پادشاه عربستان: با کشوری که به دنبال سلطه بر منطقه است مقابله کنید

روز سه‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت، همزمان با گلوله‌باران مناطقی از خاک عربستان توسط شیعیان حوثی مورد حمایت ایران، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، از دیگر کشورهای عرب خلیج فارس خواست تا با تهدید خارجی «که می‌خواهد بر منطقه تسلط پیدا کند» مقابله کنند.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودیملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ملک سلمان، بدون نام بردن از ایران، بر لزوم مقابله با تهدید خارجی که به گفته او «قصد دارد کنترل خود را گسترش داده و سلطه خود را تحمیل کند و با این کار ثبات منطقه را به خطر انداخته و بلوای فرقه‌ای به راه می‌اندازد» تأکید کرد.

پادشاه عربستان این فراخوان خود را در نشست سران کشورهای عرب خلیج فارس در ریاض اعلام کرد؛ فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه که در این نشست حضور داشت نیز اعلام کرد که کشورش «در کنار کشورهای عرب خلیج فارس خواهد بود».

نشست شورای همکاری خلیج فارس در زمانی برگزار می‌شود که نگرانی بین‌المللی از نسبت به آسیب‌های حملات هوایی عربستان بر غیرنظامیان در یمن افزایش یافته است.

در حالی که با پیشروی حوثی‌ها، نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان بمباران‌های وسیعی را در یمن آغاز کرده‌اند، روز سه‌شنبه خبر رسید که شبه نظامیان شيعه حوثی نیز با گلوله‌باران منطقه نجران در جنوب عربستان باعث تلفات جانی و مالی در این منطقه شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، احمد عسيری، سخنگوی نظامی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان، می‌گوید که حوثی‌ها با پرتاب خمپاره و موشک‌های کاتیوشا، بیمارستان‌ها، مدارس و منازل مسکونی را هدف قرار داده‌اند.

وی افزود که هم‌اینک عربستان با «توپخانه، تانک، بالگرد و هواپیماهای جنگی در حال رسیدگی به وضعیت است و اقدام حوثی‌ها بدون تنبیه نخواهد ماند».

سازمان ملل می‌گوید که از نوزدهم مارس در یمن دست‌کم ۱۲۰۰ نفر کشته شده‌اند. این سازمان همچنین به طور مکرر نسبت به وخیم‌تر شدن وضعیت برای غیرنظامیان هشدار داده‌ است.

عربستان سعودی می‌گوید در حال بررسی گزینه توقف موقت حملات هوایی است تا از این طریق کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا