از مندایی تا اهل سنت و از بهایی تا کودک سه ساله بلوچ؛ قربانیان جمهوری اسلامی

از نظر ناظران و فعالان حقوق برابر، وضعیت حقوق بشر در ایران تاکنون روی خوش به خود ندیده است. در این میان دگراندیشان مذهبی تحت فشار دوچندان بوده و هستند. آنچه در یک ماه اخیر با آن روبرو بوده ایم، ادامه تبعیض سیستماتیک علیه دگراندیشان مذهبی و سیاسی در ایران است.

مقامات جمهوری اسلامی هر چند در مجامع بین المللی مدعی رعایت حقوق انسانی تمامی شهروندان ایرانی بوده‌اند اما آنچه مشهود و دیده می‌شود، فقدان حقوق برابر و انسانی برای دگراندیشان در ایران است.

بهائیان، اهل سنت و نوکیشان مسیحی که همواره تحت پیگرد رفتار ضدانسانی در ایران بوده اند، در یک ماه گذشته نیز با همان سرکوب و تبعیض همیشگی روبرو بودند. در کنار سه گروه مذهبی بهائیان، اهل‌سنت و نوکیشان مسیحی، در آخرین روزهای فروردین ماه یکی از پیروان آئین مندائی در ایران نیز از سوی ماموران اطلاعات‌ سپاه در شهر سوسنگرد بازداشت شد.

فشار بر مندائیان و بازداشت یک مندائی در سوسنگرد

شیخ فائز مندائی، یکی از شهروندان عرب اهل سوسنگرد در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ در محل کارش بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

این خبر که از سوی منابع مندائی در ایران تایید شده، می گوید که او توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد.

مندائیان که هم اکنون در ایران نزدیک به ۲۵ هزار نفر تخمین زده می شوند، از جمله گروه های مذهبی در ایرانند که همواره پس از انقلاب اسلامی تحت تبعیض قرار گرفته و از حقوق برابر با دیگر شهروندان ایرانی برخوردار نبوده‌اند. مندائیان حق اشتغال در اداره دولتی و نیمه‌دولتی را نداشته و همچون بهائیان از حق تحصیل محروم هستند.

نقض حقوق شهروندی مندائیان دارای ابعاد گسترده‌ای در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی فردی از جمله حق انتخاب اسم برای کودکان است اما حکومت جمهوری اسلامی همواره مدعی رفتار مناسب با مندائیان بوده است.

پس از انقلاب اسلامی، آیت الله محمد بهشتی وعده داد تا مندائیان از حقوق برابر با دیگر شهروندان ایرانی برخوردار خواهند شد اما این وعده تا به امروز نیز عملی نشده و این شعار را چندی است که علی یونسی، مشاور ویژه حسن روحانی در امور اقلیت ها و قومیت ها نیز تکرار می‌کند.

برگزاری دادگاه تجدید نظر پنج شهروند نوکیش مسیحی در تهران

پنج نوکیش‌ مسیحی که بیش از سه سال پیش توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و با احکام سنگین ۱۰ و ۱۵ سال زندان روبرو بودند، روز پنج اردیبهشت نتیجه اعتراض خود به این حکم را دریافت می کنند.

این پنج شهروند نوکیش مسیحی که تحت بازجویی همراه با شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته بودند صرفا به دلیل برگزاری جلسات دعا بازداشت شدند و در متن رای دادگاه نیز اتهام راه اندازی کلیسای‌ خانگی علیه آنان مطرح شده است. این پنج شهروند که مجموعا به ۵۰ سال حبس محکوم شده‌اند در دوران بازداشت به دلیل عدم رعایت حقوق فردی متهمان، دست به اعتصاب غذا زده و به گفته کاویان فلاح محمدی یکی از بازداشت شدگان به دماوند، دچار مشکلات جسمی شدیدی در بازداشتگاه شده بودند.

کشیش ویکتور بت تمرز، امین افشار نادری، کاویان فلاح محمدی، هادی عسگری و شامیرام عیسوی شهروندان نوکیش مسیحی می‌باشند که در زمان بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به اتهام اجتماع و تبانی از طریق ارتباط با سازمان های معاند از قبیل ایلام و اُپن دُرز مجموعا با این احکام سنگین روبرو شده اند.

کاویان فلاح محمدی در گفتگو با دماوند اشاره داشت: «دادگاه تجدیدنظر قرار بود در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ برگزاری شود که به دلیل عدم حضور وکیل و برخی متهمان برگزار نشد و قرار است در تاریخ پنج اردیبهشت ۱۳۹۷ به ریاست قاضی زرگر و حسن بابایی در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر برگزار شود».

آزادی علی امینی نوکیش مسیحی از زندان تبریز

علی امینی نوکیش مسیحی که پیشتر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود پس از چهار ماه در تاریخ ۲۰ فروردین از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

علی امینی در آستانه کریسمس در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۹۶ توسط نیروهای لباس شخصی وزارت اطلاعات بازداشت و پس از تفتیش منزل و محل کارش به بازداشتگاه وزارت اطلاعات و پس از آن به زندان مرکزی تبریز منتقل شد.

بهائیان همچنان تحت تبعیض سیتماتیک قرار دارند

میترا بدرنژاد زهدی، شهروند بهایی که پس از گذشت دو ماه همچنان در زندان است در هفته گذشته پس از گذشت بیش از ۵۰ روز آن هم بدون اثبات جرم به زندان اهواز منتقل شد. این شهروند بهایی پس از تفتیش کامل منزلش به اداره اطلاعات منتقل شد، به بیماری قند مبتلاست اما طی این مدت بدون هیچگونه تفهیم اتهام و اثبات جرم در بازداشتگاه و زندان به سر می‌برد.

به گفته روزبه زهدی، فرزند میترا بدرنژاد به دماوند، مادرش همچنان بدون تفهیم اتهام در زندان است و وکلای دادگستری نیز از قبول وکالت مادرش اجتناب کردند چرا که معتقدند در پرونده خانم بدرنژاد هیچگونه جرم و یا دلیل بر اثبات جرم وجود ندارد.

فرج الله بنگاله، دیگر شهروند بهایی بازداشت شده در بازداشتگاه وزارت اطلاعات اهواز همچنان تحت بازجویی می‌باشد. آقای بنگاله در شیراز بازداشت شد اما به بازداشتگاه وزارت اطلاعات اهواز منتقل شده است.

پیام ولی، دیگر شهروند بهایی ساکن ایران است که پس از ۱۰ سال پیگیری جهت رفع پلمب محل کسب خود، مقامات جمهوری اسلامی از بازگشایی آن ممانعت به عمل آوردند. در سالهای اخیر محل کسب صدها شهروند بهایی با هدف فشار اقتصادی بر آنها توسط اداره اماکن جمهوری اسلامی پلمب شده است.

فشار بر علی پژگل زندانی اهل‌ سنت تبعید شده در اردبیل

علی پژگل یکی از زندانیان اهل‌ سنت که در هشتمین سال حبس خود به سر می برد از بند سیاسی زندان اردبیل به بند یک این زندان منتقل شد. این زندانی سیاسی تبعید شده به زندان اردبیل از تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۷ به بند یک که برخلاف قوانین اجرای تفکیک جرائم زندان‌ها می باشد، منتقل شده است.

این زندانی سیاسی و فعال بلوچ که اهل بندر خمیر استان هرمزگان بود پیشتر به دلیل تبلیغ مذهبی به تحمل ۱۵ سال زندان محکوم شد که در هشت سال گذشته بارها مورد شکنجه و آزار جسمی قرار گرفته است.

اتهامات عنوان شده در پرونده علی پژگل «تبلیغ علیه نظام، عبور غیرمجاز از مرز، پخش و تکثیر سی دی های علما و سخنرانان اهل سنت و عضویت در گروه عبدالمالک ریگی» بوده است.

این زندانی سیاسی همچنین در پرونده دیگری به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بازداشت یک طلبه اهل سنت

فشار بر شهروندان اهل سنت در جنوب و جنوب غربی کشور همواره وجود داشت است و دستگاه امنیتی عمدتا به سراغ فعالان اهل سنت رفته و با بازداشت آنان خواهان سرکوب شهروندان باورمند به این مذهب بوده است چرا که شیعه دوازده امامی تنها مذهب مورد تایید در ایران محسوب می شود.

حبیب الله ملاحی که از وی به عنوان حبیت الله پناهنده نیز یاد می شود در روستای گتان از توابع جاسک بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات بندرعباس منتقل شده است.

چهار شهروند بلوچ اهل سنت در ایران کشته شدند

بازداشت شهروندان بلوچ بالاخص باورمندان اهل سنت در سیستان و بلوچستان دیگر امری عادی در این اقلیم تلقی می شود. پس از اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ بازداشت ها موجی جدید را شاهد بود. در تیراندازی ماموران نیروی انتظامی به یک خودرو در سیستان و بلوچستان، چهار غیر نظامی از جمله یک کودک سه ساله کشته شدند.

کمپین فعالان بلوچ گزارش داده که ماموران نیروی انتظامی پاسگاه دلگان، پنجشنبه ۲۳ فروردین به سمت یک خودرو در دلگان شلیک کردند که در این تیراندازی چهار نفر از جمله یک کودک سه ساله کشته شدند.

مسلم بامری و سه سرنشین دیگر این خودرو از جمله خواهرزاده سه ساله او مسلح نبودند.

فعالان بلوچ می گویند که فشارهای ایدئولوژیک حکومت شیعه همچنان بر شهروندان سنی استوار است و با وجود وعده‌های حسن روحانی مبنی بر عدم تبعیض در استخدام شهروندان بلوچ اهل سنت، همچنان مردم این منطقه دچار مشکل شدید بیکاری هستند.

همچنین در گزارش سالیانه نقض حقوق بشر در این منطقه به اعدام ۱۸ زندانی، صدور حکم اعدام برای ۴۲ زندانی دیگر و احکام سنگین برای ۲۵ زندانی بلوچ و نقض دستکم ۱۲۰ مورد از حقوق زندانیان در زندان‌های زاهدان، سراوان، چابهار و زابل اشاره شده است.

ماموران جمهوری اسلامی در سال گذشته ۳۱ شهروند بلوچ را بدون رعایت هیچ ضابطه و قانونی هدف تیراندازی قرار داده که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از آنها شده اند.

وضعیت این منطقه محروم در ایران خلاصه در برخورد با فعالان نبوده و هم اکنون دستکم ۲۰۰ هزار دانش آموز بلوچ از تحصیل بازمانده و به دلیل خشتی و گلی بودن مدارس عمدتا این مکان‌ها دچار تخریب شدید شده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا