روزهای سیاه کارخانه های آرد سیستان و بلوچستان/ قفل های بسته کارخانه های آرد استان در انتظار چرخش کلید تدبیر

کارخانه های آرد استان سیستان و بلوچستان این روزها حال خوشی ندارند و در آستانه ورشکستگی و پیوستن به 3 کارخانه آرد دیگری که سالهاست تعطیل است و هیچ کوششی برای راه اندازی آن ها نشده است.
به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون به نقل از تفتان ما، کارخانه آرد شهرستان خاش به عنوان یکی از فرصتهای اشتغالزایی و توسعه این شهرستان به حالت خاموشی رفته و قریب به 4 سال است که تعطیل است.

با توجه به اینکه شهرستان خاش قطب کشاورزی استان است و افزون بر 9 هزار هکتار از زمین های کشاورزی آن به زیر کشت گندم قرار دارد و تولید سالانه گندم در این منطقه بالغ بر 20 هزار تن است ضرورت فعالیت این واحدهای تولیدی بیش از پیش احساس می‌شود، به نوعی که وجود کارخانه‌های آرد در این استان می‌تواند زمینه خوبی برای درآمدزایی در این بخش را فراهم کند و برای بسیاری از جوانان اشتغالزایی کند.

همچنین سهمیه مصرفی آرد این شهرستان ماهانه یک هزار و 500 تن است که اگر این کارخانه در شهرستان خاش مجدداً راه اندازی شود، کمک بسزایی به رونق بازار و تولید آرد این شهرستان می کند.

اما این اصل داستان غم انگیز تعطیلی این کارخانه نیست بلکه دو کارخانه آرد زابل و چابهار هم در این استان تعطیل است و سایر کارخانه های آرد استان هم این روزها حال خوشی ندارند و در آستانه ورشکستگی هستند و تاکنون هیچ کوششی از طرف مسئولان برای راه اندازی آنها انجام نشده است و همچنان دستگاه های این کارخانه ها خاک می خورند.

این تعطیلی ها از زمانی شروع شد که دولت قانون هدفمندی یارانه ها را تصویب کرد و نان کارگران این کارخانه ها آجر شد و تعطیلی این کارخانه های بسیار بزرگ، ضربه سنگینی بر اشتغال این استان وارد کرده به طوری که با راه اندازی مجدد این دستگاه ها افراد بسیاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این کارخانه ها مشغول به کار می شوند و از جمعیت بیکار جامعه کاسته خواهد شد چرا که بیکاری در عصرکنونی یکی از مشکلات اصلی قلمداد می شود و در دولت روحانی فقط در حد شعار باقی مانده است و مردم استان سیستان و بلوچستان سالهاست که در حسرت راه اندازی این کارخانه ها هستند و هر روز نیز اینگونه فرصت ها در حال سوختن است و هیچ مسئولی به فکر راه اندازی آنها نیست.

طی مشاهدات خبرنگار تفتان ما یکی از مهمترین مشکلات این کارخانه ها افزایش تقاضا است چرا که مهم‌ترین موضوع در بحث افزایش تقاضا ایجاد بازارهای جدید صادراتی است، چرا که با توجه به شرایط همجواری استان سیستان و بلوچستان با کشورهای افغانستان و پاکستان می توان از ظرفیت تولید آرد استان برای رونق بخشیدن به بخش صادرات قانونی استفاده کرد و این واحدهای صنعتی را رونقی دوباره بخشید.

 

کارخانه آرد گلچرخ خاش توانایی صادرات ماهانه 2 هزار تن آرد را دارد
مدیر عامل کارخانه آرد گلچرخ خاش در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه کارانه آرد خاش به دلیل عدم فروش آرد مدت 4 سال تعطیل است، گفت: این کارخانه توان تامین 1600 تن آرد مورد نیاز شهرستان و حتی استان را دارد.

موسوی تصریح کرد: ماهانه 2 هزار تن جهت صادرات آرد به سایر نقاط کشور نیز آمادگی داریم که باید مسئولان جهت راه اندازی این کارخانه در جهت اقتصاد مقاومتی همت کنند.

 

افزایش صادرات تنها راه حل بازگشت کارخانه های آرد به چرخه تولید است

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه یکی از دلایل کم‌شدن تعطیلی این کارخانه‌ها نبود تناسب تولید و مصرف در داخل کشور است، اظهار کرد: این مسئله به این معناست که صنایع تبدیلی که آرد را تولید می‌کنند نسبت به مصرف آن از ظرفیت بیشتری برخوردار هستند.

علی قنبری با اشاره به اُفت شدید سرانه آرد مصرفی، تصریح کرد: راه‌های برون‌رفت از این معضل، افزایش صادرات است تا چرخ این کارخانه‌ها بچرخد، در غیر این صورت شاهد تعطیلی این کارخانجات هستیم.

 

به زودی 3 کارخانه تعطیل شده استان به چرخه تولید باز می گردند

وی از راه اندازی 3 کارخانه تولید آرد تعطیل شده استان سیستان و بلوچستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با شروع به کار مجدد این سه کارخانه زمینه صادرات آرد از طریق بندر چابهار به کشورهای همسایه را فراهم خواهد شد.

 

از کل ظرفیت تولید آرد استان تنها یک سوم آن استفاده می شود

وی اذعان کرد: کارخانه های استان سیستان و بلوچستان ظرفیت تولید بالغ بر80 هزار تن آرد با کیفیت را دارند که اکنون تنها از یک سوم ظرفیت آن بهره گرفته می شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه این کارخانه ها با کمک و حمایت شرکت مادر تخصیص بازرگانی دولتی ایران به زودی با تولید آرد با کیفیت بالا وارد چرفخه تولید خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و خرید بیش از 8 میلیون تن گندم نیازی به واردات آرد نخواهیم داشت.

به گزارش تفتان ما، با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، بهره‌گیری از توان کارخانه‌های آرد و تلاش برای حل مشکلات این واحدهای تولیدی مورد تاکید است که باید اهتمام جدی در این راستا صورت گیرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا