دکتر ایرج افشار سیستانی: جدا سازی فرهنگی سیستان از بلوچستان اقدامی تفرقه انگیز است

زاهدان-چهره ماندگار و ایرانشناس سیستانی گفت: جداسازی فرهنگی سیستان از بلوچستان از سوی عده ای که شناسنامه هویتی روشن فرهنگی ندارند اقدامی تفرقه انگیز است و وحدت این دیار را تحت شعاع قرار می دهد.
دکتر ایرج افشار سیستانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عده ای در قالب بخش خصوصی در صدد هستند که همایش هنر و ادب سیستانی را در تهران برگزار کنند که این رفتار مصداق بارز تفرقه انگیزی است.

وی افزود: از آنجا که متولی برگزاری همایش های فرهنگی و هنری و همچنین بزرگداشت مفاخر فرهنگی استان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است نه یک موسسه خصوصی، پس نباید گذاشت عده ای با رفتارهای احساسی در مسیر خواست دشمنان حرکت کنند.

این فرهیخته سیستانی بیان کرد: باید همایش ملی هنر و ادب سیستانی همانند دیگر همایش های برگزار شده تمامی استان سیستان و بلوچستان را در بر بگیرد نه فقط خطه سیستان، جدا سازی این دو قوم زمینه ساز شکل گیری تفرقه خواهد شد و وظیفه داریم در راستای ایجاد آرامش در سرزمین مادری، سیستان و بلوچستان تلاش کنیم.

این ایرانشناس تاکید داشت: برگزاری این گونه همایش ها باید همچون روال گذشته در مسیر وحدت شیعه و سنی و ساکنان استان بلوچستانی، سیستانی، خراسانی، یزدی و کرمانی قدم باشد، نه اینکه ایجاد تفرقه میان دو قوم سیستانی و بلوچ را با نگاه احساسی دنبال کند.

وی یاد آور شد: بروز این گونه رفتارهای تفرقه انگیز در حالی است که می بینیم نماینده ولی فقیه در استان و استاندار سیستان و بلوچستان برای وحدت بیشتر مردم در منطقه تلاش شبانه روزی دارند، پس باید همسو با این تفکر که خواست رهبری معظم انقلاب نیز می باشد جرکت کنیم.

افشار سیستانی افزود: اگر قرار است چینی همایشی برگزار شود بهتر است همایشی با نام سیستان و بلوچستان و در خور شان فرهنگ و تمدن غنی مردمان این دیار باشد تا بر داشته های غنی این دیار بیفزاید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا