«وعده انتخاباتی روحانی در مورد قومیت‌ها اجرا نشد»

مولوی عبدالحمید گفت که وعده انتخاباتی روحانی در رسیدگی به امور قومیت‌ها عملی نشده. وی همچنین در پاسخ به ادعای اخیر استاندار سیستان و بلوچستان، بار دیگر بر موضوع قتل گروهبان دانایی‌فر به دست گروه جیش‌العدل تاکید کرد.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در مصاحبه‌ای که روز شنبه یکم شهریور منتشر شد، گفت که بر مبنای اطلاع او، گروهبان جمشید دانایی‌فر توسط جیش‌العدل اعدام شده است. وی افزود که اگر مسوولین اعلام آمادگی کنند، برای پی‌گیری مجدد بازگشت پیکر این مرزبان به ایران اقدام خواهد کرد.

به نظر می‌رسد که اظهارات مولوی عبدالحمید نوعی پاسخ به علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان است که اخیراً مدعی شده بوددانایی‌فر در خاک پاکستان است.

گروهبان‌یکم جمشید دانایی‌فر مرزبان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی بود که بهمن‌ماه سال ۱۳۹۲ به همراه چهار سرباز مرزبان توسط گروه جیش العدل به گروگان گرفته شد در نخستین روزهای فروردین‌ماه سال جاری جیش‌العدل مدعی شد که وی را اعدام کرده است.

اندکی بعد تنی چند از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله سیدحسین نقوی حسینی سخن‌گوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مدعی زنده بودن دانایی‌فر و پناهندگی او به پاکستان شده بود. امری که پس از آن بارها از سوی مقام‌های دیگر تکذیب شد.

اواسط مردادماه نیز علی اوسط هاشمی در این باره گفت: «اینکه مرزبان ایرانی در خاک پاکستان است امری محرز است و اکنون از طریق دولت پاکستان در حال پی‌گیری وضعیت این مرزبان ایرانی هستیم که این کشور همسایه باید در راستای تنویر افکار عمومی و خانواده این مرزبان ایرانی پاسخ‌گو باشند».

استاندار سیستان و بلوچستان که به طیف موسوم به اصلاح‌طلبان در نظام جمهوری اسلامی نزدیک است، درباره میانجی‌گری مولوی عبدالحمید برای آزادی باقی گروگان‌ها که تحسین بسیاری را برانگیخت، گفت: «پررنگ‌ کردن نقش مولوی عبد الحمید جریان‌سازی رسانه‌ای بود».

وی افزود: «درحالی که برخی دستگاه‌های امنیتی درخواست داشتند این فرد در زمان آزادی مرزبانان حضور داشته باشد اما من موافقت نکردم».

حال مولوی عبدالحمید می‌گوید: «اطلاعاتی که ما داشتیم حاکی از آن بود که گروه جیش‌العدل پیش از آزادی ۴ مرزبان ما دانایی‌فر را به شهادت رسانده بود».

امام جمعه اهل سنت زاهدان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای بازگشت پیکر گروهبان دانایی‌فر اقدامی خواهد شد، گفت: «ما پیش از این در این خصوص تلاش کرده‌ایم و گروه‌های مردمی پی‌گیر این مساله هستند، اما از آخرین نتایج این اقدامات اطلاعاتی ندارم. با این حال در صورتی‌که مسوولین به ما اعلام کنند، برای پی‌گیری مجدد این مساله اقدام خواهیم کرد».

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص عملکرد دولت یازدهم در ارتباط با اقلیت‌ها و قومیت‌های مذهبی گفت: «در انتخابات ریاست جمهوری آقای روحانی وعده پی‌گیری مسائل مربوط به قومیت‌ها را داد، اما هنوز انتظارات اقوام و قومیت‌ها برآورده نشده است». وی افزود: «این طور که مشخص است، گویا فشارهایی برای این که به حق و حقوق اقوام و قومیت‌ها رسیدگی نشود، روی دولت وجود دارد و اقلیت‌های قومی و مذهبی در این خصوص نگرانی‌هایی دارند».

امام جمعه اهل سنت زاهدان اضافه کرد: «در صورتی که دولت به عهد خود وفا نکند و خواسته اقلیت‌های قومی و مذهبی برآورده نشود، پریشانی میان اقوام بیشتر و متعاقب آن ناامیدی از مسوولین امر افزایش خواهد یافت».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا