یونسی : از انجایی که نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان خود را با استاندار هماهنگ نمیکند تغییرات در این استان اندک است

آموزش زبان مادری نه، بلکه آموزش به زبان مادری، هر جا که مطالبه‌ای باشد آموزش‌وپرورش کار را دنبال و پیگیری می‌کند و راهکارهای مناسبی پیدا می‌کند. البته در کردستان و آذربایجان مطالعات بیشتری شده، زبان عربی آموزش داده می‌شود. برای زبان بلوچی من نمی‌دانم چقدر مطالبه مردم هست؟ چقدر کار شده؟ در هر صورت اگر جزو درخواست‌های مردم باشد وزیر آموزش‌وپرورش تدارک لازم را می‌بیند. به‌نظر بنده برای تقویت زبان فارسی ملی ما، آموزش زبان‌های محلی خوب است و هیچ به زیان زبان رسمی و ملی نیست. برعکس به‌نفع زبان فارسی هم هست

بخشهایی از مصاحبه روزنامه شرق با علی یونسی، معاون امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی رییس‌جمهوری :

پس از روی‌کارآمدن دولت جدید، روند تغییرات مدیران را در این استان چگونه می‌بینید؟
من تغییرات در سطح مدیران استان را در مقایسه با جاهای دیگر مطلوب می‌بینم. در استان از نیروهای شایسته بومی خوب استفاده شده است. استفاده از مدیران زن پدیده مبارکی است که ما از استان‌های دیگر می‌خواهیم که از اینجا در این خصوص پیروی و اقتدا کنند. حال با توجه به همه موانعی که وجود دارد به نظر من این استان خیلی بهتر از دیگر استان‌هاست. من خودم که در این بخش مسوول هستم هیچ گله‌ای ندارم. اما از استاندار آذربایجان‌غربی و حتی کل استان‌های غربی گله‌مند هستم. در استان سیستان‌وبلوچستان خوب برخورد شده و در هرمزگان هم خوب عمل شده است. نسبتا در گلستان هم خوب عمل شده است. مطمئنم کار و مسوولیتی را که استاندار درخصوص به‌کارگیری نیروهای بومی اعم از بلوچ‌ها و سیستانی‌ها در تمام سطوح شروع کرده، ادامه پیدا می‌کند. در تمام ادارات کل و همه شهرستان‌ها باید افراد شایسته استفاده شوند. معتقدم همین شیوه خوب استاندار باید ادامه داشته باشد.

اما در این استان، در حوزه ادارات کل، فقط یک تغییر در آموزش‌وپرورش صورت گرفته است؟
در آنجا دست استاندار خیلی باز نیست. آقای استاندار فرمانداران، بخشداران، معاونان و مشاوران خودش را در درجه اول انتخاب کرده است، نماینده ولی‌فقیه هم باید خودشان را با استاندار هماهنگ کنند. حق با شماست موافقم که در این بخش هنوز تغییرات اندک است.

یکی از وعده‌های این دولت احیای اصل 15 قانون اساسی بودو پیگیری این اصل در حوزه مسوولیت جنابعالی است. تاکنون چه اقداماتی در این خصوص انجام شده است؟
آموزش زبان مادری نه، بلکه آموزش به زبان مادری، هر جا که مطالبه‌ای باشد آموزش‌وپرورش کار را دنبال و پیگیری می‌کند و راهکارهای مناسبی پیدا می‌کند. البته در کردستان و آذربایجان مطالعات بیشتری شده، زبان عربی آموزش داده می‌شود. برای زبان بلوچی من نمی‌دانم چقدر مطالبه مردم هست؟ چقدر کار شده؟ در هر صورت اگر جزو درخواست‌های مردم باشد وزیر آموزش‌وپرورش تدارک لازم را می‌بیند. به‌نظر بنده برای تقویت زبان فارسی ملی ما، آموزش زبان‌های محلی خوب است و هیچ به زیان زبان رسمی و ملی نیست. برعکس به‌نفع زبان فارسی هم هست.
اما ظاهرا برخی افراد در فرهنگستان زبان فارسی با آموزش زبان‌های اقوام مخالف هستند؟
خبری ندارم، بعید می‌دانم این دوستان مخالف قانون اساسی باشند. آن چیزی که ما می‌گوییم همان چیزی است که در اصل پانزدهم قانون اساسی آمده است و نه بیشتر و هیچ‌کس نمی‌تواند برخلاف قانون اساسی حرف بزند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا