گزارش سرکوب خونین اعتراضات مردم بلوچ در زاهدان/ عکس و ویدیوها مربوط به این موضوع

روز جمعه هشتم مهر ماه ۱۴۰۱ مصادف با سی‌ام سپتامبر ۲۰۲۲ مردم زاهدان پس از نماز جمعه در حوالی مصلای عیدگاه وابسته به مسجد مکی زاهدان و در همراهی با خیزش سراسری مردم ایران و همچنین در اعتراض به تجاوز به یک دختر پانزده ساله‌ی بلوچ توسط فرمانده‌ انتظامی چابهار و عدم تحقیق و عدم پاسخگویی مسئولین حکومتی به این موضوع، در مقابل کلانتری ۱۶ که در نزدیکی مکان برگزاری نماز جمعه قرار دارد، تجمع نموده و قصد داشتند به اعتراض مسالمت‌آمیزی دست بزنند. اما نیروهای سرکوبگر رژیم جمهوری اسلامی با مشاهدہ نمودن انبوہ جمعیت و با هدف گمراه نمودن افکار عمومی، ایجاد رعب و وحشت و به انحراف کشیدن مبارزات مدنی مردم بلوچ و دیگر مردمان ایران، با آمادگی کامل و برنامه‌ریزی‌های قبلی، به روی معترضان به صورت رگباری آتش گشوده و اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم را به خشونت کشاندند که بر اثر آن ده‌ها نفر از جمله تعدادی از زنان که در میان شرکت کنندگان در نماز جمعه بودند کشته و زخمی شدند.

به گفته‌ی شاھدان عینی که جزءِ نمازگزاران و مردم معترض بودند و در محل حضور داشتند،  بیش از ۳۶ نفر بر اثر اصابت گلوله‌ھای مأمورین سرکوبگر، فقط در ھمان محل اطراف عیدگاہ  کشته شدہ و دہ‌ها نفر دیگر زخمی شدہ‌اند.

بنا به گزارش‌های رسیدہ اسامی تعدادی از کشته شدگان که تاکنون هویت آن‌ها محرز شدہ است به شرح ذیل می باشد:

۱- رافع نارویی

۲- جلیل رخشانی

۳- یاسر شه بخش

۴- محمود براھویی

۵- محمد علی گمشادزھی

۶- عبدالمجید ریگی

۷- امین؛ وی از طلبه‌ھای مدرسه‌ی دینی اھل سنّت زاھدان بوده است.

براساس ویدئوهای دریافتی از زاھدان، احتمال بسیار می‌رود تعداد کشته و زخمی شدگان بیش از این باشد که در هنگام تنظیم این گزارش به آن‌ها اشاره می‌شود.

اعتراضات مردم زاهدان به سرعت به مناطق دیگر شهر از جمله بازار مشترک، شیر آباد، جام جم، جاده‌‌ی قدیم و…گسترش یافت.

مردم معترض تنها با پرتاب سنگ در مقابل کلانتری ۱۶ زاهدان از خود دفاع نمودند و جواب‌شان شلیک مستقیم گلوله‌ بود.

با اینکه معترضان غیرمسلح بودند و به جز سنگ و شعار چیزی در دست نداشتند، رژیم فضای زاهدان را به شدت میلیتاریزه نمود و مردم زاهدان شاهد تیراندازی‌ به منازل مردم از زمین و هوا و پرواز هلی کوپتر بر فراز مناطق شهری بودند.

نیروهای لباس شخصی رژیم همچون گذشته با لباس بلوچی در میان معترضان نفوذ نموده و اقدام به تخریب اموال عمومی و شخصی افراد نمودند، تا شاید بتوانند اعتراضات مدنی مردم را اقداماتی خرابکارانه جلوه دهند.

این که رژیم به این شکل وحشیانه  در حال سرکوب اعتراضات مردم در بلوچستان است دلیلی ندارد، جز این که بلوچستان همواره توسط رژیم به شکلی ملیتاریزه اداره شده و سرکوب مردم بلوچ از هر جای دیگری در ایران برایش آسان‌تر است.

اکثریت زخمی شدگانی که به بیمارستان منتقل شده‌اند در بیمارستان‌ خاتم الانبیاء زاهدان به سر می‌برند. تعداد زیاد زخمی‌شدگان باعث شده است که بیمارستان‌ها‌ با کمبود تخت مواجه شود و زخمی شدگان در راهروها و فضای باز بیمارستان‌‌ها بستری شوند در حالی که نیروهای امنیتی در بیشتر موارد مانع از انجام وظایف کادر پزشکی شده‌اند. لازم به ذکر است که نیروهای امنیتی در کار آمبولانس‌ها اخلال ایجاد نموده و مانع انتقال مجروحان هم شده‌اند.

در همین روز رسانه‌های وابسته به پروپاگاندا و تبلیغات رژیم در خبری جعلی اظهار داشته‌اند که مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی [از رهبران مذهبی اهل سنت] از معترضان “اعلام برائت نموده” و اعتراضات را به عوامل خارجی نسبت داده است تا به این شکل رژیم بتواند با خیالی آسوده معترضان و حتی کسانی را که در اعتراضات شرکت نداشته‌اند قتل‌عام نماید؛ خبری که از سوی دفتر مولوی عبدالحمید تکذیب شده است.

بنا بر گزارش‌ها و ویدئوھای رسیدہ، مأمورین سرکوبگر تعداد زیادی از مردم را دستگیر نمودند که در میان آنان کودکان زیر سن قانونی نیز مشاھدہ می‌شوند. دستگیر شدگان با چشمان و دستان بسته و سر پوشیدہ با پارچه، در وید‌ئوها دیدہ می‌شوند. تعدادی از دستگیر شدگان با فشار نیروهای امنیتی و اطلاعاتی وادار به اعترافات اجباری و دروغین بر علیه خود در مقابل دوربین‌های دستگاہ پروپاگاندا و تبلیغاتی رژیم شده‌اند. طبق همین گزارش‌ها رژیم با اجرای سناریوهای مضحک و تکراری سعی بر آن دارد که اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم را مسلحانه جلوه دهد تا به این شکل بتواند با تمام قوا مردم بلوچستان را قتل‌عام کند.

در زاهدان حکومت نظامی اعلام شده است و شورای تأمین استان تجمع بیش از دو نفر را ممنوع اعلام نموده است.

اینترنت در زاهدان به شدت دچار اختلال شده، و به همین دلیل عمق فاجعه تاکنون مشخص نشده است.

حزب مردم بلوچستان

شنبه ۹ مهر ماہ ۱۴۰۱


لازم به ذکر است که متعاقبأ، اسامی کشته و زخمی شدگان در گزارشهای بعدی که صحت و ثقم آن محرز گردد، به اطلاع عموم خواهد رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا