بلوچ‌های افغانستان اقلیتی با تاریخ کهن + تصاویر

بلوچ‌ها تعداد اقلیت در افغانستان هستند که بیشتر در ولایت نیمروز این کشور زندگی می ‌کنند و هم‌ نژاد بلوچ‌ها در ایران و پاکستان‌اند. افغانستان کشور چند قومی و چند فرهنگی است. یکی از گروه‌های قومی که بین افغانستان، پاکستان و ایران تقسیم شده، بلوچ‌ها‌ اند.

سرزمین اصلی مردم بلوچ، معروف به بلوچستان بوده است که میان کشورهای پاکستان، ایران، افغانستان و همجوار با دریای مکران تقسیم شده‌است.

بلوچ‌های افغانستان که بیشتر در امتداد مرزهای این کشور با همسایه‌های غربی و جنوبی سکونت دارند، توانسته‌اند تا حد زیادی زبان و فرهنگ خود را حفظ کنند. با آنکه اقوام بلوچ افغانستان از اقلیت‌های این کشور اند، تا به حال سه مکتب (مدرسه) به زبان بلوچی برای آنان در این کشور افتتاح شده ‌است. چون شماری از بلوچ‌ها در ولایت قندهار افغانستان نیز ساکن هستند، زبان بلوچی در دانشگاه قندهار نیز تدریس می‌شود.

زبان بلوچ‌ها از زبان‌های آریائی شمال باختری است و با زبان‌های تاتی، کردی، تالشی و پشتو نزدیکی زیادی دارد. الفبای زبان بلوچی همان الفبا و حروف فارسی است و کلمات مورد استفاده حاوی حروف «پ چ ژ گ» در آن فراوان است.

لباس بلوچ‌ها افغانستان تا حدودی برگرفته از طرح‌ پوشش قدیم سیستانی است، وقتی رنگ‌های سبز، سرخ، نارنجی و سیا در سوزن با دست در هم می‌ آمیزد، طرح اصیل پوشش زنان بلوچی به دست می‌آید.

قابل ذکر است که بلوچ‌ها به جز در افغانستان، ایران و پاکستان در کشورهای عمان، امارات متحده عرب، هند، تاجیکستان، ترکمنستان و تانزانیا نیز سکونت دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا