وجود 50 هزار بدون شناسنامه در زاهدان!

رئیس شورای شهر زاهدان گفت: وجود 50 هزار حاشیه نشین بدون شناسنامه در شهر زاهدان از معضلات اجتماعی قابل توجه این شهر است.

به گزارش ایسنا، عبدالجلیل شهنوازی در جمع خبرنگاران بیان کرد: از دیگر معضلات در حاشیه شهر زاهدان، ساخت و سازهای غیرقانونی در این منطقه است.

وی افزود: پنج میلیارد تومان مازاد بر بودجه شهرداری برای حاشیه شهر و رفع مشکلات آن اختصاص یافته است که در زمینه افزایش توانمندسازی مردم این بخش از زاهدان هزینه خواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهر زاهدان در خصوص دیوارهای فرسوده گفت: این دیوارها شناسایی شده که در صورت مراجعه مالکین ، شهرداری در تخریب آنها کمک می کند و پروانه کار هم رایگان خواهد بود. بر اساس هماهنگی های انجام شده با دادستانی استان، شهرداری میتواند ابنیه‌های فرسوده خطرناک و خالی از سکنه را با حضور ماموران قضایی تخریب کند.

شهنوازی با تصریح بر اینکه رفع کمبود فضاهای آموزشی حاشیه شهر بدون مشارکت مردم سخت است، اظهار کرد: کمبود فضای آموزشی از دیگر مشکلات حاشیه زاهدان است که برای کاهش بازماندگان از تحصیل در حاشیه شهر و با کمک خیران، احداث مدارس شبانه روزی دخترانه و پسرانه از مقطع ابتدایی تا دبیرستان در حال شکل گیری است و سیستان و بلوچستان از این جهت بعد از تهران در رتبه دوم قرار دارد.

رئیس شورای شهر زاهدان خاطرنشان کرد: یکی از موضوع های بسیار مهم حاشیه نشینی است که نیمی از جمعیت زاهدان را به خود اختصاص داده و با توجه به نگاه دولتمردان به رفع مشکلات حاشیه نشینان کشور به ویژه این خطه، این شورا نیز برنامه‌های مختلفی برای رفع برخی مشکلات ساکنان حاشیه پیگیری و دنبال کرده است.

وی افزود: 146 هزار خانوار در زاهدان زندگی می‌کنند که یک سوم آن ها از پرداخت عوارض شهرداری خودداری می کنند.

شهنوازی با اشاره به اینکه، شهرداری‌ها غیر دولتی هستند که با 2 تا 5 درصد کمک دولتی و بیش از 95 درصد کمک‌های مردمی و بخش خصوصی اداره می‌شوند گفت: حضور نداشتن بخش خصوصی و مشارکت نکردن مردم با شهرداریها کار را برای رفع بسیاری از مشکلات مشکل کرده است.

وی بیان کرد: بودجه امسال شهرداری 10 درصد افزوده شد اما با توجه به تحریم‌ها و افزایش روز به روز برخی ابزارهای مورد نیاز شهرداری، امکان اضافه کردن الحاقیه به آن وجود دارد. برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، مشوق هایی گذاشته شد و بدون تحقق این موضوع توسعه شهری امکان پذیر نخواهد بود.

وی گفت: مشکلات ساختاری از جمله مواردی است که در اجرا نشدن طرح تفضیلی شهری نقش داشته است؛ در آسیب شناسی این موضوع، افزایش تخلفات شهروندان و نبود نظارت شهرداری به دلیل کافی نبودن درآمدهای پایدار شهرداری از موارد دیگر است.

رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان بیان کرد: یکی از معضلات زاهدان آسفالت بی کیفیت معابر آن است که در گذشته به درستی انجام نشد و مشکل آن به زیرسازی بر می‌گردد و بیش از 80 درصد آسفالت بر معابر نامناسب انجام شده است.

وی گفت: معضل جمع آوری نخاله‌ها و زباله‌ها در بسیاری از استان‌ها وجود دارد و مختص زاهدان نیست که یکی از دلایل آن همکاری نکردن خود شهروندان در جمع آوری زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی با شهرداری است. سالانه بیش از 30 میلیارد تومان هزینه به شهرداری تحمیل می‌شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا