در جوار آبریز های دو رودخانه سرباز و کاجو و همچنین سد پر آب پیشین، باغات موز باهوکلات در معرض خشکسالی + تصاویر

ادامه سرقت آب از شبکه های توزیع در اراضی باهوکلات/ با توزیع نامناسب آب، باغات موز در خطر نابودی قرار دارند
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از چهاربهاران، باهوکلات قطب کشاورزی منطقه چابهار است، همچنین سد پیشین نیز یکی از منابع مهم برای تأمین آب منطقه به شمار می آید.
برداشت از شبکه داستان جدیدی نیست جریان انتقال روباز آب به زمینهای باهوکلات از سال ۸۷ با واگذاری توزیع آب به شرکت سهامی زراعی شروع شد؛ ولی اولین تخلف توسط خود این شرکت با توزیع نامتعارف آب و افزایش اراضی توزیع آب به ۱۳۰۰ هکتار آغاز شد.
ادامه این روند باعث افزایش میزان برداشت آب به میزان چهار برابر میزان حق آبه شد که به طبع آن کشاورزان و باغداران پروژه آبرسانی با مشکلات عدیده ای برای آبرسانی به زمینهای خود مواجه شدند.
رئیس خانه کشاورز شهرستان چابهار: توزیع نامناسب آب باغات موز را در خطر نابودی قرار می دهد
رئیس خانه کشاورز شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به مشکل توزیع نامناسب آب در اراضی باهوکلات، اظهار کرد: تأمین و توزیع شبکه آبیاری باهوکلات از گذشته تابه حال دارای مشکلات عدیده بوده و است، علی رغم تلاش و بازگشایی آب متأسفانه به علت برداشت های غیر مجاز حد فاصل بند شیر گواز و پشت کانال غربی مانع رسیدن آب به باغات موز گردیده و از مسئولین می خواهیم نسبت به برخورد قضایی با سارقین شبکه های اصلی اقدام کنند.
خلیل درخشان به عنوان نماینده کشاورزان خواستار انتقال خط آب سد پیشین به اراضی را به صورت یکدست شد وافزود: اداره آب منطقه ای باید برحسب وظیفه قانونی نسبت به تحویل آب در شبکه ۳ فرعی و نسبت به اخذ آب بها و جریمه سارقین هرچه سریعتر اقدام تا صاحبان به حق آبی ناچار به پرداخت حق آب آنها نگردند.
وی ضمن اعتراض به عدم پیگیری مصوبات جلسات قبل که صورت گرفت، تصریح کرد: در جلساتی که گرفته اند تاکنون هیچگونه اقدامی صورت نگرفته و سرقت آب از شبکه های های اصلی پروژه و توسعه کاشت موز در حد فاصل بند شیرگواز تا پروژه و همچنین مسیر رودخانه ادامه داشته و با توجه به مقدار کم رها سازی آب به باغات داخل پروژه نمی رسد و باعث خسارت و تنش آبی به باغات موز گردیده است.
رئیس خانه کشاورز درخواست های خود را از اداره آب منطقه ای شهرستان چابهار به شرح ذیل اعلام کرد: بررسی دلیل عدم اجرای صورتجلسات مصوبه کارگروه، تعیین و بررسی میزان سطح زیر کشت زراعت و باغات در سال گذشته و میزان اخذ شده از کشاورزان داخل و خارج از پروژه، بررسی پرداخت آب بها کسانی که باسرقت از شبکه های آبیاری کشاورزان اقدام به زراعت و اخداث باغ می نمایند ولی آب بهاء آنان از کشاورزان داخل پروژه گرفته می شود و بررسی و تعیین میزان خسارات وارده به باغات موز داخل پروژه را خواستار شد.
وی آب رسانی از طوریق لوله کشی را بهترین راه برای آبرسانی عنوان کرد و گفت: با توجه به کمبود آب و کمبود بارش و آبی که در پشت سد داریم راهکار اساسی آبرسانی از طریق لوله گذاری است که خود باعث توزیع عادلانه آب می شود.
انتهای پیام/4382

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا