در ادامه 2 بلای طبیعی در سیستان و بلوچستان؛

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مسئولین در روز های اخیر 6 نفر بر اثر سیل در جنوب استان فوت کردند و یک هزار و 850 نفر نیز از طوفان شن در شمال استان به همت هلال احمر استان نجات یافتند.
به گزارش خبرنگار حوادث عصرهامون، در روز های اخیر بار دیگر سیستان و بلوچستان شاهد 2 بلای طبیعی در استان بود .
بارندگی های اخیر و طوفان مانسون جنوب استان سبب شد که 6 نفر از شهروندان جان خود را از دست بدهند؛ به گفته پارسایی فرماندار مهرستان در گفت وگو با ایسنا، 3 مورد فوتی در بحث بارندگی های مونسونی گزارش شده است.
وی اظهار داشت: در پی وقوع بارش های شدید وسیل آسا یکی از اهالی روستای چاهوک از توابع بخش مرکزی که مردی ۴۹ساله بود بر اثر ریزش دیوار جان خود را از دست داد.
تعداد کشته های سیل در سیستان و بلوچستان به 6 نفر رسید
پارسایی تصریح کرد: یک فردی میانسال برق کار نیز در بخش آشار که برای نصب تجهیزات به بالای تیر برق رفته بود بر اثر برق گرفتگی جانش را از دست داد، البته هنوز علت برق گرفتگی وی بر اثر ارتباط با برق شهری یا رعد وبرق مشخص نشده است.
وی با بیان اینکه یک جوان ۲۵ ساله دیگر نیز در رودخانه ماشکید غرق شده است، گفت: این جوان که دچار بیماری اختلال حواس بوده نیز با نزدیک شدن به رودخانه ماشکید در این رودخانه غرق و جنازه وی پس از گذشت یک روز توسط اهالی روستا پیدا شده است.
فرماندار مهرستان در بخش دیگری بیان کرد: بیشترین بارش های مونسونی که طی هفته گذشته در استان سیستان وبلوچستان شکل گرفته مربوط به شهرستان مهرستان است.
وی افزود: از زمان آغاز فعالیت سامانه بارش زا در جنوب استان بیش از ۶۰میلی متر باران درشهرستان مهرستان ثبت شده است که خسارت های زیادی به حوزه کشاورزی و زیربنایی این شهرستان وارد کرده است.
فرماندار ایرانشهر نیز گفت: سه نفر در شهرستان ایرانشهر به دلیل بی احتیاطی و بی توجهی به بارندگی برای شنا کردن وارد بندهای خاکی و گودال هایی که در آنها آب جمع شده بود شدند و جان خود را از دست دادند.
راه ارتباطی ۴۰ روستا در قصر قند مسدود شد
مدیر کل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته بارش‌ها در قصر قند راه ارتباطی ۴۰ روستا را مسدود کرد و عملیات بازگشایی این راه ها در حال انجام است.
غلامرضا اربابی درگفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در پی بارندگی های شدید ناشی از پدیده مونسون در جنوب استان راه دسترسی ۴۰ روستا در قصر قند مسدود شد.
مدیر کل ستاد بحران سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بارش باران موجب وارد آمدن خساراتی به باغات و مزارع در قصر قند شده است، گفت: خسارات وارد شده ناشی از بارندگی های اخیر در دست بررسی است.
وی خاطرنشان کرد: در این مدت مسیرهای ارتباطی دیگر مناطق شامل مهرستان –ایرانشهر و مهرستان -سرباز رودخانه ماشکید که مسدود شده بود با کمک نیروهای امدادی راه و شهر سازی و هلال احمر بازگشایی شده است.
اربابی ادامه داد: هم اکنون ۶۵ نیروی راهداری به همراه ۲۸ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین راهداری در جنوب استان حضور دارند و به شهروندان خدمات دهی می‌کند.
وی تصریح کرد: بارندگیها در جنوب سیستان و بلوچستان که از چهارم مرداد ماه آغاز شد به راه های روستایی، پل ها، معابر شهری، شبکه های برق، واحدهای مسکونی خسارت وارد کرده است.
تلف شدن ۵۰ راس دام عشایر مهرستان بر اثر سیل
مدیر امور عشایری مهرستان از تلف شدن ۵۰ راس دام سبک عشایر بر بر اثر بارش باران و جاری شدن سیل در این شهرستان خبر داد.
محمد صدیق مزارزهی در گفت و گو با خبرنگار با مهرستان با اعلام این خبر گفت: عشایر منطقه همواره با مشکلات بسیاری مواجه هستند که یکی از مهم‌ترین این مشکلات خسارت‌های سنگینی است که در پی وقوع بارش‌های سیل‌آسا به آنها وارد می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در پی بارندگی‌های چند روز اخیر در مهرستان و جاری شدن سیل در برخی از روستاهای عشایری این شهرستان، عشایر متحمل خسارت سنگین شدند.
وی با اشاره به تلفات ناشی از بارندگی های اخیر به دامداران و عشایر مهرستان، اذعان کرد: متاسفانه در پی بارندگی های شدید چند روز اخیر ۵۰ راس دام سبک عشایر مستقر در حوزه کوه بیرک تلف شدند.
مدیر امور عشایری مهرستان تصریح کرد: بر اساس گزارشات و کارشناسی های صورت گرفته میزان خسارت وارده به دام های عشایر شهرستان ۲۰ میلیون تومان برآورد شده است.
مزارزهی به گل آلود شدن چشمه ها در مناطق عشایری شهرستان اشاره و افزود: بعضی از چشمه های حوزه کوه بیرک که منبع تامین آب شرب عشایر در این منطقه هستند در اثر بارش های سیل آسا گل آلود شده اند.
وی به تخریب جاده های عشایری اشاره و خاطرنشان کرد: بارش باران سیل آسا موجب تخریب برخی از جاده های عشایری منطقه نیز شده است.
مزارزهی تاکید کرد: خسارت های وارده به عشایر شهرستان در نتیجه بارش های سیل آسای چند روز گذشته در دست بررسی است و در نخستین فرصت اعلام خواهد شد.
اسکان 295 نفر در جنوب استان
رسول راشکی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان در خصوص اقدامات و فعالیتهای امدادی و توزیع اقلام امدادی تاکنون در بارندگی های اخیر در سطح استان گفت: با اعلام وضعیت جوی ناپایدار و بارندگی پی در پی در جنوب استان امدادگران جمعیت هلال احمر در مناطق سیب وسوران ، ایرانشهر ، مهرستان به صورت آماده باش در خدمت مردم منطقه بودند که به محض وقوع حادثه به منطقه اعزام و بعد از ارزیابی به کمک حادثه دیدگان پرداختند.
گفتنی است تاکنون(10/5/95) تعداد افراد حادثه دیده 380 نفر ، تعداد افراد اسکان داده شده 295 نفر اعلام گردیده که توسط 22 تیم عملیاتی و 18 خودرو مورد امدادرسانی قرار گرفته اند.
وی ادامه داد : اقلام ذیل بین حادثه دیدگان توزیع گردیده است : 71 تخته چادر امدادی ، 130 تخته پتو ، 120 تخته موکت ،چراغ والر ،پلاستیک سنگری ، کنسرو ، ست ظروف ، کلمن آب ، فانوس ، برنج ، روغن و ….
در ضمن امدادگران جمعیت هلال احمر تا پایان بارندگی ها به صورت آماده باش در خدمت هم استانی ها می باشند.
نجات 1850 نفر از طوفان شن هیرمند
شاهین فتحی سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد و نجات سازمان هلال احمر نیز در خصوص طوفان شن سیستان به خبرگزاری میزان گفت: روز گذشته در شهرستان هیرمند سیستان نیز بر اثر طوفان شن به 1850 نفر امداد رسانی شد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: طوفان اخیر در منطقه سیستان ۶۰۰میلیارد ریال خسارت برجای گذاشت.
غلامرضا اربابی در گفت وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: براساس ارزیابی‌های به عمل آمده، در اثر وزش توفان در یک ماه گذشته ۶۰۰ میلیارد ریال به اراضی باغی زراعی و تاسیسات شهری در این شهرستان خسارت وارد شده است.
خسارتهای طوفان اخیر در سیستان ۶۰۰میلیارد ریال اعلام شد
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: شرایط نامساعد جوی که به مدت ۵ روز در منطقه جریان داشت موجب افزایش غلظت ریزگردها، لغو پروازها، اختلال در تردد جاده‌ای و تشدید بیماریهای تنفسی در منطقه شد.
وی با اشاره به اینکه مردم سیستان در حالی این بحران زیست محیطی را پشت سر گذاشتند که تبعات ناشی از آن هنوز در منطقه قابل لمس است تصریح کرد: محصولات زراعی، باغی و تاسیسات زیربنایی در این مدت بشدت آُسیب دیده است.
اربابی خاطرنشان کرد: شرایط جوی منطقه ایجاب می‌کند تا کشاورزان در نوع کشت و همچنین بیمه محصولاتشان توجه ویژه ای داشته باشند تا در بروز چنین شرایطی متحمل خسارات کمتری شوند.
وی بیان کرد: وضعیت نامساعد جوی نیز در جنوب استان به راه های روستایی، پل ها، معابر شهری، شبکه های برق، واحدهای مسکونی خسارتی را وارد کرده است که بزودی برآورد می‌شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا