گذرگاه‌های باریک، ناوگان فرسوده و مزاحمت تلفنی/حریق منازل صدر نشین حوادث کلانشهر سیستان و بلوچستان

مدیر عامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان گفت: حریق منازل درصدر حوادث در زاهدان قرار دارند وی عنوان کرد: تعداد مصدومین در 10 ماه گذشته 173 نفر و تعداد متوفیان 16 نفر ثبت گردیده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی عصرهامون،آتش نشانی یکی از سازمان هایی است که وجود آن برای هر شهری ضروری بوده تا در زمان مناسب برای رفع سوانح و آتش سوزی و جلوگیری از گسترش حوادث اقدام نماید.
سازمان آتشنشانی زاهدان با مشکلات گسترده ای از قبیل مشکلات مالی مواجه است که با رفع آن بسیاری از کمبودها جبران خواهد شد.
وجود ناوگان فرسوده، نبود نردبان و کمبود سیستم های اطفای حریق از دیگر مشکلاتی است که سازمان آتشنشانی با آن مواجه بوده که برای رفع آن همت مسئولان مورد نیاز است چرا که با این کمبودات مشکلات عدیده ای رخ خواهد داد.
یکی از بدترین معضلاتی که سازمان آتشنشانی با آن روبرو است تماس های تلفنی نادرست می باشد که این معضل تنها با فرهنگ سازی و آموزش از سوی مدارس تا حدود زیادی رفع خواهد شد چرا که امکان دارد در زمان تماس های نادرست و اشتباه این افراد فردی دیگر احتیاج به کمک داشته و آتشنشانان نتوانند به موقع جان فرد دیگری را نجات دهند.
با توجه به اینکه حادثه هیچ گاه خبر نمی کند حضور در دوره های آتش نشان داوطلب برای همگان الزامی بوده تا در صورت مواجه شدن با حوادث بتوانند تا حضور ماموران آتشنشانی در محل حادثه از بروز حوادث بعدی جلوگیری و به مصدومان حادثه کمک های لازم را ارایه دهند.

نجات جان انسان ها مهم ترین وظیفه سازمان آتشنشانی است
مدیر عامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان گفت: نجات جان انسانها، مهار و اطفاء حريق و حفاظت از ثروتهاي ملي در مقابل آتش سوزي و عوارض و سوانح ناشي از آن مهم ترین وظیفه سازمان آتشنشانی به شمار می رود.
احمد ریگی فر عنوان کرد: برنامه ريزي و تعيين خط مشي در امور مربوط به آتش نشاني و خدمات ايمني، آموزش هاي لازم در امور آتش نشاني و خدمات ايمني در سطوح مختلف سازمان براي کارکنان و افراد خارج از سازمان طي برنامه هاي زمان بندي شده از دیگر وظایف سازمان آتشنشانی می باشد.
وی ادامه داد: ايجاد وتوسعه ايستگاههاي مورد نياز و بهره برداري از آنها، نظارت بر عمليات موسسات و شرکتهاي دولتي و خصوصي سرويس دهنده امور آتش نشاني و خدمات ايمني نیز از وظایف سازمان آتشنشانی می باشد.
وی افزود: انجام ترتيبات لازم جهت مقابله و تمهيدات لازم جهت کاهش آثار سوء ناشي از حوادث و سوانح طبيعي و غير طبيعي و نظارت و کنترل بر تحقق شرايط ايمني ساختمانها و استانداردهاي تجهيزاتي ساختمانها در مقابل سوانح گوناگون از دیگر وظایف سازمان آتشنشانی است.

بیش از شش هزار نفر از شهروندان زاهدانی آموزش های ایمنی را فرا گرفتند
مدیر عامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرستان زاهدان بیان داشت: واحد آموزش سازمان در 10 ماه گذشته سال 94 تعداد 6 هزار و ۵۶ نفر از شهروندان زاهدانی را مورد آموزش های ایمنی و آتش نشانی قرار داده است که به تفکیک یک هزار و 86 نفر در ادارات ، 97 نفر در شرکت ها ، 175 نفر در ارگانهای نظامی و 4748 نفر در مدارس از این آموزشها بهره مند گردیده اند.
ریگی فر افزود: در 10 ماه گذشته بخش عملیات سازمان تعداد هزار و 402 مورد عملیات را انجام داده است که تعداد 735 مورد آن آتش سوزی و مابقی مربوط حوادث امداد و نجات سازمان می باشد.
وی ادامه داد: اصلاح نقشه هاي ساختماني و صدور 100 برگ تاييديه نقشه جهت پروانه ساختمان، نظارت بر بيش از 100 ساختمان در مراحل ساخت و پايان كار و صدور 50 تأييديه پايان كار ساختمان و نظارت بر بيش از 50 واحد تجاري مشغول به كار و صدور 48 شناسنامه ايمني از دیگر کارکردهای سازمان آتشنشانی زاهدان می باشد.
وی گفت: بازديد بيش از 15 واحد صنعتي و كارگاهي و صدور 10 شناسنامه ايمني صنعتي، بازديد و صدور دستورالعمل ايمني در 7 مورد ساختمان ادارات و سازمان هاي دولتي و غير دولتي و بررسي ايمني مراكز برگزاري تجمعات عمومي از جمله نمايشگاه، كنسرت، همايش و…، قبل از برگزاري مراسم و حفاظت حين برگزاري در بيش از 15 مورد از دیگر کارهایی است که توسط سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر زاهدان انجام شده است.

حریق منازل درصدر حوادث در زاهدان قرار دارند
مدیر عامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان گفت: حریق منازل مسکونی ناشی از نشت گاز (سیلندر های 11 کیلویی و پیک نیک )بیشترین آمار حریق های شهر زاهدان را به خود اختصاص داده است و در بخش حوادث نیز موارد تصادف خودرو بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.
وی عنوان کرد: تعداد مصدومین در 10 ماه گذشته 173 نفر و تعداد متوفیان 16 نفر ثبت گردیده است.
وی ادامه داد: با توجه به آمار سنوات گذشته و نرخ رشد جمعیت در شهر زاهدان قطعا می توان اینگونه ارزیابی کرد که عملکرد سازمان در بخش های پیشگیری و آموزش با موفقیت روبرو بوده است و باید تلاش شود که این روند همچنان حفظ شود.

سازمان آتشنشانی روزانه با ۷۵۰ مزاحم تلفنی روبروست
مدیر عامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان تاکید کرد: روزانه بطور میانگین 750 مورد مزاحمت تلفنی برای خط 125 سازمان آتش نشانی ایجاد می گردد که اکثر این مزاحمت ها در ساعات تعطیلی مدارس اتفاق می افتد و به نظر می رسد که مزاحمت برای سازمانهای امدادی به یکی از تفریحات دانش آموزان زاهدانی تبدیل شده است.و سیستم آموزشی مدارس باید در این ارتباط وارد عمل گردیده و این معزل را از طریق فرهنگ سازی و آموزش بر طرف نماید.
وی افزود: در سالهای گذشته این با توجه به بازنشسته شدن همزمان 40 نفر از آتش نشانان زاهدانی مشکل نیروی انسانی برای سازمان به چالشی جدی تبدیل گردیده بود که با مساعدت مسئولان ذیربط در دو مرحله استخدامی این کمبود جبران گردید و نیروهای جدید استخدام سازمان از ابتدای سال 1395 وارد چرخه کاری سازمان خواهند شد.

ناوگان خودرویی سازمان فرسوده است
ریگی فر افزود: همچنان ناوگان خودرویی سازمان آتش نشانی دچار فرسودگی می باشد و سازمان در نبود خودروهای پیشروی استاندارد دچار خلاء می باشد.
وی تاکید کرد: با توجه به رشد عمودی شهرها و بوجود آمدن ساختمانهای بلند و وجود تراکم زیاد نفرات در مجتمع ها لزوم سیستم های پیش گیرانه بسیار مهم می باشد .سیستم های اعلام و در ادامه سیستم های اطفاء اتوماتیک در این زمینه بسیار مهم و حیاتی می باشد و در صورت نیاز به حضور نیروهای آتش نشانی وجود نردبانهای بلند و اتوماتیک جهت عملیات نجات بسیار حیاتی میباشد.
وی گفت: مشخصا کمبود منابع مالی که گریبان گیر شهرداری هاست در عملکرد سازمانهای تابعه شهرداری نیز تاثیر گذار است و با توجه به قوانین مدیریت شهری ومدیریت مالی شهرداری ها به نظر می رسد اینگونه مشکلات همچنان ادامه داشته باشد.‌
وی خاطر نشان کرد: به مردم عزیز توصیه می کنیم که همواره پیشگیری و آموزش را بر درمان مقدم شمرده و همواره تلاششان در جهت جلوگیری از بروز حادثه باشد اما در صورت وقوع حادثه قبل از هر کاری با شماره 125 تماس گرفته و با حفظ خونسردی آدرس محل وقوع را بطور واضح و کامل به ما اعلام کنید تا در کمترین زمان به محل برسیم و حادثه را پایان دهیم.
انتهای پیام/9031-1

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا