معاون وزیر کشور خبر داد: بیکاری ۴۰ درصدی در سیستان و بلوچستان و 11 شهر ایران

به گفته مرتضی میرباقری، معاون اجتماعی وزارت کشور، در روز پنج‌شنبه، هفتم خرداد، «۱۱ شهرستان ایران بیکاری بیش از ۴۰ درصدی دارند».

به گفته معاون وزیر کشور، این یازده شهرستان در استان‌های لرستان، کرمانشاه، بخشی از کرمان و سیستان و بلوچستان واقع شده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری در ایران که دوره پاییز سال ۹۳ را مورد بررسی قرار داده، نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ایران ۱۰.۵ درصد بوده‌ است.

گزارش مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری در پاییز ۹۳ نشان می‌داد که استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۱۵.۳ درصدی بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده‌ است.

نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ایران در پاییز ۹۳، ۳۷.۳ درصد اعلام شد. این نرخ نشان می‌دهد که چند درصد از جمعیت در سن کار ایران، فعال، یعنی شاغل یا بیکار هستند.

پس از استان کرمانشاه، استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، قزوین و مازندران در رتبه‌های بعدی بالاترین نرخ بیکاری به تفکیک استان‌های ایران قرار داشتند.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی به تفکیک استان‌ها در آن گزارش آماری بیانگر این نکته بود که کمترین نرخ مشارکت اقتصادی در میان استان‌های مختلف ایران با نرخ مشارکت اقتصادی ۲۹ درصدی به استان سیستان و بلوچستان تعلق داشت.

پس از استان سیستان و بلوچستان، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، قم و کرمان در رده‌های بعدی پایین‌ترین نرخ مشارکت اقتصادی قرار داشتند.

چندی پیش علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، تهدید بیکاری را همچون «بمب هسته‌ای» توصیف کرد که در میان تحصیل‌کرده‌ها و جوانان نمود بیشتری دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری در ایران طی پاییز ۹۳، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ تا ۲۹ ساله کشور، ۲۱.۸ درصد بوده است که بیش از دو برابر نرخ بیکاری عمومی در ایران در همان دوره زمانی است.

به گفته علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایران تا سال ۱۴۰۰ خورشیدی، نیازمند سالانه یک میلیون شغل است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا