واکنش مجدد علما اهل سنت نسبت به اعزام روستائیان مناطق محروم به سوریه

علمای اهل سنت بلوچ نسبت به اعزام روستائیان فقیر بلوچ با وعده پول و تسهیلات به سوریه هشدار دادند.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی محمدحسین گرگیج در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به بحران کشور سوریه، دخالت در امور کشورها را نادرست توصیف کرد.

امام جمعه اهل سنت آزاد شهر حملات “متجاوزین” به سوریه و کشتن مردم بی گناه و ویران کردن زیر ساخت های این کشور را محکوم کرد.

وی با تاکید بر اینکه “کشور سوریه باتلاقی برای افراد مغرور و متکبر شده است” گفت: “توصیه بنده به همه اینست که خود را در آن باتلاق گیر نیندازند و مردم بی گناه را بمباران نکنند، در این روزهای سرد و سوزان آوارگان سوری پشت سیم های خاردار با شرایط سخت روبرو هستند”.

این روحانی اهل سنت، همچنین خطاب به کسانی که جهت منافع شخصی به سوریه می روند گفت: “هشدار بنده به انسان هایی که برای منافع خود به سوریه می روند اینست که منافع خودتان را در کشته شدن دیگران جستجو نکنید و به خاطر رسیدن به منافع نامشروع، خودتان را آنجا تلف نکنید که این بسیار مسأله بدی هست”.

در همین زمینه مولوی عبدالصمد ساداتی امام جمعه اهل سنت سراوان نیز در خطبه های دیروز این شهرستان گفت: “کشتن مسلمان حرام و کفر است ، حتی حمل سلاح جهت ارعاب و ترساندن مسلمان حرام است چه برسد به اینکه قصد کشتن و ریختن خون داشته باشد”.

مولوی ساداتی افزود: “انسانهایی که بدون توجه حق و باطل قدم بر می دارند و ظالم را در برابر ضعیف و مظلوم حمایت می کنند آموزه ها و اصول اسلامی را زیر پا گذاشته مرتکب جنایت می شوند”.

وی تاکید کردند: “این مسئله ای نیست که در آن علما اختلاف داشته باشند همانطور که شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید امام جمعه محترم اهل سنت زاهدان اظهار داشته اند”.

اشاره ایشان به سخنان مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان و مدیر شورای هماهنگی مدارس اهل سنت سیستان و بلوچستان در یکی از خطبه های نماز جنعه است که گفتند: “کشتن مسلمان حرام است و هر کس مسلمانی را بکشد و خون او را حلال بداند این عمل کفر است”

در هفته های گذشته و در پی اعزام مردم فقیر و بی بضاعت بلوچستان با وعده پول و تسهیلات به سوریه و کشتن ملت این کشور به حمایت از بشار اسد علما اهل سنت به کرات به این موضوع واکنش نشان داده و مخالفت خویش را اعلان کردند.

پیشتر امام جمعه اهل سنت پشامگ سرباز مولوی فضل الله کوهی نیز به این مساله واکنش نشاد داده و گفتند: “من در هر جمعی قرار بگیر این موضوع را اعلان خواهم کرد و این فتوی من برای اهل سنت است که هرکس برای کشتن مظلومان سوریه برود نکاحش باطل است و اگر کشته شود مردار است و خواندن نماز جنازه بر وی حرام است.”

در هفته های اخیر سپاه پاسدار با سرباز گیری از مناطق بلوچ نشین و اهل سنت برخی از آنها را به سوریه اعزام کرده است که باعث نگرانی و واکنش گسترده در بین مردم شده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا