ایران چه چیزی را پنهان می‌کند؟ تصاویر جدید ماهواره‌ای حاکی ازفعالیت‌های سری ایران است

منابع رسانه‌ای می‌گویند که به احتمال زیاد، ایران نتایج تحقیقات هسته‌ای خود را مخفی می‌کند تا از فرصت‌های خود در آینده محافظت کند. این منابع به تصاویر ماهواره‌ای جدید از مجتمع نظامی «پارچین» استناد می‌کنند.
منابع رسانه‌ای می‌گویند که به احتمال زیاد، ایران نتایج تحقیقات هسته‌ای خود را مخفی می‌کند تا از فرصت‌های خود در آینده محافظت کند. این منابع به تصاویر ماهواره‌ای جدید از مجتمع نظامی «پارچین» استناد می‌کنند.

بنا بر گزارش وبسایت آمریکایی «دیلی بیست» مرکز مطالعات ژئو سیاسی استرانفور اعلام کرده، تصاویری که ۸ فوریه ۲۰۱۶ منتشر شد، نشان می‌دهد که ایران در حال حفر تونلی در مناطق کوهستانی حفاظت شده در مجتمع نظامی «پارچین» است که ۲۰ کیلومتری جنوب شرق تهران قرار دارد. همچنین این کشور اقدام به از میان بردن آثاری کرده که گفته می‌شود اثرات آزمایش مواد شدید الانفجار است.

آیا چیزی پنهان می‌کنند؟

سایت «دیلی بیست» به نقل از سیم تاک از کارشناسان مرکز اترانفور گزارش داده که گفته است: «نمی‌گوییم ایران به توافق هسته‌ای خیانت می‌کند. تصاویر نشان می‌دهد که ایران در حال مخفی کردن چیزهایی است که قبلا به آن دست یافته است. همچنین در حال توسعه پایگاه‌هایی است که مشخص نیست به بارزسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دست‌یابی به آن‌ها را بدهد».

تاک افزود: «تصاویر ساخت و ساز در پارچین میان سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که رهبران ایران با پیشروی در برنامه تسلیحاتی خود، تلاش کردند رضایت هواداران نظام را جلب کنند و در همان حال، برای مخفی کردن نشانه‌های برنامه غیر قانونی تسلیحاتی خود گام بر می‌داشتند».

در مقایسه میان تصاویر سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶، تاک خاطرنشان می‌کند: «منطقه پاکسازی شده است، درخت‌ها و گیاهان از میان برده شدند و تونل‌هایی گرداگرد منطقه حفر شده است. همه این اقدام‌ها به منظور مخفی کردن بقایای پرتوهای آزمایش تسلیحات هسته‌ای صورت می‌گیرد».

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پاییز گذشته، پیش از اجرای توافق هسته‌ای، تیمی از بازرسان را برای بازدید از پارچین ارسال کرد.

آندی ویبر معاون پیشین وزیر دفاع آمریکا در برنامه دفاع بیولوژی، شیمیایی و هسته‌ای می‌گوید: «مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سپتامبر گذشته از ساختمانی بادید کرد که گمان می‌رفت حاوی اتاق‌هایی برای آزمایش مواد منفجره بود اما متوجه شد که اتاق‌ها تخلیه شده‌اند».

او افزود که تحلیل‌های مرکز استرانفور «با تصاویر مطابقت دارد».

برنامه موشک‌های بالستیک

از سوی دیگر «دیلی بیست» نوشته که احتمال دارد مجتمع زیر زمینی مبهم، بخشی از برنامه موشک‌های بالستیک ایران باشد.

ایالات متحده آمریکا، اوایل سال جاری تحریم‌های جدیدی علیه ایران به خاطر برنامه موشک‌های بالستیکی‌اش اعمال کرد. این در حالی‌است که تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای لغو شد.

مجتمع پارچین هم سال ۲۰۱۴ شاهد یکی از انفجارهای بزرگ بود که حکومت ایران دلیل آن را اعلام کرد.

آقای تاک در این باره می‌گوید: «این انفجار می‌تواند نتیجه آزمایش سوخت موشک یا کلا‌هک‌های جنگی معمولی باشد».

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از اظهار نظر درباره تصاویر جدید ماهواره‌ای امتناع کرد. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز در این باره هیچ‌گونه اظهار نظری نکرد.

ایران از پیش سوال‌های مطرح شده درباره فعالیت‌های مجتمع پارچین را نپذیرفته است. پس از بازدید دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مجتمع پارچین، خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) نوشت که آقای آمانو از ساخت و سازهای صورت گرفته در پارچین بازدید کرد که درباره آن‌ها «ادعاهای بی‌اساس» وجود دارد.

مسئولانی در دولت آمریکا نیز از اظهار نظر درباره تصاویر خودداری کردند. آن‌ها اما تاکید کردند که بازرسان آژانس بین‌المللی در صورت صلاح دید باید از این پایگاه بازدید کنند.

یک مسئول بلندپایه در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در این باره گفته است: «توافق هسته‌ای به این معنی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند اجازه بازدید از هر پایگاه مشکوکی را دریافت کند. این شفافیت ضامین این است که فعالیت‌های گذشته بار دیگر تکرار نمی‌شود و به طور عکس، به سرعت فاش می‌شود».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا