هم میهن، نوروزت خجسته باد!

نوروز یکی از رسوم برخی از سرزمین‌های مردمان سیاره خاکی است، که با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف، جشن گرفته می شود. به این دلیل نوروز دیرین جشنی است که از گذر زمان و فراز وفرودهای تاریخی در امان بوده و همه ملت‌های صاحب نوروز هنوز به آن ارج می‌نهند و تا امروز سنت‌های آنرا به جا آورده و بعد از گذشت قرنها، مراسم آن را زنده نگه می دارند.

در واقع آغاز بهار، اول فروردین، روز بیداری طبیعت از خواب زمستانی است که نوید زندگی و تلاش دوباره انسان و موجودات زنده طبیعت در نبردی دیگر است. همیشه در آغاز هر سال، باورمندان به نوروز، سالی بهتر از سال گذشته را برای یکدیگر آرزو می کنند.

مردمان ایران قرن‌ها است که نوروز را جشن می‌گیرند. مراسم نوروز برای مردمان این سرزمین همواره وسیله‌ای برای زدودن کدورت‌ها، نزدیکی دل‌ها و تقویت همبستگی مردم در برابر جور و ستم علیه خود بوده است. مردم تلاش می‌کنند که از تمامی این روزهای جشن استفاده کرده و در کوچه و خیابان و هرکجا که هستند در روابط با نزدیکان و فامیل از این لحظات لذت ببرند.

بعد از شکل‌گیری جمهوری اسلامی در ایران، هر ساله جشن و پایکوبی مردم به چالشی با نظام جمهوری اسلامی انجامیده است. از آنجا که جمهوری اسلامی رژیمی سلطه گر است، تحمل شادی و لحظاتی که مردم خارج از چارچوبه های حکومت و بدون دخالت آنان به سر ببرند را ندارد. مردم نیز در مقابل، هر سال بهتر و باشکوه تر، مراسم نوروزی را در چهارگوشه ایران برگزار می‌کنند و بدینگونه یکپارچگی خود در مقابل رژیم استبدادی و مقابله با خفقان و سرکوب را  نشان می‌دهند.

ما سه ائتلاف، کنگره ملیت‌‌های ایران فدرال، شورای دمکراسی خواهان ایران و همبستگی برای آزادی و برابری در ایران، در آغاز این سال نو با آرزوی رهائی مردمان ایران از استبداد جمهوری اسلامی، با امید به آن که تلاش همه رهروان راه آزادی و بهروزی مردمان این سرزمین قرین پیروزی باشد، سالی سرشار از شادی و سرفرازی  را برای همه انسانها آرزومندیم.

در آستانه سال ۱۴۰۱ که ما را با خود به دومین سال قرن جدیدمی‌برد، فقط در پیوستگی و مشارکت همه آزادی‌خواهان و مردمان ایران علیه جمهوری اسلامی است که می‌توانیم از شر این جرثومه فساد متعلق به دوران سیاه تاریخ بشریت خلاص شویم.

گنگره ملیتهای ایران فدرال

شورای دمکراسی خواهان ایران

همبستگی برای آزادی و برابری در ایران

شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰  –  ١٩ مارس ۲۰۲۲

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا