پیامدهای بارش برف و دمای هوا این روزها در بلوچستان

همواره با بارش نعمت الهی برف و باران، شهرهای سیستان و بلوچستان به سبب نبود زیرساخت های مناسب شهری و عدم مدیریت شهری مناسبت در کوله باری از مشکلات غوطه ور می شوند که آبگرفتگی شدید معابر و شکست درختان گوشه ای از آن است که از دیروز گریبان مردمان زاهدان و دیگر نقاط استان را گرفته است.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان، تاکنون در زاهدان ۱۳.۵ سانتی متر برف و در زابل ۹.۷ میلی متر باران، زهک ۱۱.۸ میلی متر، خاش ۲۰ میلی متر، فنوج ۲۴ میلی متر، بزمان ۲۰ میلی متر، زرآباد ۵۰ میلی متر، کنارک ۵۹.۵ میلی متر، چابهار ۴۰ میلی متر و نیکشهر ۱۶.۵ میلی متر باران باریده است که جای بسی خوشحالی و شکر خداوند مهربان را دارد که در آستانه سال نو رحمتش را در این مردمان جاری و ساری ساخت.

اما نمایش برف و باران الهی سکانس های مختلفی در قاب فیلم مشکلات برای مردمان سیستان و بلوچستان در بر داشت که گله های بی شمار دیروز و امروز مردم خود گواهی بر این ادعا است.

سکانس نخست/ قصه تکراری این روزها؛ برف و یخبندان ۸ پرواز فرودگاه بین المللی زاهدان را لغو کرد

روابط عمومی شرکت فرودگاه های سیستان و بلوچستان اعلام کرد: شرایط نامساعد جوی از روز گذشته تا کنون پروازهای مسیر زاهدان ـ مشهد ـ تهران و زاهدان -شیراز را لغو کرده است.

بر اساس این اعلام پرواز شرکت های هواپیمایی آسمان، ایران ایر و ماهان ایر در مسیرهای تهران- زاهدان- مشهد، شیراز ـ زاهدان و برعکس و مشهد ـ زاهدان و برعکس لغو شده است.

سکانس دوم/ دو نفر در مسیر سیلاب دلگان کشته شدند

ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کرد: دو نفر بدون توجه به توصیه های ایمنی با یک دستگاه خودرو وانت در رودخانه مسیر دلگان به کهنوج وارد شده و بر اثر شدت جریان سیل جان خود را از دست دادند.

بر اساس این اطلاعیه خبری ریزش باران و برف در شهرستانهای مختلف استان موجب طغیان رودخانه ها و مسدود شده برخی محورها از جمله راه دلگان به زهکلوت و کنارک- زرآباد- جاسک شده است.

این اطلاعیه می افزاید: ریزش برف بی سابقه در بخش بزمان شهرستان ایرانشهر موجب بسته شدن راه ایرانشهر – بم شده بود که با تلاش راهداران بازگشایی شده و اکنون رفت و آمد با رعایت ایمنی کامل انجام می شود.

سکانس سوم/ سیل در سه استان ۹۰۰ نفر را بی خانمان کرد

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به وقوع سیلاب در ۳ استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان، گفت: این سیلاب موجب حادثه دیدن ۹۰۰ نفر شده است.

حسین درخشان از وقوع سیل و آبگرفتگی طی دو روز گذشته در ۳ استان هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان خبر داد.

وی با بیان اینکه بر اثر بارش شدید باران دو شهر بندرعباس و رودان به همراه ۹ روستای اطراف آنها دچار سیل زدگی شدند، گفت: از روز گذشته تا ساعت ۹ امروز امدادگران هلال احمر در قالب ۳۲ تیم امدادی به امدادرسانی به بیش از ۹۰۰ نفر از سیل زدگان پرداختند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر افزود: ۱۷۵ نفر از سیل زدگان به صورت اضطراری اسکان داده شده و ۵۵ نفر نیز به مناطق امن منتقل شده اند.

درخشان با اشاره به اینکه از ۱۴۰ واحد مسکونی تخلیه آب صورت گرفته است، گفت: ۴۸۰تخته پتو نیز میان سیل زدگان توزیع شده است.

سکانس چهارم/ سرما و برف ادارات زاهدان را تعطیل کرد

سرما و برف شدید در زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان ستاد بحران را مجبور کرد امروز پنجشنبه کلیه ادارات، دستگاه های دولتی، بانک، مدارس و دانشگاه ها را تعطیل کند.

بر اساس اعلام ستاد بحران سیستان و بلوچستان، این تصمیم که با موافقت استاندار سیستان و بلوچستان نیز همراه بود اواخر شب گذشته به کلیه دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.

بر این اساس امروز کلیه دستگاه های اجرایی و دولتی تعطیل هستند.

همچنین بارش شدید برف و یخ زدگی معابر کلیه مقاطع تحصیلی زاهدان را در شیفت عصر دیروز تعطیل کرد.

سکانس پنجم/ امدادرسانی به مردم گرفتار در برف و کولاک ادامه دارد

مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: ریزش برف سنگین در اطرف کوه خضری بخش بزمان ایرانشهر، روستاهای این منطقه را با مشکل رو به رو کرده و دسترسی به برخی روستاها با سختی و مشکل انجام می شود.

غلامرضا اربابی افزود: نیروهای امدادی برای خدمات رسانی به روستاییان یادشده عازم منطقه شده اند و در حال کمک رسانی به مردم گرفتار در برف و سرما هستند.

سکانس ششم/ بارش برف بی سابقه در بزمان به بیش از یک متر رسید

بر اساس اعلام ستاد بحران شهرستان ایرانشهر، بارش برف که از عصر روز چهارشنبه در بخش بزمان به ویژه اطراف کوه خضر آغاز شده و همچنان ادامه دارد تاکنون به بیش از یک متر رسیده است.

در کنار مسدود شدن راه ارتباطی ۱۴۰ روستای بخش بزمان، بر اثر ریزش برف سنگین ۱۵۰ نفر مسافر و مردم گرفتار در برف شدند، که با تلاش به موقع گروههای راهداری، هلال احمر، بسیج و انتظامی این تعداد در مساجد و مدارس بزمان اسکان داده شدند.

سکانس هفتم/اکالیپتوس ها در برابر ضعف مدیریت کمر خم کردند

بارش بیش از ۱۳ سانتی متری برف شاید برای دیگر نقاط ایران امری طبیعی و عادی باشد اما برای زاهدان می شود بی سابقه و در کنار بسیاری از آسیب ها ادارات را نیز تعطیل می کند.

پس از چند ساعت از شروع بارش برف در زاهدان به سبب عدم مدیریت لازم از سوی شهرداری و فضای سبز شاهد شکستن بسیاری از شاخه های درختان در جای جای این شهر خشک بودیم که کمر درختان را در راستای این بی تدبیری خم کرد.

عمر این درختان به ذره ای تدبیر مسوولان بر می گشت تا با ایجاد چند تیم و ریزش برف های روی شاخ و برگ این درختان از سنگینی آن ها جلوگیری می کرد تا به سمت مرگ سوق داده نشوند اما افسوس که اندک درختان شهرمان یکی پس از دیگری دارند از بین می روند

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا