گزارش نشست جانبی شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص حقوق زنان ملیتهای بدون نماینده

روز پنجشنبه ۱۳ سپتامبر ، سازمان جامعه مردمان تهدید شده با همکاری سازمان یو ان پی اُ یک نشست جانبی با عنوان حقوق زنان ملیتهای بدون نماینده : سازماندهی و یکپارچگی زنان در سی و نهمین نشست سالانه شورای حقوق بشر  سازمان ملل برگزار نمودند.

به گزارش گروه حقوق بشر بلوچستان این نشست با تمرکز بر روی سازماندهی زنان و مردم ملیت های بدون نماینده و نقش آنها در فعالیت های درون سازمانی و بیرون سازمانی و مشکلاتی که زنان در راه مبارزه برای تحقق حقوق زنان در جامعه خود دچار هستند که اغلب در انتخاب میان پیوستن به مبارزات حقوق بشری در جنبش های آزادی خواهانه و یا جنبش فمنیستی دچار مشکل می شوند برگزار شد.

در این نشست با طرح معظل و ارائه راهکارههای مثبت مبنی بر اینکه زنان گروههای قومی و اقلیتی نمی بایست مجبور به تصمیم گیری شوند فرصتی در اختیار فعالین حقوق زنان قرار داده شد تا تجارب ارزشمند و پیشنهادات خود را بعنوان فعال و عضوی از جامعه ملیت های تحت ستم و گروههای اقلیتی در اختیار سایر شرکت کنندگان بگذارند. و همچنین با توانمند سازی بیشتر خود در مبارزات حقوق برابری زن و مرد و قدرتمند سازی زنان و نیاز سازماندهی آنان تلاش بیشتر نمایند.

منیره شیرانی مدیر گروه حقوق بشر بلوچستان بعنوان سخنران و فعال حقوق بشر و حقوق زنان در این نشست شرکت نمودند.

سخنرانان افتتاحیه این نشست لوسیا پاروچی فعال حقوقی سازمان یو ان پی اُ و هانو سیچدلر از سازمان مردمان تهدید شده بودند. پس از سخنان افتتاحیه خانم منیره شیرانی مدیر گروه حقوق بشر بلوچستان بابیان اینکه مردم بلوچ ساکن ایران هستند اما مشکلاتی  که ملت بلوچ در ایران با آن گریبان گیر هستند از تامین نیازهای اولیه حقوق زندگی گرفته تا مشکلات آموزشی بهداشتی و درمانی تا امنیت و اشتغال که رژیم ایران حقوق این مردم را از آنها سلب کرده است. سرزمین بلوچستان علیرغم ثروت عظیم منابع طبیعی و زیرزمینی ، اما مردم بلوچ دچار بحران بی آبی و معظل زیست محیطی هستند که دولت با عدم مدیریت صحیح آب و اولویت بندی نیازهای مردم مقصر اصلی بوجود آمدن این بحران می باشد. خانم شیرانی همچنین با تاکید بر اینکه زنان و دختران بلوچ آسیب پذیرترین قشر جامعه بلوچ می باشند برای اینکه زنان و دختران می بایست آب آشامیدنی را از راه دور حمل کنند و همواره در معرض خطر و مشکلاتی که در سر راه وجود دارد قرار دارند.

خانم شیرانی همچنین بیان داشتند که زنان جامعه بلوچ در طول تاریخ در کنار مردان دوشادوش با هم کار کرده اند اما  یکی از بزگترین مشکلات زنان بلوچ در ایران اصل قانون اساسی ناعادلانه است که زنان در آن دارای کمترین حقوق می باشند. ایشان همچنین یادآور شدند که زنان بلوچ نه تنها اینکه دچار محرومیت و فقر شدید هستند علاوه بر آن آنها همواره با ترس نا امنی زندگی می کنند چونکه بخش اصلی آن را رژیم ایران با اعمال مجازات اعدام بر علیه اعضای خانواده ملیتهای ساکن ایران اعمال می کند بوجود آورده است.

علیرغم مشکلات فراوان از سوی ایران بر علیه مردم بلوچ و عدم آموزش به زبان مادری که در برنامه آموزش سراسری ایران وجود ندارد خانم شیرانی تاکید کردند که زنان بلوچ با تلاش فراوان تحصیلات خود را به پایان رسانیده و با نقض حقوق بشر سیستماتیک در ایران مبارزه می کنند.

در ادامه این نشست ثُریا سوق معاون روابط بین الملل ملت کبیلیا ، شهرزاد غیرت نماینده کنگره ملت ایغور و همچنین سیلیستین دینگکا کاکُن نمانبده مردم امبوزینیا نیز نسبت به مشکلات و موانع جوامع خود در خصوص حضور زنان در مبارزات ملی و حقوق بشری پرداختند.

در پایان این نشست خانم پاروچی موضوعات مختلفی که در پنلها به صورت مشترک بیان شد را تلاشی برای پیدا نمودن راه حل مشترک جهت توانمند سازی زنان برای رفع مشکلات و نادیده گرفته شدن و عدم امنیت در جوامع بر شمردند. ایشان همچنین گفتند زنانی که در امروزه جوامع خود برای مشکلات زنان تلاش می کنند و با حضور خود در این نشست احساس امنیت را به ارمغان آورده و با رساندن صدای خود تلاش می کنند تا واقعیت زندگی جامعه خود را با تاثیر گذاری بر فعالیتهای حقوق زنان و حقوق بشر تغییر دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا