فقر کشاورزی جوانان بلوچ را به سوی قاچاق سوخت هدایت می‌کند

یک فعال اجتماعی در منطقه سراوان گفت: اگر دولت از توسعه ظرفیت‌های کشاورزی این منطقه حمایت کند دیگر جوانان برای انجام مشاغل پرخطر غیر رسمی همچون قاچاق سوخت تمایلی نخواهند داشت
جاسم پیر زهی در این باره به ایلنا گفت: نخلستان‌ها بخش قابل توجهی از پوشش‌گیاهی طبیعی منطقه سیستان و بلوچستان هستند؛ بنابراین طبیعی است که در این استان ظرفیت‌های دست نخورده‌ای در رابطه با کشت و عرضه صنعتی انواع خرما وجود داشته باشد.

وی افزود: واقعیت این است که دولت از توسعه این صنعت هیچ حمایتی نمی‌کند در نتیجه می‌بینیم که شمار قابل توجهی از اهالی جوان استان سیستان و بلوچستان با وجود داشتن تحصیلات دانشگاهی در مشاغل کاذب و غیر رسمی مشغول به کارند.

پیرزهی افزود: این وضعیت در مناطق محروم‌تر ناحیه بلوچستان باعث شده است جویندگان کار در تلاش برای معاش به مشاغل پرخطری مانند جابجایی مواد سوختی روی بیاورند. به عنوان یک واقعیت باید بپذیریم که اگر دولت از فعالیت‌های کشاوزی استان حمایت می‌کرد کارگران استان حاضر نمی‌شدند تا برای تامین هزینه‌های زندگی خانواده در جاده‌های نا‌امن مرزی جان خود را برای نقل و انتقال چند لیتر سوخت به خطر بیندازد.

وی گفت: نظر اهالی بلوچستان از یکسو در این منطقه توزیع امکانات و فرصت‌های شغلی بسیار محدود‌تر و محروم‌تر است و از سوی دیگر دولت از صنعتی شدن بسترهای موجود اقتصادی هیچ حمایتی نمی‌کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا