تولید بیش از 70 درصد تن ماهی کشور در بندر چابهار/ اختصاص جایگاه دوم صید در اقیانوس هند به سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان تامین کننده بیش از ۷۰ درصد تن ماهیان کشور است
به گزارش خبرنگار اقتصادی عصر هامون، بندر چابهار به عنوان چهارمین قطب اقتصادی کشور دارای بهترین موقعیت ترانزیت کالا است و با موقعیت راهبردی، تنها بندر اقیانوسی کشور است که اهمیت زیادی برای سرمایه گذران ایرانی و کشورهای حاشیه اقیانوس هند و کشورهای همسایه دارد.
یکی از ظرفیت های این بندر اقتصادی ظرفیت صید و صیادی آن است که 36 درصد صید آبهای جنوب کشور، ۳۱ درصد صید کل کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) مربوط به بنادر چابهار و کنارک در جنوب استان را به خود اختصاص داده است.

سیستان و بلوچستان تامین کننده بیش از ۷۰ درصد تن ماهیان کشور است
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در خصوص صید در این بندر گفت: بندر چابهار و کنارک در جنوب استان تامین کننده بیش از ۷۰ درصد تن ماهیان کشور است و این یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی منطقه به حساب می آید.
وی ادامه داد: سواحل مکران با بیش از ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در مناطقی مانند گواتر و روستای رودیک با دارا بودن ظرفیت پرورش ماهی در قفس، قابلیت پرورش ماهی های زینتی، خیار دریایی، جلبک، لابستر و وجود گونه های تجاری با ارزش میگو مانند ببری سیاه، سفید هندی، ببری سبز و موزی استعداد بالقوه ای در بحث آبزی پروری دارد.

سیستان و بلوچستان رتبه دوم صید در اقیانوس هند
وی گفت: سیستان و بلوچستان رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از کشور اندونزی و رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند را دارد.
وی افزود: ۱۱ اسکله و جایگاه تخلیه صید در سواحل مکران در محدوده چابهار و کنارک ایجاد شده است که 2 هزار و 300 فروند شناور صیادی اعم از قایق، لنج و کشتی فعالیت می کنند و حدود ۲۵ هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 32 تعاونی صیادی اشتغال دارند.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شیلات در استان به خوبی توانسته در ایجاد اشتغال و درآمد خانوارها نقش بسزایی داشته باشد، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در بحث شیلات به صرفه ترین راه و اقتصادی ترین فعالیت در سواحل مکران است.
گلشنی افزود: بنادر چابهار و کنارک قابلیت پرورش دوبار میگو را در یک سال دارند و بالاترین برداشت میگو در واحد سطح نیز هستند.
وی تصریح کرد: تعداد شش شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی شامل 28 واحد کنسروسازی، 22 واحد عمل آوری و بسته بندی، 11 واحد پودر ماهی، هشت واحد سردخانه، 24 واحد یخسازی و هفت واحد شناور سازی در چابهار و کنارک فعال هستند.

مناطق ساحلی جنوب استان نقش مهمی در افزایش اشتغال دارند
وی گفت: مناطق ساحلی چابهار و کنارک به دلیل وجود شرایط مناسب از جمله زمین های بلا استفاده ساحلی، نیروی کار ساده، فناوری بومی شده و قابل دسترس، بازارهای شناخته شده جهانی و ارزش صادراتی آبزیان(ماهی، میگو وسایر آبزیان دریایی) در توسعه آبزی پروری می تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارز آوری و توسعه روستایی در مناطق ساحلی جنوب استان ایفا کند.
اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۶۰ در چابهار با بهره برداری از سردخانه دو هزارتنی چابهار، سردخانه دو هــــزار تنی کنــارک و سردخانه دو هزار تنی در زاهدان تاسیس شد.
سیستان و بلوچستان به دلیل گستردگی و دسترسی به آب های آزاد توسط دو اداره کل شیلات سیستان و استان مدیریت می شود.
بر این اساس اداره کل شیلات سیستان آب های داخل سیستان و بلوچستان تا نزدیک بندر چابهار و اداره کل شیلات استان محدوده اقیانوس و دریای عمان در جنوب شرق کشور را تحت پوشش دارند.
چابهار و کنارک در حدود 700 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا