اردوغان ایران را به نژادپرستی در عراق متهم کرد

رجب طیب اردوغان شنبه پنجم فروردین/۲۵ مارس و در پایان مجمع سالیانه ترکیه‌ـ‌بریتانیا گفت که ایران در حال «تبعیض قومیتی» در عراق است و «سیاست‌های نژادپرستانه»‌ای را در این کشور پی می‌گیرد.

او ماه گذشته نیز گفته بود که ناسیونالیسم فارس را می‌توان در مداخله‌های ایران در عراق و سوریه مشاهده کرد و آن را یکی از دلایل جدی‌شدن تجزیه عراق توصیف کرد. اردوغان که ۱۳ فوریه در بحرین سخنرانی می‌کرد، گفته بود باید در برابر جریان ناسیونالیسم فارس در منطقه ایستاد. تهران نیز نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و آنها را محکوم کرد. دولت ایران هنوز نسبت به اظهارات جدید اردوغان واکنشی نشان نداده‌است.

حمله دوباره به اروپا اما ایران تنها کشوری نبود که اردوغان به آن حمله کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه دیروز در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ تلویزیونی‌اش با شبکه سی‌ان‌ان ترک بار دیگر سیاستمداران آلمان و هلند را با نازی‌ها مقایسه کرد.

او گفت «تا زمانی که آنها به من بگویند دیکتاتور، من هم به آنها می‌گویم فاشیست و نازی.» اردوغان همچنین اعلام کرد که آنکارا شاید پس از برگزاری همه‌پرسی تغییرات قانون اساسی در ۱۶ آوریل/۲۷ فروردین، یک همه‌پرسی دیگر نیز درباره پیوستن به اتحادیه اروپا برگزار کند. او این همه‌پرسی را به همه‌پرسی سال گذشته بریتانیا برای «برگزیت» (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) شبیه دانست.

رجب طیب اردوغان از زمان روی کار آمدن در ترکیه وعده داده‌بود که فرآیند عضویت در اتحادیه اروپا را با سرعت بیشتری پیگیری می‌کند و به سرانجام می‌رساند. اما او اکنون به یک منتقد سرسخت اتحادیه اروپا بدل شده‌است.

اردوغان شنبه گفت که ترکیه هرگز به «توهین‌های روزانه اروپا» تن نمی‌دهد. ترکیه از نخستین کشورهایی بود که پس از اعلام تشکیل شورای اروپا از سوی ۱۰ کشور اروپایی، در سال ۱۹۴۹ به عضویت آن در آمد. با این حال، آنکارا در ۱۹۸۷ پس از تشکیل اتحادیه اروپا درخواست عضویت در این اتحادیه را ارائه کرد.

در ۲۰۱۱، اتحادیه اروپا وعده داد که ویزای شهروندان ترکیه برای سفر به اتحادیه اروپا به تدریج رفع خواهد شد. این وعده به یکی از ضابطه‌های توافقنامه اتحادیه اروپا با ترکیه بر سر منع ورود پناهجویان از این کشور به مرزهای اتحادیه نیز بدل شد، اما هر بار موعد اجرای آن به تعویق افتاد.

اکنون ترکیه بخشی از توافقنامه مهاجرتی‌اش با اتحادیه اروپا را معلق کرده‌است. بسیاری از سران اروپایی از جمله سیاستمداران آلمانی نیز گفته‌اند که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هر چه بعیدتر به نظر می‌رسد. همچنین برخی از کارشناسان سیاسی پیش از این گفته بودند که ایجاد هراس از عضویت ترکیه به عنوان کشوری عمدتاً مسلمان در اتحادیه اروپا در رأی بریتانیایی‌ها به برگزیت تأثیرگذار بوده‌است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا