مناطق آزاد، کانون فساد اقتصادی در ایران/ اما، چرا مقامات جمهوری اسلامی نمی گویند که مناطق آزاد اقتصادی که به تعبیر آنان به کانون فساد بدل شده اند در کنترل چه کسانی است و چرا نامی از آنان نمی برند.

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت یازدهم، امروز در نماز جمعه جزیرۀ قشم گفت که مشکلات اقتصادی ایران با شعار حل نمی شود و حل آنها نیازمند برنامه ریزی و به ویژه مبارزه با فساد است.

وی در ادامه گفت که یکی از راه حل های نظام اسلامی ایران برای ترغیب توسعۀ اقتصادی در کشور ایجاد مناطق آزاد به منظور جذب سرمایه گذاری بوده، اما، خود این مناطق دچار فساد اقتصادی و بی برنامگی شده اند.

وی با اظهار این مطلب که چند نفر از وزرای کابینۀ دولت عضو شورای عالی مناطق آزاد کشور هستند، اضافه نمود که ادارۀ مناطق آزاد کشور مورد انتقاد است و ضروری است که مسئولان برای اصلاح امور این مناطق دست به اقدام بزنند.

در روزهای گذشته، اکبر ترکان دبیر مناطق آزاد کشور، در اظهاراتی صریحتر مناطق آزاد اقتصادی ایران را به دالان واردات قاچاق کالا و کانون مهم فساد اقتصادی در ایران تشبیه کرد و افزود که این مناطق در دو دولت محمود احمدی نژاد تحولی بی سابقه را تجربه کردند. به گفتۀ اکبر ترکان رییس جمهوری گذشته در هر سفر استانی مجوز احداث مناطق جدید آزاد اقتصادی را صادر می کرد که عملاً شرایط را برای گسترش فساد اداری و قاچاق کالا فراهم می ساخت.

در تابستان گذشته نمایندۀ مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی مشابه گفته بود که ورود کالا از طریق مناطق آزاد تجاری بدون کمترین تشریفات گمرکی صورت می پذیرد. او نیز گفته بود که مناطق آزاد اقتصادی جز فساد چیزی عاید کشور نکرده اند.

امروز جمعه ۲۴ بهمن معاون گمرک ایران اظهار داشت که تنها در ده ماه نخست سال جاری ۷۹ هزار خودروی بالای “۲۵۰۰ سی سی” برغم ممنوعیت های قانونی وارد کشور شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا