بیسوادی / آمار بی سوادی در خاش یک فاجعه است

طبق تعریف یونسکو “باسوادی توانایی شناخت٬ درک٬ تفسیر٬ ساخت، برقراری ارتباط و محاسبه در استفاده از مواد چاپ‌شده و نوشته‌شده مربوط به زمینه‌های گوناگون است. باسوادی زنجیره آموزشی را که توانایی رسیدن به اهداف، توسعهٔ دانش و پتانسیل، و شرکت کامل در جامعه‌ای بزرگتر را برای یک فرد فراهم می‌کند، دربر دارد.
یکی ازعمده ترین مشکلات اجتماعی، پایین بودن سطح سواد و حرفه در شهرستان خاش است که متاسفانه در مشکلاتی همچون بحران امنیت، درگیری ها و تیراندازی ها در شهر خاش، ضعف اقتصادی، ناهنجاری هـای اجتماعی و غیره ریشه دارد.
به گزارش تفتان ما، “عبدالناصر” خیلی پیر نیست و از ۸ سالگی در کنار پدرش کارگری کرده و در حال حاضر به یک استادکار بنا تبدیل شده اما هیچگاه فرصت نداشت تا الفبا بیاموزد؛ درس بخواند و امروز خجل است از این بیسوادی.

قرار است زمینی به نامش شود، در محضر حضور پیدا می کند و دفتردار محضر، دفتر ثبت را جلویش می‌گذارد که امضاء کند؛ قیافه در هم می‌کشد و تقاضای استامپ می‌کند…

یکی ازعمده ترین مشکلات اجتماعی، پایین بودن سطح سواد و حرفه در شهرستان خاش است که متاسفانه در مشکلاتی همچون بحران امنیت، درگیری ها و تیراندازی ها در شهر خاش، ضعف اقتصادی، ناهنجاری هـای اجتماعی و غیره ریشه دارد.

یشترین آمار بیسوادی کشور مربوط به استان ما است که در این راستا تمامی مسئولان کشوری و استانی آموزش و پرورش، عزم خود را جزم کرده‌اند تا با فرهنگ‌سازی بیسوادی را در این منطقه ریشه‌کن کنند.

اما طبق تعریف یونسکو “باسوادی توانایی شناخت٬ درک٬ تفسیر٬ ساخت، برقراری ارتباط و محاسبه در استفاده از مواد چاپ‌شده و نوشته‌شده مربوط به زمینه‌های گوناگون است. باسوادی زنجیره آموزشی را که توانایی رسیدن به اهداف، توسعهٔ دانش و پتانسیل، و شرکت کامل در جامعه‌ای بزرگتر را برای یک فرد فراهم می‌کند، دربر دارد. “

مطابق این تعریف ناتوانی فرد در مهارت های برقراری ارتباط در یک جامعه به منزله بیسوادی تلقی می شود و فرد باسواد باید بتواند مهارت های اولیه خواندن و نوشتن و محاسبه را به منظور ارتباط گیری به کار برد.

در اسفند سال گذشته مصوب شد تا افراد بیسواد در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در کلاس‌های سواد آموزی شرکت کرده و مدرک کسب کنند، بر اساس مصوبه هیئت وزیران، سازمان نهضت سواد آموزی موظف شد به افراد بی‌سواد این گروه سنی که در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کرده و موفق به اخذ گواهینامه پایان دوره سوادآموزی می‌شوند پاداش دهد. دانش یکی از عوامل اصلی در توسعه پایدار هر کشوری است که در این میان اولین گام، داشتن سواد است. به طور حتم جوامع دارای نیروی انسانی باسواد و تحصیلکرده در صحنه جهانی نیز موفق‌تر خواهند بود که این مهم باید مدنظر قرار گیرد.

به برکت انقلاب اسلامی و ایجاد نهضت ملی سوادآموزی اکثریت قشرها از پیر و جوان و فقیر و غنی توانستند از نعمت تحصیل برخوردار شوند، به طوری که امروز ایران اسلامی نخبگان زیادی را پرورش داده است.

اما نگاهی به وضعیت سواد آموزی در خاش مطابق با استانداردهای جهانی مغایرت هایی را نه تنها در تعریف فرد باسواد بلکه در وضعیت سواد آموزی آحاد جامعه نشان می دهد.

IF

بطوریکه تلاش های آموزش و پرورش برای انسداد بیسوادی نه تنها به نتیجه قطعی نمی رسد، بلکه امروز شکل های جدید بیسوادی به اشکال سنتی آن اضافه شده است.

بیسوادی باعث شده تا در ناامنی های موجود در شهر و یا برخوردهای آنان با سایر افراد تحصیل کرده محدودیت های را به وجود بیاورد و و علاوه بر آن هزار و یک چالش برای بیسوادی وجود دارد که رفع آن در سال دولت و ملت همدلی و همزبانی ابتدا همت مردم و بعد تلاش مسئولان را می‌طلبد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان خاش در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما به اهداف و مقاصد اجرایی برنامه انسداد بی سوادی اشاره کرد و اظهار کرد: ما همه ی اقداماتی که باید انجام شود را جهت انسداد بی سوادی را انجام دادیم و خواستار همکاری تمامی ادارات و دستگاه های اجرایی با آموزش و پرورش هستیم.

قاسم با اشاره به برگزاری جلساتت متعدد انسداد بی سوادی در شهرستان خاش، افزود: با توجه به تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ریشه کنی کامل بی سوادی امیدواریم با هماهنگی ادارات بتوانیم در طرح ریشه کنی بی سوادی در جامعه قدمهای موثری برداشته باشیم.

جمعیت دانش آموزان بازمانده از تحصیل در این سه سال اخیر افزایش یافته است

وی با بیان اینکه در خصوص ریشه کنی بیسوادی لیست افراد بی سواد و کم سواد این شهرستان تهیه و تدوین شده است، بیان کرد: جمعیت دانش آموزان ۶ تا ۱۱ ساله در این چند سال اخیر مورد توجه ویژه آموزش و پرورش قرار گرفته است و متاسفانه در این ۴سال اخیر به سرعت افزایش پیدا کرده است.

bisavadi (2)

در خاش بیش از ۹ هزار بیسواد وجود دارد

وی خاطرنشان کرد:‌ تعداد ۹۳۵۹ نفر بی سواد بزرگ سال در کل شهرستان وجود دارد که برابر ابلاغ سهمیه از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان در سال ۹۴ تعداد ۲۴۸۳ نفر از آنها از نعمت سواد برخوردار خواهند شد.

دلارامی گفت: تعداد افراد بازمانده از تحصیل زیر ۱۰ سال ۸۲۱ نفر بوده که در حال حاضر ۱۲۶ نفر از آنها در حال تحصیل هستند.

بیشترین درگیری ها و اختلافات خاش ریشه در بی سوادی دارد

وی اذعان کرد: متاسفانه بیشترین درگیری ها و اختلافاتی که ما در کشور و خصوصاً خاش داریم بر اثر این بی سوادی است.

روستاهای کارواندر، پشتکوه و بخش ایرندگان نقاط اصلی بی سوادی بودند

وی گفت: در روستاهای کارواندر، پشتکوه و بخش ایرندگان که نقاط اصلی بی سوادی بودند اما با همت و تلاش نمایندگان آموزش و پرورش در این مناطق کلاس های درس زیادی ایجاد شد و حدود ۳۰۰ نفر دانش آموز بازمانده از تحصیل را در این کلاس ها ثبت نام کردیم و کمک بسزایی به ریشه کنی بی سوادی شد.

کوچکزایی ادامه داد: در این مناطق حتی برخی از دانش آموزان لباس و اقلام مورد نیاز یک دانش آموز را نداشتند اما به سرعت شناسایی شدند و وسایل مورد نیاز آنان تامین شد و چه بسا هنوز از این دانش آموزان در این شهرستان زیاد هستند که باید در مرحله نخست فرهنگ سازی شود که این وظیفه فقط مختص به آموزش و پرورش نیست و همه باید بایکدیگر همکاری و هماهنگی کنیم.

.

وی در ادامه به اولویت اجرایی در سال آتی به طرح هایی از قبیل باسوادی اولیای بی سواد دانش آموزان و باسوادی افراد ۱۰ الی۲۰ساله و انسداد ورودی بی سوادی تاکید کرد .

در بعضی از روستاها جشن ۹۸ درصدی سوادآموزی گرفته شده است

کوچکزایی با اشاره به لزوم برنامه ریزی در رابطه با ریشه کنی بیسوادی در مناطق حاشیه و روستاها تصریح کرد: مدیران مجتمع های روستایی با برنامه ریزی مطلوب در زمینه شناسایی افراد بی سواد و هدایت آنان به کلاس های سوادآموزی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در بعضی از روستاها جشن ۹۸ درصدی سوادآموزی گرفته شده است، اظهار کرد: برای شناسایی افراد بی سواد از طریق فرمانداری ها، شبکه های بهداشت، دهیاری و ثبت احوال باید ورود پیدا کرد و همچنین باید جلوی ورودی و مبادی بی سوادی گرفته شود.

مدیر آموزش و پرورش خاش اظهار کرد: تمامی بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی باید تمامی بی سوادان منطقه، خصوصاً افراد بازمانده از تحصیل را شناسایی و جهت تحصیل و سوادآموزی به اداره آموزش و پرورش معرفی کنند.

IF

وی بیسوادی را مهمترین عامل در عقب ماندگی کودکان دانست و افزود: مبارزه با بیسوادی نه تنها در مسئئله پیشرفت فرهنگی بعنوان اولین مسئله قلمداد می شود بلکه در سایر حوزه ها همچون سیاسی، اقتصادی و اجتمای نیز از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است.

کوچکزایی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی باید تا اتمام برنامه پنجم توسعه به پایان برسد، اذعان کرد: مبارزه با بی سوادی ضروری است تا پایان برنامه پنجم توسعه ادامه یابد تا کاملا ریشه کن شود و شاهد رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه باشیم.

بیش از ۹ میلیون و هفتصد هزار بی سواد در کشور وجود دارد

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با اشاره به آمار و سرشماری سال ۹۰ ، اظهار کرد: با توجه به آمار سال ۹۰ در کشور ما بیش از ۹ میلیون و هفتصد هزار بی سواد وجود دارد که از این تعداد ۳ میلیون و چهارصد و پنجاه هزار از این تعداد زیر ۵۰ سال سن دارند.

.

محمد مهدی زاده با بیان اینکه تعدادی بی سواد که واقعا توانایی یادگیری داشته اند شناسایی شده، تصریح کرد: در حال حاضر مثل سال های گذشته نیست که افراد بی سواد در کلاس درس و در روستاها درس را فراگیرند بلکه در حال حاضر طرح آموزشی فرد به فرد را اجرا خواهیم کرد.

۳۷۰ هزار نفر والدین بی سواد داریم

وی با بیان این که حدود ۳۷۰ هزار نفر والدین بی سواد داریم که مدرسه به مدرسه اطلاعات این والدین استخراج شده، گفت: تا پایان سال ۹۴ با اجرای طرح آموزشی در کشور هیچ اولیای بی سوادی نخواهیم داشت.

bisavadi (1)

معاون آموزشی سازمان سواد آموزی کشور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر ریشه کنی کامل بی سوادی در کشور، یادآور شد: ریشه کنی و واژه آن کاری آسان است اما ریشه کنی کامل آن بسیار سخت است و نیازمند زمان زیادی است.

اولویت اصلی ما با افراد زیر ۵۰ سال است

مهدی زاده گفت:‌ اولویت اصلی ما در بحث سواد آموزی در حال حاضر فقط با افراد زیر ۵۰ سال است و پس از اتمام این افراد، نوبت به افراد بالای ۵۰ سال نیز می رسد.

وی اظهار کرد: آموزش به افراد بالای ۵۰ سال کاری بسیار سخت است و نیز این افراد یاد گیری آنان بسیار ضعیف و دچار عذاب می شوند اما ما برنامه های ویژه ای نیز برای این افراد داریم.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا