پیام تسلیت حزب مردم بلوچستان بمناسبت درگذشت نوازنده و خواننده چیره دست بلوچستان

استاد دین محمد زنگشاهی هنرمند نوازنده سازهای سُروز (قیچک) و رباب و خواننده بلوچ، روز پنجشنبه ۴ مرداد به دلیل بیماری در بیمارستان شهرستان میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان به دیار حق شتافت.

استاد زمکزهی (زنگشاهی) مبتلا به بیماری کبدی بود، اما نهادهای رژیم، مثل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و صندوق اعتباری هنر کشور، جهت درمان این هنرمند بلوچ چندان کمکی برای وی بعمل نیاوردند.

در خصوص کمک نکردن دولت جمهوری اسلامی به هنرمندان بلوچ، به مشکل و احتیاج جدی یکی دیگر ار استادان موسیقی و هنر بلوچی، به استاد “رسول بخش زنگشاهی” می توان اشاره نمود، حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولین هنری رژیم، از تقبل هزینه یک پُروتز Prothese برای پای قطع شده ایشان، دریغ می ورزند!

دین محمد متولد ۱۳۳۳ و ساکن شهرستان میرجاوه در بیش از ۲۰ کشور و در بسیاری از استانهای ایران در جشنواره های بین المللی موسیقی فجر، اجرای برنامه داشته است.

وی از خوانندگان و نوازندگان بنام بلوچستان، از جوانی صدایی دلنشین داشت و نخستین پویه های موسیقی را از پدرش “موسی زنگشاهی” که خود از نوازندگان و آهنگسازان چیره دست بلوچستان بود، فرا گرفت.

دین محمد میراث دار موسیقی بلوچستان بود که آهنگ های بلوچی سینه به سینه به وی رسیده و با استعداد ذاتی و کوشش پیگیر خود، شیوه قیچک نوازی را به گونه ای ماهرانه و دلنشین اعتلا بخشید و عمر خویش را در راه پیشرفت و توسعه فرهنگ و زبان بلوچی گذراند.

بدون تردید یاد و خاطره این مرحوم گرانقدر در اذهان ملّت بلوچ و نیز جامعه هنری و شعر و ادب بلوچستان همیشه زنده خواهد ماند.

حزب مردم بلوچستان با عرض تسلیت این ضایعه دردناک به جامعه هنری سیستان و بلوچستان، برای آن هنرمند فقید شادی روح و برای خانواده و بازماندگان مرحوم، صبر و شکیبایی و طول عمر، مسئلت دارد.

حزب مردم بلوچستان

یکشنبه هفتم مرداد ۱۳۹۷ برابر با ۲۹.ژوئیه ۲۱۰۸

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا