کنفرانس «شوراى دموکراسی خواهان ایران» خواستار حمایت از اعتراضات برای سرنگونی رژیم شد

دومین نشست «شوراى دموکراسی خواهان ایران» روز شنبه 14 ژوئیه 2018 در شهر کلن آلمان کار خود را آغاز کرد و از جامعه جهانی خواست به حمایت از اعتراضات مردمی در ایران و تلاش برای یکپارچه کردن اپوزیسیون با هدف تسریع سرنگونی رژیم حاکم بر این کشور ادامه دهند. در نشست افتتاحیه عباس خرسندی، سخنگوی شوراى دموکراسی خواهان ایران گفت مانع اصلی پیش روی اپوزیسیون نبود جایگزین سراسری هنوز مشخص نیست و این مشکلی است که جنبش‌های سیاسی در ایران در طول تاریخ با آن مواجه بوده‌اند. خرسندی در ادامه گفت: «ملت ایران دیگر توان تحمل دیکتاتوری را ندارد و به همین دلیل در مقابل رژیم ولایت فقیه که مشروعیت خود را از دست داده، به پا خاست».

خالد حسن‌پور، هماهنگ ‌کننده شوراى دموکراسی خواهان ایران نیز گفت: «تلاش‌های ما برای حل مشکلا اصلی و همبستگی میان گروه‌های اپوزیسیون دموکراتیک و تقویت تلاش‌های برای ایجاد یک آلترناتیو با همکاری نیروهای داخلی است».

کریم عبدیان بنی‌سعید، مسئول کمیته روابط خارجی در شوراى دموکراسی خواهان ایران در سخنانش گفت که «رهایی و آزادی از دیکتاتوری رژیم ولایت فقیه، پس از چهار دهه تبدیل به یک ضرورت تاریخی شده که نمی ‌توان از آن صرف‌ کرد، اما تحقق آن نیازمند وحدت اپوزیسیونی است که با توجه به شرایط رژیم ایران، در معرض یک فرصت تاریخی قرار دارد». بنی‌سعید در ادامه گفت: «این رژیم به دلیل نقشی که در ریخته شدن خونها در یمن، سوریه و عراق و لبنان و دیگر کشورهای منطقه از طریق حمایت از تروریسم و ایجاد هرج و مرج در خاورمیانه دارد، منفور ملت‌های منطقه شده است».

مسئول کمیته روابط خارجی در شوراى دموکراسی خواهان ایران افزود: «ما باید به عنوان نیروهای دموکراتیک از این فرصت استفاده کرده و با افکار عمومی و جهانی سخن بگوییم و تایید آنها را برای رهایی از این رژیم جانی، از طریق یکپارچه کردن مبارزات ملت‌ها و قومیت‌های مختلف و دیگرگروه‎های ساختارهای جامعه به دست آورده و بر جنبش‌های داخلی تمرکز کرده و حمایت بین‌المللی بیشتری برای این جنبش‌ها به دست آوریم». بنی‌سعید خواستار توافق نظر در باره دوره پسا سقوط رژیم ایران شد و تاکید کرد: «باید یک مجلس موسسان برای دوره انتقالی دموکراتیک تشکیل شود و همه احزاب، جریان‌ها، سازمان‌های سیاسی و مدنی از همه ملت‌ها و قومیت‌ها و دیگر گروه‌های ساختار اجتماعی ایران در آن عضو باشند و قانون اساسی ساختار سیاسی جدید را بنویسند».

عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان ایران نیز در این نشست حاضر شد و گفت: «جنبش اعتراضی فعلی در ایران، جنبشی متکثر است که همه گروه‌های جامعه ایران را در خود دارد». مهتدی افزود: «رژیم به کشتار و سرکوب معترضان، زنان، دراویش صوفی، کردها‌، بلوچ‌ها، عرب‌های اهواز ادامه می ‌دهد، اما با این حال اعتراضات علیرغم همه اینها ادامه دارد».

ناصر بلیده‌ای، سخنگوی حزب مردم بلوچستان نیز گفت: « فشارهای خارجی صرفا نمی‌تواند سبب سرنگونی جمهوری اسلامی شود چون اپوزیسیون قابل اعتمادی وجود ندارد. ما باید به این نتیجه برسیم که همه با یکدیگر با هدف سرنگونی رژیم همکاری کنیم». او تاکید کرد: «پلاتفرم اپوزیسیون باید به گونه‌ای باشد که دموکراسی و عدم خشونت برای آینده ایران تضمین شود».

پرفسور ضیاء صدر الاشرافی، پژوهشگر ترک آذربایجانی در باره اوضاع اپوزیسیون ایران به شکل عام سخن گفت و به راه‌های به وحدت رساندن گروه‌های مختلف در یک گفتمان دموکراتیک که در آن مردم بر مردم حکومت کرده و حقوق اقلیت‌ها تضمین شده و بازتولید دیکتاتوری مهار شود، را شرح داد.

جلیل شرهانی، دبیرکل حزب تضامن دموکراتیک اهوازی نیز گفت که ملتهای غیرفارس، سیستم حکومتی را که در آینده حکومت یک قومیت بر دیگر ملتها را ممکن سازد، نخواهند پذیرفت و خواستار روی کار آمدن نظامی متکثر که حق تعیین سرنوشت قومیات‌ها را تضمین کند، شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا