دیدار هیئت بلوچ با آقای احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشرِ ایران / تهیه کننده گزارش: ایرج افغانی

در این دیدار هیئت بلوچ گزارشی کامل و جامع از وضعیت نقض حقوق بشر مردمِ بلوچستان، تشدت یافتن اعدام، ترور فعالان فرهنگی سیاسی و مذهبی را، به گزارشگر ویژه ارائه داد.

روز پنج شنبه بیست و نهم ماه مه، یک هیئت مشترک بلوچ، متشکل از مارتین خانزهی از سوی گروه حقوق بشر بلوچستان، ایرج افغانی به نمایندگی از جانب انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان، ناصر بلیده ای و خانم منیره سلیمانی از حزب مردم بلوچستان، با احمد شهید ملاقات کردند.

در ساعت ۲ بعدازظهر این ملاقات شروع شد، اما با توجه به حجم نقض حقوق بشر توسط رژیم در بلوچستان، این دیدار و گفتگو دو ساعت به درازا کشید و در ساعت ۴ پایان یافت. در این دیدار هیئت بلوچ گزارشی کامل و جامع از وضعیت نقض حقوق بشر مردمِ بلوچستان، تشدت یافتن اعدام، ترور فعالان فرهنگی سیاسی و مذهبی را، به گزارشگر ویژه ارائه داد.

ناصر بلیده ای و منیره سلیمانی، از وضیعت کلی سیاسی و اجتماعی مردم بلوچستان، شاملء سیاستِ تبعیض مذهبی، سیاست ادغام فرهنگی و مذهبی و همچنین نمونه هایی از دستگیری افرادی که به دلیل تغییر دادن مذهب خویش و روی آوردن به مذهب اهل تسّنن دستگیر و زندانی شده اند، یک گزارشِ جامع به گزارشگر سازمان ملل ارائه دادند.

آنان همچنین در گزارش خود، به حمایت رژیم بر تبلیغ مذهب شیعه و تلاشهای حکومت برای شیعه نمودن بلوچهای سنی مذهب و تشویق دولتی از آن کسانی که شیعه می شوند و مورد استقبال و در رادیو و تلویریزیون های حکومتی با آنان گفتگو و مصاحبه می گردد، نیز به وضعیت تحصیلی دانش آموزان بلوچ بخصوص از دانش آموزان دختر، که به دلیل کمبود مدارس با استاندارد و مناسب، آموزش به زبان مادری، وضعیت نا مناسب مکانهای تحصیلی، که در مواردی چند به سبب آتش سوزی، باعث سوختگی جسمی و حتی به مرگ دانش آموزان منجر شده است، رنج می برند.

و از سیاست های ویرانگر رژیم در دسترس قرار دادن عامدانه مواد مخدر در جامعه بلوچستان، در حالی، که جوانان بیگناه بلوچ به شکل فزاینده ای از یکسو به بهانه اتهام فروش مواد مخدر توسط نیروهای دولتی مانند گروه “مرصاد” مورد اذیت و آزار و سرکوب و از سوی دیگر دستگیر و زندان، اعدام و قربانی میشوند، اشاره نموده اند

در طی این دیدار منجمله از سرکوب فعالان مذهبی بلوچ توسط رژیم، به بهانه های متعدد و متفاوت بی اساس، از قبیل متهم کردن آنها به قتل، جاسوسی و همکاری با کشورهای خارجی، همچنین از فشار مداوم حکومتی بر مدارس اهل سنت به تطبیق دروس این مدارس، با بینش دولتی ولایت فقیه، گزارش مکملی به اطلاع آقای شهید رسانده شده.

آقای ایرج افغانی عضو انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان: در گزارشی که به گزارشگر سازمان ملل ارائه داد، بر فشار و تهدید خانواده های اعدام شدگان برای جلوگیری از افشای واقعیتها و همچنین فشار به خانواده های اپوزیسیون خارج از کشور و جذب جوانان بلوچ در نیروهای نظامی، از جمله نیروی دسته رزمی با حقوق بسیار ناچیز، برای رویارویی با مخالفان مسلح حکومت که باعث کشته شدن این جوانان بلوچ می شود،.و تعرفه های سنگین آب و برق در مناطق بلوچ نشین، که چندین برابر سایر استانهای دیگر است، اشاره نمودند.

مارتین خانزهی عضو گروه حقوق بشر بلوچستان : از وضعیت نقض حقوق بشر در بلوچستان در دو ماهه نخست سال جاری و از اعدامهای صورت گرفته به دستور دادگاههای حکومت و ترورهای انجام شده با نام و مشخصات قربانیان،.گروگانگیری افراد بیگناه توسط عوامل حکومتی، به صرف روابط فامیلی فرد با فعالین سیاسی و مبارزان مسلح مخالف دولت، شکنجه زندانیان بی دفاع و برخوردار نبودن آنها از امکانت اولیه پزشکی، یک گزارشِ مفصل به آقای احمد شهید ارائه داد.

تهیه کننده گزارش: ایرج افغانی

۳۰.۵.۲۰۱۴

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا