خامنه‌ای در نامه ای به اوباما: جنگ علیه داعش در مقابل توافق هسته‌ای

روزنامه آمریکایی وآل استریت جورنال، روز جمعه ۱۴-۲۰۲۰۱۵ در گزارشی نوشته است که آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران به نامه باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده پاسخ داده و به وی نامه‌ای محرمانه فرستاده است.

این روزنامه به نقل از یک دیپلمات ایرانی، نوشت، علی خامنه‌ای در هفته‌های اخیر نامه‌ای مخفیانه به باراک اوباما ارسال کرده و به پیشنهادات رئیس جمهوری آمریکا که در ماه اکتبر به رهبر ایران ارسال شد، پاسخ داده است.

به گزارش این روزنامه، باراک اوباما در نامه خود به رهبر ایران پیشنهاد کرد، که در صورت توافق بر سر مساله هسته‌ای، همکاری تهران و واشینگتن در مبارزه علیه داعش امکان پذیر خواهد بود.

به گزارش وآل استریت جورنال، نامه خامنه‌ای به باراک اوباما، محترمانه بوده است.

کاخ سفید تاکنون در باره گزارش این روزنامه و مکاتبات جدید خامنه‌ای و رئیس جمهوری آمریکا، هیچ واکنشی ازخود نشان نداده است.

آیت الله خامنه‌ای هفته گذشته ضمن حمایت از حسن روحانی رئیس جمهوری و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، گفت: «من با توافق هسته‌ای خوب موافقم».

هدف از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) رسیدن به یک توافق کلی و همه جانبه است که بتواند نگرانی کشورهای غربی ناشی از احتمال دستیابی ایران به اسلحه هسته‌ای را برطرف کند و در مقابل تحریم‌های اقتصادی علیه تهران، برداشته شود.

ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ در ژنو به یک توافق موقت برای حل مناقشه هسته‌ای ایران دست یافتند. از آن زمان تاکنون دو طرف در حال مذاکره برای دستیابی به یک توافق نهایی هستند.

ایران وکشورهای غربی از زمان توافق موقت ژنو در نوامبر ۲۰۱۳ تاکنون دوبار مهلت دستیابی به توافق را تمدید کرده‌اند. اکنون مهلت برای دست یابی به توافق ماه ژوئن تعیین شده است و قرار است تا۲۴ ماه مارس ایران و گروه ۱+۵ به توافقی سیاسی در این زمینه دست یابند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته است که او این توافق «بد و خطرناک» را باشکست مواجه خواهد کرد.
نتنیاهو قرار است در ماه مارس در کنگره آمریکا سخنرانی کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا