شرکت حزب مردم بلوچستان در همایش بین‌المللی یک روزه در ۲۲ فوریه ۲۰۱۹ در پاریس + تصاویر

همایش بین‌المللی یک روزه پاریس «ایران بعد از ۴۰ سال»

کنفرانس بین المللی یک روزه که توسط موسسه کرد پاریس تدارک دیده شده بود، شامل موضوعات متعددی با محوریت ایران 40 سال بعد از انقلاب اسلامی بود. این کنفرانس در سالن اجتماعات مجلس سنا فرانسه در پاریس در روز جمعه از ساعت 2 تا 7 بعدازظهر برگزار شد.

بخش اول کنفرانس به موضوع “تکامل رژیم و تغییر در جامعه ایران” بود. شرکت کنندگان در این پنل خانم مری فولادی مدیر تحقیقات در مدرسه عالی مطالعات علوم اجتماعی در مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه، کامران متین استاد دانشگاه ساسیکس و حمیت بزارسلان استاد در مدرسه عالی مطالعات علوم اجتماعی پاریس بودند.

این پنل شرایط اجتماعی ایران و دلیل قدرت گیری رژیم جمهوری اسلامی ایران و شکل گیری و تکامل آن را بررسی کرد. شرکت کنندگان براین عقیده بودند که ایران با برقراری یک سیستم مذهبی عملا در پوشش ایدولوژی مذهبی حاکمیت، بخشی از جامعه بر اکثریت را ادامه داده است و در منطقه با استفاده ابزاری از اسلام و مذهب شیعه در صدد هژمونی طلبی منطقه ای است. این سیاست باعث بی ثباتی و نا امنی در منطقه شده است.

موضوع بخش دوم “وضعیت ملیتهای غیر فارس و اقلیت ها مذهبی” بود. در این پنل نمایندگان احزاب و فعالین ملی شرکت داشتند. آقای حسن شرفی ار حزب دمکرات کردستان و آقای یوسف عزیز بنی طرف فعال عرب اهواز و خانم ترکان جعفرزاده از اتحادیه دمکراتیک آذربایجان (برلیک)و آقای ناصر بلیده ای از حزب مردم بلوچستان شرکت داشتند. ریاست پنل را آقای کندل نزا رئیس موسسه کرد پاریس در دست داشت.

                

اعضای این پنل با بر شمردن تبعض سیستماتیک بر اساس قانون اساسی ایران که توسط یک دولت ملی گرایی مذهبی اجراء می شود را مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نکاتی را که ملیتها در تبعیض هستند از جمله تبعض ملی، زبانی، جنسی، عملکرد متفاوت اقتصادی، سیاست سرکوب، اعدام و کشتار انتقام جویانه توسط دولت ایران را مطرح کردند.

شرکت کنندگان در این پنل تاکید بر این که ایران تنها زمانی می تواند یک عضو مسئول و متعهد جامعه جهانی بشود که از یک سیستم تمرکزگرا بر بنیاد یک زبان یک ملت و به یک دولت غیرمتمرکز فدرال دمکرات و سکولار تبدیل بشود. آنها بر اتحاد اپوزیسیون برای هموار کردن مبارزه ای مشترک برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

بخش پایانی این کنفرانس موضوع “اهداف منطقه ای و ژئوپلتیک ایران” بود. در این پنل سناتور “رِمی فرود” سناتور پاریس، آقای پیتر گلبرت دیپلمات سابق آمریکا و آقای شانی مور محقق و استاد دانشگاه از اسراییل نیز شرکت داشتند.

شرکت کنندگان در این بخش بر اساس دیدگاه خود به سیاستهای آمریکا در قبال ایران و سیاست اتحادیه اروپا و فرانسه در ارتباط با ایران و همچنین به سیاست های اسرائیل در خاورمیانه پرداختند. سناتور فرود خواستار این شد که فرانسه و اتحادیه اروپا باید سیاست های واقع گرایانه و روشنتری را در قبال ایران اتخاذ کند.

در پایان هر بخش پانزده دقیقه به سوالات شرکت کنندگان از پنلیست ها اختصاص داده شده بود.

تهیه گزارش: علی اصغر تیناب

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا