روحانی: به وعده‌های توافق هسته‌ای عمل خواهیم کرد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران یک روز پس از توافق اتمی لوزان، خطاب به مردم ایران در یک سخنرانی از متعهد بودن ایران به وعده‌های خود در قالب توافق هسته‌ای اشاره کرد. او با اشاره به چندین نکته کلیدی گفت: «ما اهل فریب نیستیم.»
در حالی که بخشی از اصولگرایان در ایران یک روز پس از توافق اتمی لوزان انتقاد‌هایی را نسبت به آن اعلام کرده‌اند، حسن روحانی این توافق را گامی بزرگ برای ایران دانست.
رئیس جمهوری ایران در ابتدای سخنانش با اعلام این‌که در ابتدا باید از ملت بزرگ ایران تشکر کرد، گفت: «مردم با ایستادگی، استقامت و مقاومت گام دیگری در دستیابی به اهداف بلند ملی برداشتند.»
رئیس جمهوری ایران در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به وعده‌های دولت گفت: «چرخش سانتریفیوژها زمانی ارزشمند است که چرخ زندگی ملت هم بچرخد. در این مرحله به رونق اقتصادی و اشتغال جوانان نیازمندیم.»
روحانی گفت که کشورش به تعهدات خود عمل خواهد کرد به شرط آن‌که طرف مقابل هم به تعهدات خود عمل کند.
رئیس‌جمهور ایران از “تعامل سازنده ایران با جهان” سخن گفت و افزود که جمهوری اسلامی “دست دوستی” به سوی هر کشوری دراز می‌کند که با آن بر اساس احترام متقابل رفتار کند به‌طوری که اگر روابط آن با کشوری سرد است، می‌خواهد آن را بهبود بخشد و اگر هم با کشوری روابط خصمانه و تنش‌آمیز دارد، اکنون خواستار پایان تنش و خصومت است.
حفظ حقوق هسته‌ای، رفع تحریم‌ها، تعامل با جهان
به گزارش خبرگزاری مهر، روحانی تصریح کرد: «بعد از تشکیل دولت در طول ۱۰۰ روز اول، دولت در این زمینه گام‌های اول را برداشت و به توافق اول دست یافت. از آن زمان تا امروز در تلاش برای گام دوم بودیم، این گام با تلاش روزهای گذشته بیشتر به سرانجام رسید و ما گام دوم را برداشتیم.»
روحانی افزود: «در گام دوم، ما هم حفظ حقوق هسته‌ای را داریم، هم رفع تحریم‌ها در کنار آن و هم تعامل سازنده با جهان که هر سه برای ما حائز اهمیت است.»
رئیس جمهور اضافه کرد: طبق چارچوبی که به آن رسیدیم، توافق پیش رو که گام سوم خواهد بود و همه امیدها به آن است و تا اوایل تیر ماه آن را برخواهیم داشت، گام توافق نهایی است و گام چهارم، گام اجرای توافقات خواهد بود.
بیشتر بخوانید: صفحه ویژه برنامه هسته‌ای ایران
روحانی با دادن این اطمینان که غنی‌سازی تنها برای توسعه ایران خواهد بود و از آن علیه هیچ یک از کشورهای همسایه یا کشورهای جهان استفاده نمی‌شود، افزود: «برخی فکر می‌کنند یا باید با دنیا بجنگیم و یا تسلیم باشیم، اما راه سوم این است که با دنیا همکاری داشته باشیم. ایران می‌خواهد رابطه‌اش با همه کشورها را بهبود بدهد. اگر روابط با کشوری خوب است بهتر شود، اگر سرد است گرم شود و اگر تنش دارد، درصدد رفع آن باشد.»
مرکز هسته‌ای فردو از دیگر مسائلی بود که روحانی در سخنرانی خود به آن اشاره کرد و گفت: «فردو برای همیشه باز خواهد ماند و فعالیت‌ها و فناوری‌های دیگر فیزیکی در آنجا انجام خواهد شد.»

بازتاب تصاویر شادی ایرانیان از تفاهم هسته‌ای در رسانه‌های بین‌المللی
واکنش ایرانیان به تفاهم ایران و گروه ۱+۵ بر سر چارچوب توافق‌نامه هسته‌ای در تهران
12345678910111213141516171819
قطعنامه‌های‌ شورای امنیت به محض اجرای توافق لغو می‌شوند
رئیس جمهور ایران با اشاره به برخی از مفاد فنی تفاهم اخیر با ۱+۵ اظهار داشت: «در این چارچوب راکتور اراک با فناوری مدرن‌تر فعال خواهد شد و فوردو برای همیشه باز خواهد ماند و بیش از هزار سانتریفیوژ در آن مستقر خواهد شد و فعالیت‌های دیگر هسته‌ای نیز در آن انجام خواهد شد.»
روحانی در رابطه با تحریم‌ها گفت: «در این چارچوب همه تحریم های اقتصادی، مالی و بانکی علیه ایران در روز اجرای توافق لغو خواهد شد؛ در روز اجرای توافق، شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران لغو می شود و همکاری‌های جدید هسته‌ای و همکاری در دیگر بخش‌ها، صفحه جدیدی را با دنیا تجربه خواهد کرد؛ بنابراین در چارچوبی که می‌بینیم، رویکرد این دولت پاسخ داده است.»
روحانی در این سخنرانی که به طور مستقیم از تلویزیون ایران پخش می‌شد از وزیر امور خارجه، تیم مذاکره‌کننده و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز تشکر کرد و گفت: «برای برداشتن موانع در ارتباطات خارجی با دنیا گام نخست را برداشته‌ایم.»

برنامه هسته‌ای ایران به روایت تصویر
توافق اتمی لوزان
دوم آوریل ۲۰۱۵ و دو روز پس از ضرب‌الاجل تعیین‌شده، سرانجام بیانیه مشترک مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و نمایندگان گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) در لوزان سوئیس منتشر شد. این بیانیه چارچوب توافق نهایی است که قرار است تا پایان ژوئن ۲۰۱۵ تنظیم شود و در صورت تحقق به ۱۲ سال مناقشه هسته‌ای ایران با غرب پایان می‌دهد. ابعاد برنامه هسته‌ای ایران چیست؟
1234567891011121314151617181920212223242526272829
DW.DE

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا