تنش بین ایران و پاکستان/ ۱۷ غیرنظامی بلوچ کشته و زخمی شدند

از آغاز حملات موشکی سپاه پاسداران ایران و ارتش پاکستان، که هر دو گروه مناطق مسکونی در بین دو سوی مرز را هدف قرار دادند، دستکم ۱۷ شهروند بلوچ که ۸ تن از آنها کودک و ۸ تن زن و یک مرد بود، کشته و زخمی شدند.

روز سه شنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲، سپاه پاسداران ایران منطقه کوه سبز از توابع شهرستان پنجگور در خاک پاکستان را با حملات موشکی و پهپاد های انتحاری هدف قرار داد که در نتیجه آن دو کودک با هویت “حمیرا درکشیده” ۴ ساله و “سلمان درکشیده” ۲ ساله فرزندان کریمداد کشته و سه زن دیگر با هویت “جمیله درکشیده” همسر کریمداد، “اسما درکشیده” ۱۷ ساله دختر کریمداد و “لاله بشکوفه” ۱۹ ساله عروس کریم داد اهل روستای کستگ شهرستان راسک زخمی شدند. گفته می شود اسما هم یک روز بعد به دلیل شدت جراحات وارده جان باخته است.

سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که این حملات موشکی و پهپادی به روی کمپ های سازمان مسلح جیش العدل انجام شده است.

جیش العدل که یک گروه مسلح مخالف جمهوری اسلامی ایران است در بیانیه ای اعلام کرد که حملات موشکی سپاه بر مناطق مسکونی و منازل مسکونی شماری از نیروهای او انجام شده است.

حمله موشکی سپاه واکنش مقامات کشور پاکستان را به همراه داشته و وزارت خارجه این کشور ضمن محکوم کردن حمله موشکی، این اقدام را «نقض آشکار تمامیت ارضی» دانسته و عواقب آن را متوجه ایران کرده بود.

همچنین وزارت خارجه پاکستان با فراخواندن سفیر خود از تهران اعلام کرد که کاردار ایران که در تهران حضور داشت، اجازه حضور در اسلام آباد را نخواهد داشت.

ارتش پاکستان در تلافی حملات موشکی سپاه، بامداد ۲۸ دی ماه مناطقی از قبیل روستای حق آباد، منطقه شمسر و شهر دزک سراوان را با پهپاد و موشک هدف قرار داد.

در پی حملات موشکی ارتش پاکستان، دستکم ۱۲ شهروند بلوچ کشته و زخمی شدند که ۶ کودک و چهار زن کشته و یک مرد و یک زن زخمی شدند. هویت چهار کودک کشته شده “ماهکان بلوچ” سه ساله، “بابر دوست” دو ساله و “هانی دوست” سه ساله، هر دو فرزند دوستین، “چراغ دوست” چند ماهه و هویت دو تن از زنان کشته شده “جان بی بی بلوچ” ٣۵ ساله همسر دوستین و “نجمه بلوچ” عنوان شده است.

از هویت سایر کشته و زخمی شدگان تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست.

دو حمله از هفت حمله ارتش پاکستان به روستای حق آباد بوده که به صورت پهپادی انجام گرفته است. در شهر دزک منزل مسکونی مولوی “عارف سپاهی” و پنج منزل دیگر با موشک های ارتش پاکستان هدف قرار گرفتند که در نتیجه آن منازل مسکونی تخریب و اهالی منازل دچار جراحت جزیی شدند که از تعداد آنها اطلاعی در دسترس نیست. همچنین دام های شهروندان در این حمله موشکی از بین رفتند.

مقامات جمهوری اسلامی در واکنش به حملات موشکی ارتش پاکستان به شهرستان سراوان با عدم توجه به پراکندگی حملات و با بی تفاوتی نسبت به جان شهروندان و عدم اطلاع از محل دقیق مورد هدف قرار گرفتن منطقه اعلام کردند که ۱۰ تن از اتباع بیگانه بر اثر این حملات کشته شدند.

ارتش پاکستان و مقامات این کشور نیز پس از این حملات همانند سپاه پاسداران و مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند که کمپ ها و محل سکونت مخالفان خود را هدف قرار دادند.

در تنش بین ایران و پاکستان که هر یک به بهانه هدف قرار دادن مخالفان مسلح خود در دو کشور هستند، زنان و کودکان بلوچ در حال قربانی شدن هستند.

با وجود تنش بین دو کشور، مراودات مرزی و تجاری بین دو کشور در پایانه مرز میرجاوه به صورت عادی در حال فعالیت است و بسیاری از صاحبنظران بلوچ معتقدند که این حملات بین دو کشور به صورت سازماندهی شده و با هماهنگی یکدیگر صورت گرفته است.

اما آنچه که سازمان های بین المللی و حقوق بشری را بر آن وا می‌دارد که نباید به راحتی از کنار اینگونه کشتارهای فراقانونی عبور کنند شرایط بلوچستان در دو قسمت غرب و شرق مرز می‌باشد.

در غرب بلوچستان پس از کشتار جمعه های خونین زاهدان و خاش به ترتیب در روزهای ٨ مهر ماه و ۴ آبان ماه ۱۴۰۱ که توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران رخ دادند، مردم شهرهای مختلف بلوچستان خصوصاً شهر زاهدان بصورت مداوم سیزده ماه در روزهای جمعه به خیابان ها آمده و با مدنی ترین و مسالمت‌آمیز ترین شکل ممکن به این کشتار اعتراض کردند و خواستا

مجازات عاملان و آمران این جنایات شدند ولی جمهوری اسلامی نه تنها به خواسته‌های مردم توجه نکرد بلکه هزاران نفر را بازداشت کرده و برای بسیاری از آنان احکام سنگین قضایی صادر کرد.

در قسمت شرقی مرز نیز پس از به قتل رساندن چند شهروند بلوچ توسط نیروهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی پاکستان یکی از گسترده ترین اعتراضات چند دهه اخیر بوجود آمد که معترضان با رهبری زنانی همچون مهرنگ بلوچ و سمی بلوچ با راهپیمایی بصورت پیاده حدود ١۶٠٠ کیلومتر از تربت بلوچستان طی کرده و خود را به اسلام آباد رساندند تا با جلب توجه مجامع بین المللی و حقوق بشری مسئله بازداشت ها، کشتار فراقانونی و ناپدیدسازی قهری شهروندان بلوچ که توسط حکومت پاکستان انجام می‌شود را برجسته کنند و حاکمیت را نیز وادار به آزادی همه شهروندان بلوچ بازداشت شده که بدلیل عقايد سیاسی متفاوت زندانی هستند، کنند.

اکنون با توجه به دیدارها، همکاری ها و تحرکاتی که بین مقامات دو کشور ایران و پاکستان که طی چند هفته اخیر رخ داده نهادهای امنیتی و حکومتی با هدف قرار دادن منازل مسکونی مخالفان خود در دو سوی مرز در تلاش برای مظلوم نمایی و به باور رساندن مجامع بین المللی مبنی بر قربانی شدن‌شان توسط گروه‌های سیاسی و مسلح بلوچ هستند تا اعتراضات مسالمت‌آمیز و مطالبات بحق مردم را تحت تأثیر قرار دهند.

   

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا