گزارشی از وضعیت زندانیان سیاسی هموطن بلوچ در بند ۳ زندان مرکزی زاهدان

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران » وضعیت و شرایط زندانیان سیاسی در بند ۳ زندان زاهدان قرون وسطایی ، سخت و طاقت فرسا می باشد .
در حال حاضر آمار زندانیان سیاسی بند ۳ زندان زاهدان به بیش ۶۰ نفر رسیده است و هر روز بر تعداد هموطنان بلوچ که دستگیر و به این بند منتقل می شوند افزوده می گردد. اکثر آنها کسانی هستند که اعضای خانواده شان از فعالین سیاسی هستند و به گروگان گرفته شده اند.

بند ۳ زندان زاهدان از بدترین بندهای این زندان می باشد . آمار این بند چندین برابر ظرفیت بند بوده و زندانیان ناچار هستند که در راهروها بر روی کف زمین استراحت کنند . سلوهای این بند فاقد سیستم تهویه است و و وسایل گرمایی و سرمایی آن جوابگو تعداد زیاد زندانیان نیست.حدود ۲۸۰ نفر را در این بند جای داده اند و زندانیان به دلیل ازدحام بیش از حد قادر به استراحت نیستند.

در این بند ۵ عدد حمام وجود دارد که یکی از آنها خراب و سایرحمام ها فرسوده و تقریبا غیر قابل استفاده می باشند درب های آن زنگ زده و سوراخ است و زندانیان هنگام استحمام برای حفظ حریم خصوصی خویش ناچار هستند لباسهایشان را برای پوشاندن سوراخها بر آن آویزان کنند . سرویسهای بهداشتی بند ۳، هشت عدد است که اکثر مواقع ۲ الی ۳ سروویس بهداشتی آن غیر قابل استفاده می باشد. شیر آب حمام ها و سرویس بهداشتی خراب است. زندانبانان تحت عنوان اینکه می خواهند شیرآب حمام و سرویس بهداشتی را تعمیر کنند از زندانیان پول اخاذی کرده اند ولی تا به حال هیچ وقت اقدام به تعمیر و تعویض وسایل آن نکرده اند .زندانیان برای استحمام و سرویس بهداشتی باید مدت طولانی در صف باشند تا نوبت آنها شود . آب حمام در زمستان سرد است.

سالن هواخوری بند ناهموار و شیب آن به سمت سلولها است و هنگام بارندگی آب باران بسوی سلولها سرازیر و آب درون سلولها جاری می شود. این بند فاقد هرگونه امکانات ورزشی است تا زندانیان بتوانند اوقات خود را پر کنند .

در این بند اتاقی وجود دارد که به عنوان مسجد در آن نماز می خوانند اما مساحت آن بسیار کوچک است و کلیه زندانیان نمی توانند در آن اقامه نماز کنند .

در این بند یک سماور ۳۰ لیتری وجود دارد که در روز فقط ۲ وعده چای در آن درست می کنند و از آنجایی که تعداد زندانیانی که در بند هستند ۲۸۰ نفر است به اکثر زندانیان چای نمی رسد و خود این مسئله باعث ایجاد درگیری و مشاجره بین زندانیان عادی می شود .

زندانیان سیاسی بیمار بخصوص آنهایی که مورد اصابت گلوله پاسداران قرار گرفته و دچار قطع نخاع شده و یا گلوله به پای آنها اصابت کرده است و همچنین کسانی که دارای بیماری حاد هستند به دلیل اینکه زندانی سیاسی هستند حق انتقال به بیمارستانهای خارج از زندان را ندارند .مسئولین زندان با هربار تقاضای زندانی سیاسی برای مداوا و یا تقاضای بهداری زندان برای انتقال زندانی سیاسی به بیمارستانهای خارج از زندان اعلام کرده اند که زندانی سیاسی حق انتقال به بیمارستان و مداوای جدی را ندارد . زندانیان عادی بیمار که بعضی از آنها سخت بیمار هستند و نیاز به درمان در خارج از زندان را دارند باید ماه ها صبر کنند تا آنها را به بیمارستان منتقل کنند و در این اثنا بعضی از آنها در اثر عدم رسیدگی پزشکی در زندان فوت می کنند . اگر زندانی عادی پس از ماه ها انتظار به بیمارستان خارج از زندان اعزام شود می بایست هزینه درمان و داروی خویش را خود بپردازد و از آنجایی که اکثر این زندانیان از اقشار فقیر جامعه می باشند قادر به پرداخت هزینه دارو و درمان خویش نیستند و نهایتا به بیمارستان اعزام نمی شوند. بیمارانی که به بهداری مراجعه می کنند بلااستثنا به آنها ۲ عدد قرص مسکن داده می شود و فرقی نمی کند که این زندانی دچار شکستگی دست و یا پا شده باشد و یا دارای بیمارهای حاد باشد .

وضعیت بهداشتی این بند فاجعه بار است و مستعد برای شیوع هر بیماری است . زندانیان سیاسی سعی و تلاش می کنند که با حداقل وسایلی که دارند بهداشت را رعایت کنند.

زندانیان ازپایین بودن کمیت و کیفیت غذا شدیدا در رنج هستند و اکثر آنها دچار سوء تغذیه هستند .مواد پروتینی مانند گوشت سفید و قرمز به ندرت در جیره غذایی آنها است و اکثرا از سویا استفاده می کنند . سزیجات و میوه جات از جیره غذایی آنها حذف شده است و تنها کسانی که از طرف خانواده تامین مالی می شوند بعضی اوقات از فروشگاه زندان که قیمت اجناس آن چندین برابر قیمت بیرون از زندان است خریداری می کنند .اکثر کیفیت کالاهای فروشگاه پایین و تاریخ مصرف آن تمام شده است.

اسامی تعدادی اززندانیان سیاسی که در بند ۳ زندانی می باشند عبارتند از :

مولوی نور الدین کاشانی ،عبدالواحد شهنوازی ، عابد بمپوری، زبیر هود،نور محمد شه بخش ، ستار بهرام زهی ، عظیم بلوچی، ابوبکر بهرام زهی ، عین الله قنبر زهی ، عبدالخالق ریگی ، ادریس بهرام زهی ، سهیل ملازهی، نوید دفاعیان، امین رئیسی ، بشیر بلدهی ، شیر محمد زمانی پور

رژیم ولی فقیه عملا زندانها را به اردوگاه های مرگ تبدیل نموده است و بصورت تدریجی زندانیان را به کام مرگ می فرستد

.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ، ایجاد شرایط قرون وسطایی و حاد که منجر به مرگ زندانیان ، عدم درمان زندانیان، عدم تامین کافی غذای زندانیان و سایر موارد غیر انسانی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات لازم برای پایان دادن به جنایت علیه بشریت در ایران است .

 

 

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

۲۳ فروردین ۱۳۹۵ برابر ۱۱ آوریل ۲۰۱۶

 

 

 

 

 

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد

سازمان عفو بین الملل

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا