وضعيت سياسي كردستان، مخصوصا كردستان عراق / ابراهیم بلوچ

تحولات اخیر منطقه و قدرت گرفتن دولت اسلامی (داعش) که در ابتدا تصور میشد بنفع مردم کرد باشد و کردها را برای دستیابی به حاکمیت ملی و برگزاری همه پرسی حق تعیین سرنوشت

آنچه كه امروز در منطقه خاورميانه و بلاّخص در كشورهاي عربي منجمله سوریه و عراق در حال رویدادن است، موردیست که مسائل و روابط بین المللی را تحت شعاع خود قرار داده است.

مخصوصا كشورهاي همسايه از جمله ايران و تركيه كه هر دو به هدف حفظ و گسترش منافع خود در عراق و سوریه و بویژه در مناطق کردنشین در رقابت هستند و به آن عمق می بخشند.

مردم کرد در عراق بعد از سالها آوراگی و جنگ توانستند بعد از ضعیف شدن قدرت دولت مرکزی عراق، به بخشی از حاکمیت ملی خود دست یابند.

تحولات اخیر منطقه و قدرت گرفتن دولت اسلامی (داعش) که در ابتدا تصور میشد بنفع مردم کرد باشد و کردها را برای دستیابی به حاکمیت ملی و برگزاری همه پرسی حق تعیین سرنوشت نزدیک تر کرده است. بعد از حمله به اصطلاح -حکومت اسلامی (داعش) روند تحولات حداقل موقتا به ضرر کردها در حال رقم خوردن است.

از احزاب کردی، اتحادیه میهنی کردستان یکتی به رهبری جلال طالبانی متحد ایران است و حزب دمکرات کردستان به رهبری بارزانی با ترکیه نزدیک است. دو دستگی بین احزاب کردی توانایی دفاعی مردم کرد را تضعیف کرده. حمایت نکردن جامعه بین المللی از حق تعیین سرنوشت مردم کردستان زمینه را برای دخالت و تقویت نفوذ ایران در کردستان-عراق هرچه بیشتر فراهم کرد.

حمله دولت اسلامی (داعش) به کردستان به نفع شیعه های عراق و جمهوری اسلامی ایران شد. ترکیه بعد از حمله نیروهای داعش به کردستان به یاری دولت اقلیم کردستان نیامد، اما ایران برای مقابله با حملات داعش به اقلیم کردستان پیشنهاد کمک داد و کمک کرد، این کمک وهمکاری ایران، دولت اقلیم کردستان را به جمهوری اسلامی نزدیکتر نمود.

تا آنجا که وزیر خارجه ایران آقای ظریف در کنفرانسی مطبوعاتی احزاب کردی از شرق اقلیم کردستان (ایران) را، که در کردستان عراق پایگاه دارند و مورد حمایت احزاب کرد در اقلیم کردستان هستند، احزاب تروریستی نامید، حتی رهبر کردستان نسبت به تروریست خواندن احزاب کردی ایران توسط وزیر خارجه رژیم جمهوری اسلامی، از این احزاب (احزاب کردی ایران) هیچگونه دفاعی نکرد.

رهبر کردستان عراق در نامه ای رسما از دولت ایران برای کمکی که به اقلیم کردستان کرده بود، سپاسگزاری نمود.

ایران در کردستان عراق در پی پیشبرد منافع خود است و از لحاظ تاریخی جمهوری اسلامی نشان داده است، که دوست ملت کرد نیست.

خواست ایران این است که از ضعف و اختلاف فی مابین احزاب کرد استفاده کرده و از آب گل آلود ماهی بگیرد. اختلافات و عدم هماهنگی بین احزاب کرد به نفع ایران و متحدان استراتزیک ایران در عراق، یعنی شیعه های معتقد به تّز ولایت فقیه شد.

اکنون حاکمیت مردم کرد و صلح در اقلیم کردستان در هاله ای از ابهام قرار دارد، کسی نمیداند طرح و هدف ایران نسبت به کردستان برای آینده به چه شکلی است.

احزاب کردی که از کردستان شرقی (ایران) هستند و در اقلیم کردستان عراق مستقرند و در زیر چتر حمایت اقلیم کردستان قرار دارند، هم اکنون از وضعیت جدید پیش آمده، احساس خطر می کنند.

موقعیت احزاب کردهای ایرانی در اقلیم کردستان عراق در هاله ای از ابهام است. آنچه را که آنان قبلا دوران گذار می پنداشتند، خیلی سریع آنها از دست دادند و بدون برنامه ریزی قبلی در تکاپو برای نجات موقعیت سیاسی و نظامی خود هستند.

آنها می ترسند با توجه به نزدیکی تاریخی اتحادیه مهینی کردستان با ایران، و هم اکنون نزدیکتر شدن حزب دموکرات کردستان و رئیس جمهور کردستان بارزانی به ایران، موقعیت و امتیازهای امنیتی و اقتصادیی را که در اقلیم داشتند از دست بدهند، چه بسا همان موقعیتی را که قبلا در زمان صدام در عراق داشتند، را نیز از دست بدهند.

دولت کردستان قبل از حمله دولت اسلامی (داعش) به دلیل عدم دریافت سهم اقلیم از دولت مرکزی عراق، پول احزاب کردهای ایران را قطع کرده بود، هم اکنون ترس از آن است که پناهگاههای امنیتی آنان را محدود و یا کاملا سلب بکند.

اگر رهبران کرد در اقلیم کردستان با دراّیت و هوشیاری عمل نکنند و به ایران اطمینان نمایند، جمهوری اسلامی بزودی حقوق و حاکمیتی را که کردها در عراق فعلا از آن بهره میبرند، را از دست آنها بیرون خواهد آورد.

ابراهیم بلوچ

5.10.2014

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا