کاش دوربین فیلم سازان زندگی را هم در بلوچستان کشف می کرد / سعیده خاشی

ابراهیم حاتمی کیا از بزرگان سینمای ایران این روزها در تکاپوی ساختن بادیگارد است.فیلم سینمایی که می خواهد مظلومیت قوم بلوچ را هم در جریانهای تروریستی در مضمون اصلی فیلم بگنجاند!!!!معاون رییس جمهوری در بلوچستان ایران توسط تروریستهای خارج از کشور و به کمک خیانتکاران وطنی در جریان حمله ای انتحاری کشته می شود. جدای از فیلم و موضوع اصلی فیلم و سبک ساختنش ،نمیتوان من بلوچ یا ما بلوچ را راضی کرد که بار دیگر بلوچستان و مردمانش قرار است مورد قضاوت مردمی قرار بگیرند که در فیلم شاهد این هستند که در بلوچستان حمله ای انتحاری صورت گرفته است.!
اختصاصی ندای زاهدان – سعیده خاشی- ابراهیم حاتمی کیا از بزرگان سینمای ایران است.جبهه و جنگ و پلاک و چفیه را با هنرمندی تمام در فیلمهایش از عنصری نمایشی به هویتی پویا مبدل می سازد و تاریخ جنگ را برایمان به طور خاصی به تصویر کشیده است.خالق هیاهویی اصیل به نام آژانس شیشه ایست و در کنارش پیچیدگی به نام به رنگ ارغوان را هم به تصویر کشید.
این روزها در تکاپوی ساختن بادیگارد است.فیلم سینمایی که می خواهد مظلومیت قوم بلوچ را هم در جریانهای تروریستی در مضمون اصلی فیلم بگنجاند!!!!معاون رییس جمهوری در بلوچستان ایران توسط تروریستهای خارج از کشور و به کمک خیانتکاران وطنی در جریان حمله ای انتحاری کشته می شود.
جدای از فیلم و موضوع اصلی فیلم و سبک ساختنش ،نمیتوان من بلوچ یا ما بلوچ را راضی کرد که بار دیگر بلوچستان و مردمانش قرار است مورد قضاوت مردمی قرار بگیرند که در فیلم شاهد این هستند که در بلوچستان حمله ای انتحاری صورت گرفته است.!
معاونی که مهمان مردم بلوچ است.و به راحتی فیلمساز این ویژیگی بارز مردم بلوچ ،مهمانوازیش را زیر سوال می برد.صنعت فیلم و فیلمسازی این هنر قرن بیست و یکم اکنون زبانی جهانیست .زبانی که ابراهیم حاتمی کیا و تیمش می خواهند در پس این بازی های مظلومیت و تاریکی؛قتل و ترور را در بلوچستان بیش از بیش پر رنگ جلو دهند.
کم کاری های داخلی خود ما بلوچها ،مشکلات و موانع و سرخوردگی های داخل استان و برخی محدودیت های سیاسی، فرهنگی و هنری هم موجب شده است که از هیچ یک از ظرفیتهای مثبت ما استفاده نشود.
دوربین این اکیپ حرفه ای و خوشنام می بایست برای ترمیم زخمهای هموطنانشان به کار گرفته شود.نه انعکاس صدای انفجار باشدو نه ترور و سر در گمی باشد.باور کنید سرزمین ما دیگر احتیاج به این مضامین ندارد.حتی اگر بخش کمی از این فیلم مربوط به بلوچستان باشد اما نقطه عطف فیلم را تشکیل می دهد و ما دیگر تاب این بی مهری را نداریم!
با توجه به فضاهای روانی که علیه سرزمین سیستان وبلوچستان در کشور مطرح است این فیلم به باور بیشتر این فضاها در بین هموطنانمان کمک خواهد کرد..
هر چه باشد ابراهیم حاتمی کیاست!مرد خستگی ناپذیر سینمای ایران که گویا این بار مکان اشتباهی را برای خلق هنر جدیدش انتخاب کرده است چون معلوم نیست ساخته شدن و پخش این فیلم به چه قیمتی برای بلوچ ها تمام شود.به قیمت این که پایتخت نشینها و دیگر شهرهای استان بعد تماشای این فیلم باردیگر زیر لب خدا را شکر کنند که در این سرزمین بدنیا نیامده اند!!
دوربین های مطرح کشوری و نگاه های مطرح هنرمندان کشوری می بایست پویایی و نبض زندگی بلوچستان را به تصویر بکشد.شاید نبض زندگی گاهی این جا کند می زند!اما این جا بلوچستان است.دیار امید و شادی،دیار زندگی، از بلوچستان ومردمانش و امیدش گفتن همین بس که در دل بیابان و خشکی ها بازهم زیر سقف اسمانی پروردگارشان گدام(خیمه)بر پا می کنند…

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا