هزاران بلوچ در استان سیستان و بلوچستان شناسنامه ندارند

فرامرز دانش بخشدار شهر بنت از توابع شهرستان نیکشهر در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا گفته است، چند هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان فاقد شناسنامه هستند.

وی همچنین اظهار داشته که از این تعداد دست کم 500 نفر در دهستان توتان و مُهمدان شهرستان نیکشهر در پایین ترین سطح استاندارد زندگی می کنند.

طبق این گزارش، شماری از خانوارهای روستایی مناطق دورافتاده و سخت گذر جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل برخی مشکلات هیچ گاه موفق به دریافت شناسنامه و سجل هویتی نشده اند و براین اساس از هر نوع امکانات عمومی و خدمات دولتی بی بهره و دارای هیچ نوع مدرکی که هویت آنها را نشان دهد نیستند.

این گزارش می افزاید، این افراد همچنین در زمره معدود افرادی هستند که علیرغم نیاز شدید مالی و در نهایت فقر هیچ گاه موفق به دریافت یارانه نقدی نیز نشدند در حالیکه اساس اجرای طرح حمایت از نیازمندان واقعی جامعه بوده است.

در این رابطه بخشدار بنت به ایرنا گفته است، شماری از اهالی این بخش که برخی بالای 40 تا 50 سال سال سن دارند، هنوز شناسنامه ندارند.

دانش در این زمینه افزود:” در دهه های گذشته به دلایلی همچون نبود نمایندگی ثبت احوال در محل، دوری از مرکز شهرستان و فقدان راه ارتباطی مناسب، بی سوادی و ناآگاهی از مزایای شناسنامه، زایمان در منزل یا بیابان!، کمبود درآمد و مشکلات دیگر این افراد موفق به دریافت شناسنامه نشده اند.

وی اضافه نمود: بی شناسنامه ها در بخش بنت از انواع خدمات عمومی نظیر دریافت یارانه، بیمه درمانی، حساب بانکی، دریافت انشعاب آب، برق، تلفن و سایر موارد محروم هستند و حتی نمی توانند سفر کنند.

وی خواستار راه اندازی نمایندگی مستقل ثبت احوال در این بخش جنوبی سیستان و بلوچستان برای آسان سازی در کار مردم و ارائه مناسب خدمات عمومی شد.

او همچنین اظهار داشت: “اهالی دهستان توتان و مهمدان بویژه فاقدین شناسنامه در وضعیت بد معیشتی زندگی می کنند به طوریکه دچار سوء تغذیه شده و به سبب کمبود ویتامین ها مبتلا به شب کوری هستند، هرچند گرچه با تلاش بسیج جامعه پزشکی تعدادی از آن ها درمان شده اند”.

بخشدار بنت گفت: “در حالی این افراد در نهایت آسیب پذیری می بایست زیر پوشش نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد قرار گیرند متاسفانه حتی از دریافت یارانه نقدی نیز محروم مانده اند”.

وی تاکید کرد: “شاید در قرن 21 زندگی افرادی از این نوع برای عموم مردم باور پذیر نباشد اما باید اذعان کرد فاقدین شناسنامه به روش انسان های اولیه زندگی کرده و در بیابان دور از هر نوع امکانات و خدمات زیست می کنند”.

در همین حال محمد شاهوزایی بخشدار تَلنگ در شهرستان قصرقند به ایرنا گفت: “فاقدین شناسنامه بی سواد بوده و از حقوق خویش آگاهی نداشته و حتی اطلاعات چندانی از دنیای اطراف خود ندارند و به طور مثال اهالی روستایی گواجوییک از توابع این بخش که 100درصد بی سواد و فاقد شناسنامه هستند، تصور می کنند روستای مجاور آن ها (شارَک) شهرستان است”.

همچنین ابراهیم جامی رییس اداره ثبت احوال شهرستان نیکشهر به ایرنا گفت: “یکی از بزرگترین مشکلات برای تشخیص هویت فاقدین شناسنامه نبود آزمایشگاه تشخیص دی. ان. ای در سطح شهرستان و حتی منطقه جنوب سیستان و بلوچستان است که باید هویت اصلی فاقدین شناسنامه را مشخص کند”.

ایرنا در رابطه با دلیل طولانی شدن روند ارائه شناسنامه به افراد بی هویت نظر مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان را جویا شد که وی در پاسخ گفت: “برای حدود چهار هزار و 500 نفر افراد فاقد شناسنامه در سطح استان اقدامات لازم از جمله اخذ مدارک، تکمیل فرم پرسشنامه، انگشت نگاری و تعیین سن انجام شده است”.

رضا راحت دهمرده، مدیر کل ثبت احوال استان سیستان وبلوچستان، گفته است که پرونده این افراد برای انجام استعلامات در رابطه با تایید هویت و تابعیت به مراجع ذیصلاح و شورای تامین استان ارسال شده و در صورت تایید هویت و تابعیت این افراد از سوی این مراجع، در کمترین زمان ممکن نسبت به صدور شناسنامه اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه افراد فاقد شناسنامه باید ایرانی بودن خود را با سند و مدرک ثابت کنند، گفت: “بر اساس قانون و دستورالعمل، وظیفه ثبت احوال تشکیل پرونده برای افراد فاقد شناسنامه و مشکوک تابعین است اما بررسی میدانی در رابطه با مشخص شدن هویت و تابعیت این افراد از طریق مراجع ذیصلاح قابل انجام است”.

وی افزود: “بر اساس آمار به طور متوسط در هر سال هزار مورد از پرونده های فاقدان شناسنامه در شورای تامین استان تعیین تکلیف می شود.”

راحت دهمرده ادامه داد: “از سال 74 تاکنون 14 هزار پرونده فاقدان شناسنامه و مشکوک تابعین در شورای تامین سیستان و بلوچستان تعیین تکلیف شده است”.

وی با یادآوری وجود 350 پرونده برای مشکوک تابعین (افراد با تابعیت مشکل دار دارای شناسنامه) در سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: “با دستور اکید استاندار به مراجع ذیصلاح تا پایان امسال باید پرونده تمام فاقدان شناسنامه و مشکوک تابعین استان تعیین تکلیف شود”.

فعالان بلوچ مقامات جمهوری اسلامی ایران را متهم می کنند که در سالهای اخیر شناسنامه ها و تابعیت های هزاران شهروند بلوچ را در نواحی زاهدان، میرجاوه، زابل، دشتیاری، سرباز و گرمین بیت را به بهانه های مختلف لغو کرده اند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا