غروب سرمایه گذاری در جنوب شرق کشور / تعطیلی واحدهای تولیدی در سیستان وبلوچستان ؛

یک کارخانه دار ضمن گلایه از مجموعه بانک هایی که مدام از حمایت کردن سرمایه داران و فعالان اقتصادی دَم می زنند، بیان کرد: بانک هایی که از مشارکت پذیری برای جذب مشتری سخن به میان می آورند در موقع گرفتاری هیچ مشارکتی نداشته و فقط به فکر سود کردن خودشان هستند.
به گزارش زاهدانه، صنعتگران و تولیدکنندگان سیستان وبلوچستان در سال های اخیر با مشکلات متعددی بر سر راه تولید خود مواجه شده اند که ثمره آن تعطیلی و ورشکستگی بیش از 90 درصد از واحدهای تولیدی در این استان است.
در این میان برگزاری همایش های متفاوت برای جذب سرمایه‌گذار در دولت های مختلف هم دوای درد این صنعتگران نشد و سردادن شعارهای مختلف در راستای جذب سرمایه‌گذار هیچ‌کدام نتوانست توسعه سرمایه‌گذاری واقعی در استان را به همراه داشته باشد. از همین رو از آنجایی که تحقق اقتصاد مقاومتی یکی از راهکارهای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است که در این مسیر باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد اما مشکلات موجود از جمله واردات بیش از حد، کمبود نقدینگی و مشکلات مالی، نبود سرمایه گذار و عدم حمایت از تولیدکنندگان در این خطه از کشور همه باعث کاهش فعالیت این کارآفرینان شد.
براساس آمارها بیش از 90 درصد واحدهای تولیدی این استان رو به تعطیلی رفته است، هر چند که تولید در کل کشور در سالهای گذشته دچار رکود و پسرفت شده اما این آمارها در مقایسه با متوسط کشوری نشان دهنده وضعیت نگران کننده صنعت و تولید در این خطه از کشور است که باعث شده چراغ کارخانه های تولیدی در سیستان و بلوچستان رو به خاموشی برود.
آری! اینبار نیزبا وجود اینکه حجم نقدینگی از ابتدای دولت یازدهم با سرعت بالایی افزایش یافته؛ اما همچنان هزاران واحد تولیدی و صنایع کوچک کشور به علت کمبود نقدینگی در تعطیلی به سر می‌برند.
در این زمینه خبرنگار زاهدانه بر آن شد تا با یکی از کارخانه داران این استان که بعلت کمبود نقدینگی واحد تولیدی خود را تعطیل کرده است به گفت و گو بپردازد که در ادامه می خوانید.

مهدی یار محمد زهی: سود اصلی به نفع بانکداران است و هیچ حمایتی از تولیدکنندگان در استان نمی شود

یکی از صاحبان واحدهای تولیدی در شهرستان ایرانشهر است که محصول تولیدی کارخانه خود را پوشال های کولر آبی عنوان کرد و در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: این واحد تولیدی از سال 1383 با 600میلیون ريال سرمایه شروع به کار کرد.
وی گفت: بعلت اینکه نقدینگی کافی نداشتم، نتواستم به ادامه فعالیت تولیدی در این کارخانه بپردازم از همین رو الان حدود یکسال و نیم است که این واحد تولیدی تعطیل شده است.
یار محمد زهی ضمن گلایه از مجموعه بانک هایی که مدام از حمایت کردن سرمایه داران و فعالان اقتصادی دَم می زنند، بیان کرد: تسهیلات بانکی به مبلغ یک میلیارد ریال از بانک صنعت و معدن به ما تعلق گرفت اما همین بانک ها که از مشارکت پذیری برای جذب مشتری سخن به میان می آورند در موقع گرفتاری هیچ مشارکتی نداشته و فقط به فکر سود کردن خودشان هستند.

چوب حراج به سرمایه ام زده اند

وی در ادامه افزود: یک میلیارد ريال تسهیلات گرفته ام که اکنون باید 3 برابر آن را به بانک برگردانم و از آنجایی که توان پرداخت این همه سود را ندارم بانک خانه و کارخانه ام را به حراج گذاشته است، آیا واقعا این است حمایت از تولید کنندگان که از آن دَم می زنند این سود که همه اش به نفع بانک تمام شد پس حق من بعنوان یک سرمایه دار چه شد؟
این فعال اقتصادی تصریح کرد: شهرهای بزرگی همچون تهران به علت نقدینگی بالا بصورت اقساطی کار می کنند اما در این استان چون نقدینگی افراد کم است توان رقابت با محصولات مشابه را نداشته ایم از همین رو اکثر واحدهای تولیدی با رکود مواجه شده اند.
وی اظهار کرد: از آنجایی که قدرت و توان خرید مردم کاهش پیدا کرده است بازار عرضه و تقاضا نیز با مشکل مواجه شده که اینها همه از جمله عوامل تعطیلی و رکود در واحدهای تولیدی بشمار می آید.

یک اقتصاددان: افزایش قیمت نهاده ها باعث کاهش سرمایه گذاری می شود

کمال سعادت در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: سرمایه بعنوان یک نهاده است و زمانی که سرمایه افزایش پیدا کند قیمت تولید نیز افزایش پیدا کرده که این مهم باعث کاهش در سرمایه گذاری می شود.
وی افزود: افزایش هزینه تولید باعث تورم می شود و افزایش تورم نیز به نوبه خود باعث کاهش تقاضا و رکود خواهد شد که این دو در کنار هم به کاهش اشتغالزایی می انجامد.
این اقتصاددان ادامه داد: کاهش سرمایه گذاری و تقاضا نیز از طرفی منجر می شود که بنگاه ها با ظرفیت خالی به تولید ادامه دهند که این نیز خود عاملی برای کاهش اشتغال در جامعه است.

سود بانکی در ایران بالاتر از نرخ تورم است

سعادت بیان کرد: سود بانکی براساس نرخ تورم سنجیده می شود که این مهم در ایران بالاتر از نرخ تورم است که این مورد نیز باعث می شود وام گیرنده در این میان ضرر کند.
وی تاکید کرد: از آنجایی که سود بانکی در ایران بالاتر از نرخ تورم است افراد وام گیرنده در بازپرداخت آن با مشکل مواجه می شوند.

 

دولت باید به افزایش سرمایه گذاری در سیستان وبلوچستان توجه ویژه ای داشته باشد

وی در ادامه گفت: استان سیستان وبلوچستان از جمله استان های محرومی است که می طلبد دولت نگاه ویژه ای به آن داشته باشد و سرمایه گذاری را در آن افزایش دهد که در این راستا ایجاد طرح های تشویقی برای جذب سرمایه گذار، معافیت های مالیاتی، نرخ سود بانکی تک رقمی راهکاری موثر در این زمینه باشد.

راه حلی به تولید کنندگان ورشکسته

سعادت در پایان به افرادی که در واحدهای تولیدی خود با شکست مواجه شده اند، گفت: این افراد می توانند در غالب شرکت تعاونی شروع به فعالیت کنند به این صورت که با چند نفر شریک شوند و هر کدام از آنها با آورده خود در این راستا همکاری کند تا بتوانند در این زمینه سرمایه خود را دوباره احیا و مشکلات کارخانه هایشان را نیز رفع کنند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا