودسن یکی از برجسته‌ترین انستیتوهای گروه فکر محافظه‌کار در ایالات متحده آمریکا روز 16 ماه مه جاری نشستی با حضور نمایندگان احزاب ملیت‌های غیرفارس در ایران برگزار خواهد کرد.
این انستیتو در سایت رسمی خود اعلام با اشاره به این که “ایران کشوری است با چند‌گونگی قومی-مذهبی که شامل فارس‌های شیعه مذهب و اقلیت‌های متنوعی همچون ترک‌های آذربایجانی‌، اهوازی، بلوچ و کرد می‌شود” افزود که “بسیاری از اقلیت‌های غیرفارس احساس می‌کنند که حکومت دینی فارس‌ها آنها را از نظر سیاسی و اقتصادی به حاشیه رانده و خشونت و فشار فزاینده دولتی در سال‌های اخیر موقعیت اقلیت‌ها را بیش از دیگران تهدید کرده است”.
انستیتوی هودسن در ادامه اضافه کرد “هم اکنون و یا به زودی اقلیت‌های ایران به دلیل نرخ بالاتر موالید به اکثریت جمعیت ایران تبدیل می‌شوند. در سال‌های آینده ثبات داخلی ایران و ظرفیت پیوستگی این کشور با نظام بین‌المللی بستگی به اراده تهران برای تمرکززدایی از حکومت و ایجاد فرصت‌های اقتصادی جدید برای تمام مردم و پذیرش اقلیت‌ها به عنوان شهروندان کامل خواهد داشت.”
هودسن معتقد است که “شناخت گرفتاری اقلیت‌ها و نقش آنها در ساختن آینده ایران برای سیاست آمریکا نسبت به ایران مهم است” وبا استناد به این استدلال اعلام کرد که “در ۱۶ ماه مه موسسه «Hudson Institute» و «سازمان ملت‌ها و اقلیت‌‌های بدون نمایندگی» نشست گفتمانی را برگزار می‌کند که در آن نمایندگانی از آذربایجانی‌ها، کردها، عرب‌های اهوازی‌ها و بلوچ‌های ایران، که برای فدرالیسم و کثرت‌گرایی کار مسالمت‌آمیز انجام می‌دهند، حضور خواهند داشت”.
در سایت این انستیتو اشاره شده که حاضران در این نشست وضعیت اقلیت‌ها در درون ایران، امیدها و آرزوهای آنها برای آینده‌ای بهتر در داخل ایران را مورد بحث قرار خواهند داد.
قرار در این برنامه که به صورت زنده از وبسایت موسسه Hudson پخش شود، ناصر بلیده‌ای، از “حزب مردم بلوچستان”، مائوری اسفندیاری از حزب کومله کردستان، آرش صالح از حزب دمکرات کردستان ایران،دکتر کریم عبدیان از حزب تضامن دموکراتیک الاهواز و حبیب آذرسینا از ائتلاف آذربایجان جنوبی به عنوان سخنگو نظرات خود را مطرح کنند.

این جلسه را اریک براوون عضو ارشد، موسسه Hudson اداره خواهد کرد.
http://farsi.alarabiya.net

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا