کشورهای اسکاندیناوی طرح تحریم علیه ایران را بررسی می‌کنند

کشورهای اسکاندیناوی روز چهارشنبه 31 اکتبر در نروژ اعلام کردند، به دلیل فعالیت‌های تروریستی عناصر اطلاعاتی وابسته به رژیم ایران و تلاش برای ترور مخالفان در خاک دانمارک و دیگر کشورهای اروپایی، این کشورها مجازات علیه تهران را مورد بررسی قرار می دهند.

به گزارش تلویزیون سوئدی SVT، سران دولت‌های سوئد، نروژ، فنلاند، ایسلند و دانمارک، در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که طرح ایران برای حمله تروریستی در خاک دانمارک به کلی «غیرقابل قبول» است.

در بیانیه‌ای کشورهای اسکاندیناوی آمده است:«ما با نگرانی زیادی اطلاعات ارائه شده توسط دانمارک در باره یک طرح تروریستی که قرار بود توسط یکی از مزدوران وابسته به وزارت اطلاعات ایران انجام بگیرد را پیگیری کردیم ما این شرایط همبستگی کامل خودمان را دوستان و متحدان دانمارکی خود را اعلام می کنیم».

آنها همچنین تأکید کردند، مسئله برنامه طرح انجام فعالیت تروریستی از سوی ایران در دانمارک را به طور جدی مطرح مخواهند کرد.

در بیانیه همچنین تاکید شده که کشورهای شمال اروپا با یکدیگر متحد هستند و در چنین شرایطی با همدیگر متحد شوند، زمانی که ما با جوامع روبرو هستیم”

این کشورها اعلام کردند که با هدف اعلام یک موضع مشترک علیه فعالیت تروریستی ایران در اروپا جلسه گرفته‌اند.

دانمارک پس از بازداشت تعدادی از عناصر وابسته به وزارت اطلاعات ایران که برای ترور یکی از رهبران «جنبش آزادی بخش الاحواز» در کپنهاگ برنامه ریزی کرده بودند، سفیر خود را از تهران فراخواند.

در همین حال «لارس لوکی رسموسن»، نخست وزیر دانمارک، در یک کنفرانس خبری با همتایان خود در شورای کشورهای شمال اروپا در اسلو، گفت: «این غیر طبیعی است که علنی اعلام کنیم یک کشور خارجی دست به فعالیت اطلاعاتی غیرقانونی انجام می دهد».

وی افزود:«ایران نه تنها در دانمارک تلاش کرد که فعالیت تروریستی انجام دهد بلکه در تمام اروپا دست به چنین فعالیت‌هایی زده است لذا باید اروپا با هم و یکصدا علیه فعالیت تروریستی ایران اعتراض کند».

از سوی دیگر ستفان لووین، نخست وزیرسوید با اشاره به سخنان نخست وزیر دانمارک حمایت کامل کشورش از را سوئد اعلام کرد.

ایران اما طرح ترور یکی از رهبران فعال «جنبش آزادیبخش الاحواز» را رد کرده است. محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران طرح ترور رهبر این گروه در دانمارک را که مقامات کپنهاگ به سازمان‌های اطلاعاتی ایران منتسب کرده‌اند، اقدامی انحرافی از سوی «موساد» توصیف کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا