مخالفت پارلمان پاکستان با مشارکت ارتش در جنگ یمن

ین رای پارلمان در حالی است که بنا به قانون اساسی این کشور، دولت می‌تواند مستقل و بدون رای پارلمان درباره‌ی مسایل نظامی تصمیم‌گیری کند.
جمعه (۲۱ فروردین ماه) نمایندگان پارلمان پاکستان بعد از چند روز مذاکره قطع‌نامه‌ای را تصویب کردند که دولت این کشور را از مشارکت نظامی علیه یمن منع می‌کند.
این قطعنامه ضمن این‌که از تلاش دولت پاکستان برای تلاش به پایان دادن به بحران یمن از طریق “مذاکره و دیپلماسی” حمایت می‌کند، تاکید دارد که پاکستان و نیروهای نظامی این کشور باید در عملیات نظامی به سرپرستی عربستان سعودی بی‌طرف بماند.
نمایندگان پارلمان پاکستان تاکید کردند که پاکستان تنها زمانی می‌تواند در حل بحران یمن نقش سازنده‌ای داشته باشد که بتواند بی‌طرفی خود را حفظ کند.

این رای پارلمان در حالی است که بنا به قانون اساسی این کشور، دولت می‌تواند مستقل و بدون رای پارلمان درباره‌ی مسایل نظامی تصمیم‌گیری کند. با این‌حال وزارت دفاع پاکستان تصمیم‌گیری درباره‌ی مداخله‌ی نظامی پاکستان در یمن را مشروط به نظر و رای پارلمان این کشور کرده بود.
این رای پارلمان پاکستان یک روز بعد از سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران به این کشور و دیدار با مقامات پاکستان و مذاکره درباره‌ی بحران یمن صادر شد.
ظریف در دیدار خود با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، تاکید کرد که ایران آمادگی میانجی‌گری برای پایان بخشیدن به بحران یمن و تشکیل دولت ائتلافی شیعه و سنی در این کشور را دارد. او تاکید کرد که برای پایان بخشیدن به “بحران انسانی” در یمن، راهی جز همکاری کشورهای منطقه با یکدیگر و دوری از شدت بخشیدن به آتش جنگ نیست.
رای پارلمان پاکستان درحالی صادر می‌شود که عربستان سعودی از پاکستان نیز خواسته تا در عملیات نظامی گسترده‌یکشورهای عرب علیه حوثی‌های یمن مشارکت داشته باشد. پاکستان و عربستان سعودی روابط سیاسی بسیار نزدیکی دارند و عربستان سال‌هاست که کمک‌های مالی شایان توجهی به دولت پاکستان کرده است.
پیش از این بسیاری از ناظران گمانه‌زنی می‌کردند که به دلیل روابط نزدیک پاکستان و عربستان، نیروهای نظامی پاکستان نیز در عملیات نظامی علیه شورشیان حوثی ی ورود عمل شوند. این امر نگرانی بسیاری از فعالان سیاسی پاکستان را برانگیخته بود و مشارکت پاکستان علیه شیعیان حوثی را عاملی در جهت دامن زدن بیشتر به اختلافات میان سنی‌ها و شیعیان پاکستانی ارزیابی می‌کردند.
در عین‌حال به‌نظر می‌رسد پاکستان که نزدیک به هزار کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد، تمایلی ندارد که با مشارکت در حمله‌ی نظامی علیه یمن، روابط سیاسی خود با ایران را تیره کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا