نگرانی نماینده پارلمان اروپا برای حقوق بشر در ایران

ماریچه اسخاکه، نماینده‌ی هلندی پارلما اروپا در یادداشتی، خواستار توجه بیشتر به حقوق بشر ایران بعد از گفتگوهای لوزان شده است.
مارچه اسخاکه، یکی از منتقدان نقض حقوق بشر در ایران، بعد از گفتگوهای قدرت‌های بزرگ و جمهوری اسلامی در لوزان، خواستار توجه بیشتر جامعه جهانی به وضعیت حقوق بشر در ایران شده است. او دریادداشتی، تاکید کرد که دست‌یابی به توافق هسته‌ای، تضمین کننده بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران نخواهد بود. این گفته‌ی خانم سخاکه، با موضع‌گیری‌های فعالان حقوق بشر حامی توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، هم‌خوان نیست. در روزهای گذشته، کسانی چون هادی قائمی و عبدالکریم لاهیجی اظهار امیدواری کرده‌اند که پس از توافق هسته‌ای، وضعیت حقوق بشر در ایران بهتر شود.

خانم اسخاکه در نوشته خود، تاکید کرده که بدترین کار در حال حاضر، خارج کردن بحث حقوق بشر در ایران از دستور کار در جامعه بین‌المللی است. او همچنین نوشته است که در بهبود وضعیت مردم ایران پس از رسیدن به توافق، باید مطمئن بود که سود برداشته شدن تحریم‌ها به جیب گروه‌های ویژه نرود، همان‌هایی که اقتصاد در سایه را ایجاد کرده‌اند.

این نماینده‌ی پارلمان اروپا، با یادآوری قول‌های حسن روحانی در مبارزات انتخاباتی، می‌نویسد که وضعیت حقوق بشر بعد از به قدرت رسیدن روحانی بدتر شده است. او همچنین با اشاره به تمایل مردم تحصیل‌کرده‌ی ایران به غرب، سرکوب این مردم از سوی جمهوری اسلامی را غیر قابل تحمل می‌داند.

خانم اسخاکه، اولویت را در حال حاضر، برای جامعه‌ی بین‌المللی و اتحادیه‌ی اروپا، زنده نگاه داشتن بحث‌های حقوق بشر و دموکراسی، فارغ از هر هدف استراتژیک بر می‌شمارد. او بهبود وضعیت حقوقق بشر در ایران را موجب گسترش نقش جمهوری اسلامی در عرصه‌ی بین‌المللی بر می‌شمارد.

مساله مورد اشاره خانم اسخاکه با واکنش منفی طرفداران رابطه غرب با جمهوری اسلامی و تبلیغ‌کنندگان توافق هسته‌ای روبرو شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا